Pienoismallit.net

Aloittelija kysyy

Itsellä lentokoneissa skaalaksi valikoitui 1:48 siksi, ettei vanhuksen nakkisormilla enää pikkuskaalan (1:72) osia saa näperreltyä ja isommat (1:32 ja 1:24) taas asettaisivat suurempia haasteita säilytyksen suhteen.
Komppaan "Jonkkaa"! Aiemmin olin vannoutunut 1:72-mies, mutta ikä ja sormien "nakkiintuminen" ovat ajaneet minut 1:48 skaalaan… Mielestäni tuo 1:48 on mukava kompromissi rakennettavuuden, detaljien, säilytyksen ja maalauksen tiimoilta.
markku r kirjoitti:
Palaako käämit joissakin tilanteissa, että tulihan valittua tämäkin malli?
Palaa :)
Petri Jaakkonen kirjoitti:
P-40 saatiin käyttökuntoon vain yksi (1) kappale. Rekisteritunnus KH-51. Koneella lennettiin tyyppilentoja.
Kuivalaisella myynnissä toinenkin aika mielenkiintoinen "Suomi malli", nimittäin Brittiläinen Blackburn Roc . Tuosta koneesta en ollut koskaan kuullutkaan, mutta Kuivalaisen sivuilla mainitaan että; Suomen Ilmavoimille hankittiin 20 konetta keväällä 1940 mutta ne eivät koskaan tulleet Suomeen.
Osa koneista oli jo maalattu suomalaisilla tunnuksilla.

Talvisota ennätti päättymään ennen kuin nämä kaksipaikkaiset tukialushävittäjät ennättivät Suomeen. Tilaus peruttiin ja hyvä niin, sillä mm. hitautensa takia nämä koneet olisivat olleet jatkosodassa pahasti alakynnessä. Koneita on valmistettu ainoastaan 136 kpl.
Petri Jaakkonen kirjoitti:
Komppaan "Jonkkaa"! Aiemmin olin vannoutunut 1:72-mies, mutta ikä ja sormien "nakkiintuminen" ovat ajaneet minut 1:48 skaalaan… Mielestäni tuo 1:48 on mukava kompromissi rakennettavuuden, detaljien, säilytyksen ja maalauksen tiimoilta.
Teillä mitään nakkisormia ole, kun katsoo mitä olette saaneet aikaan…odottakaahan kun pääsette minun ikääni ;-).

Kyllä varmaankin on niin että tuon 1:48 skaalan kanssa "voi vielä elää", vaikka kyllä siinä haastetta riittää siinäkin… olen huomannut tuon Fokkerin rungon kanssa. Aika pienten osien kanssa siinäkin saa touhuta, kaikkia ei edes tunnista ilman suurennuslasia. Minäkin jouduin normaalin työpöytävalon kaveriksi hankkimaan suurennuslasilla varustetun valaisimen. Jospa nyt onnistuisi paremmin…tai toivottavasti ainakin näkee mitä on tekemässä ;-).
Mullakin tuollainen suurennuslasivalaisin on, mutta se on jäänyt vähälle käytölle (tai se suurennuslasi-osuus ainakin). Tuntuu että työpisteellä ei ole koskaan liikaa valoa - siksipä tilasin pari rullaa tehokasta LED-nauhaa ja rakennan niistä muutaman valopanelin mallailupöydän ylle/sivuille. Pitäisi ainakin lumenit riittää…
Minä taas pidän erittäin paljon tuollaisesta lamppu-suurennuslasi yhdistelmästä. Itselläni kovassa käytössä. Suosittelen!
Näitä vinkkejä kun on tässäkin osiossa tullut niin itse kysyisin mikä on hyvä materiaali leikkuualustaksi ja löytyykö hyvää kulutusta kestävää ja mistä sitä kannataisi kysyä.
juha holm kirjoitti:
Näitä vinkkejä kun on tässäkin osiossa tullut niin itse kysyisin mikä on hyvä materiaali leikkuualustaksi ja löytyykö hyvää kulutusta kestävää ja mistä sitä kannataisi kysyä.
Minulla käytössä tuollainen, maksoi Verkkokauppa.comissa 15,90 eur.
www.revell.com/tools/88-6990.html

Sekä tuollainen, maksoi Biltemassa 1,99 eur.
www.biltema.fi…tio/Leikkaaminen-pilkkominen-ja-raastaminen/Leikkuulauta-taivutettava-85412/

Kestävyydestä ei vielä hirveästi kokemusta, mutta tuon leikkuulaudan nyt luulisi kestävän, eikä ollut hinnalla pilattu.
Mä ostin Clas Ohlssonilta vihreen A3:n leikkuumaton. Ihan passeli ollut. Niiden verkkokaupassa sitä ei näy tosin.