Pienoismallit.net

Aloittelija kysyy

Kiitokset jälleen kerran, hyviä linkkejä olette löytäneet. Kyllä näiden perusteella alkaa sävyjä löytymään, ettei tarvitse heti koko väribaaria alkaa tilaamaan. Mielellään hankkisi kuitenkin heti "lähes oikeita sävyjä", tuo itse sävyttäminen kun on kuitenkin vasta kokemuksen kautta tuleva taito.
Antti Pentikäinen kirjoitti:
Tässä on suoraan Lifecolorin maalit suomikoneisiin, mutta tuo DN-sininen on kyseenalainen sävy ja voi itse päätellä, että haluaako käyttää sitä. Esim. Lifecolorin RLM65 on ihan passeli sävy.
Kiitos, tuo perussetti pitää ilman muuta hankkia ja täydentäviä maaleja sitten tarpeen mukaan. Joo, tuo sininen on minunkin mielestä hieman oudon sininen, jota Suomi koneissa tuskin on käytetty.
Juhana Britschgi kirjoitti:
Olikohan se niin, että tuota Lifecolorin DN-sinistä suositeltiin vaalennettavaksi valkoisella, 10 osaa sinistä ja 1 osa valkoista niin päästään paljon lähemmäs oikeaa…

Jos ja kun Lifecolorin väreihin päädyt, niin kannattaa hommata samalla myös Lifecolorin ohennetta. Itse olen siveltimellä maalatessani päätynyt helppoon 1:1-suhteeseen maalin ja ohenteen välillä, tosin isoja pintoja maalatessa laitan ohennetta vielä vähän enemmän. Kertasivelyllähän tuosta ei silloin valmista tule, mutta kun on kärsivällinen niin kyllä se peittävyys sieltä tulee. Tosin keltainen akryylimaali ja sivellinmaalaus on se viheliäisin yhdistelmä, silloin kannattaa ehdottomasti käyttää vaaleaa (valkoista) pohjamaalia.
Tärkeitä hyviä vinkkejä, iso kiitos!

Paljon kompastuksia tulee varmaankin vastaan, mutta näin kyselemällä ainakin osan pystyy ehkä välttämään.
Menen ehkä jo asioiden edelle ( tuskin edes aloittanut ), mutta noista siirtokuvista. Huomasin, että pienoismallin siirtokuva-arkissa ( Fokker DXX.I ) ei ollutkaan Jorma Sarvannon koneen tunnuksia. Kolmen muun koneen tunnukset oli kyllä. Mistäköhän löytyisi? Onko tarpeen hankkia siirtokuvien pehmennintä, entä siirtokuva liimaa, vai onnistuuko pelkästään vedessä liottamalla ja siirtokuvien omalla liimalla?

Sarvannon kone on se kuuluisin ja "ehkä" helpommin maalattavissa kuin nämä muut (ei ole maastokuviointia ). Lisäksi Tikkakosken museosta löytyy vielä "aito mallikin" tarkasteltavaksi juuri noissa sävyissä!
markku r kirjoitti:
Tässä on suoraan Lifecolorin maalit suomikoneisiin, mutta tuo DN-sininen on kyseenalainen sävy ja voi itse päätellä, että haluaako käyttää sitä. Esim. Lifecolorin RLM65 on ihan passeli sävy.
Kiitos, tuo perussetti pitää ilman muuta hankkia ja täydentäviä maaleja sitten tarpeen mukaan. Joo, tuo sininen on minunkin mielestä hieman oudon sininen, jota Suomi koneissa tuskin on käytetty.
Päättelee hän mistä? Kun ei tuo esitteen "värinäyte" vastaa 70-vuotiasta värivalokuvaa kohteesta? Taikka se maalipurkissa oleva maali (oletko nähnyt?) sitä "entisöityä" konetta.
Tämä taitaa olla se yleisin moka, jota tekevät sekä aloittelijat, että viimisen päälle "ammattilaiset", vertaavat kahta missä lie olosuhteissa otettua valokuvaa keskenään, ja päättelevät niistä absoluuttisen totuuden värisävyistä. Pahimmillaan siitä ainoasta mustavalkoisesta kuvasta ;-)
decalien käsittelystä. Siirtokuvissa on huomattavia eroja, sarjojen mukana on joskus heikkolaatuisia, ja myös erittäin hyviä settejä. Jos pystyt uhraamaan arkilta jonkin merkinnän ennen mallin merkintöjä ja kokeilemaan kuinka toimii vaikka kirkkaan lakkapinnan päällä niin hyvä juttu, mutta yleensä Micro Sol ja Micro set litkut (tai vastaavat) on hyvä olla varalla ja käyttää niitä jos suinkin mahdollista. Toisaalta nuo Microscalen litkut ei aina tehoa kaikkien valmistajien decaleihin, joten kokeilu on ainoa vaihtoehto todentaa toimivuus.

Itse yritän saada decalin mukaan mahdollisimman paljon siirtokuvan liimaa mallin pinnalle, jos hyvälaatuista, sillä juuri se liima paljolti ratkaisee kuinka decali tarraa pintaan. Toisaalta jos decalissa ei ole värialueen lisäksi reunaa, niin ns. hopeointi ei ole mahdollista (ellei sitten decalin keskellä läpinäkyvää aluetta). Toisin sanoen osa mallareista leikkaa decalista reunat pois värialueisiin asti, ja näin poistaen ongelmat decalin reunoilla. Nykydecalit ovat yleensä sen verran ohuita että asettuvat suht suoralle pinnalle, mutta kaksoiskaarevissa ja kulmissa melkein on käytettävä pehmennintä.
markku r kirjoitti:
Menen ehkä jo asioiden edelle ( tuskin edes aloittanut ), mutta noista siirtokuvista. Huomasin, että pienoismallin siirtokuva-arkissa ( Fokker DXX.I ) ei ollutkaan Jorma Sarvannon koneen tunnuksia. Kolmen muun koneen tunnukset oli kyllä. Mistäköhän löytyisi?
Laita sivuston kauppatorille ostoilmoitus jossa ostaisit SH 48078 Fokker sarjan Sarvannon dekaalit, jos joltakin olisi jäänyt käyttämättä ne. Mulla itsellä olisi ne, mutta käytän ne omaan malliini.
Paketti jossa on Sarvannon decalit on tän näköinen, jos on eri paketointi niin eipä sieltä välttämättä löydy. Kyllä ne löytyy varmaan joltakin irtonakin kun jäähän niitä väkisinkin jonku laatikkoon venymään, taitaa itseltäkin löytyä jostain laatikosta nuo FR-97 ja 2 peräsimeen(jos en sitte kerenny pilkkomaan konetunnuksia kun yhdessä välissä oli tarkoitus tehdä FR-76, mutta mieli on niin ailahtelevainen)
markku r kirjoitti:
Menen ehkä jo asioiden edelle ( tuskin edes aloittanut ), mutta noista siirtokuvista. Huomasin, että pienoismallin siirtokuva-arkissa ( Fokker DXX.I ) ei ollutkaan Jorma Sarvannon koneen tunnuksia. Kolmen muun koneen tunnukset oli kyllä. Mistäköhän löytyisi?
Laita sivuston kauppatorille ostoilmoitus jossa ostaisit SH 48078 Fokker sarjan Sarvannon dekaalit, jos joltakin olisi jäänyt käyttämättä ne. Mulla itsellä olisi ne, mutta käytän ne omaan malliini.
Minulla on ainakin osa niistä dekaaleista. Mikä se Sarvannon rekkari on ja mitä muuta merkintöjä siihen tarvitaan? Vastaus olikin tullut samaan aikaan kun kirjoitin :)
Paavo Virolainen kirjoitti:
Minulla on ainakin osa niistä dekaaleista. Mikä se Sarvannon rekkari on ja mitä muuta merkintöjä siihen tarvitaan? Vastaus olikin tullut samaan aikaan kun kirjoitin :)
Tuossa on tuon boksauksen siirtokuvaohjeet: