Pienoismallit.net

Revellin HMCS Snowberry 1:72 (ex Matchbox)

onkos joku tuo telakalla rakentanut, itselleni ostin eilen,taitaa boforsit mennä uusiksi?
vanha malli vâhân,detailija jotka täytyy lisätä
Tuon kanssa on kaksi vaihtoehtoa rakentamisen suhteen: joko sellaisenaan tai sitten ns. "all the way". Ensimmäinen nopeampi ja edullisempi vaihtoehto. Jälkimmäinen tulee maksamaan monin verroin mallin hinnan.
Mielestäni mallista ei voi parannella vain tykkejä tai jotain muuta yksittäistä kohtaa. Ehkä suoraan laatikosta RC-vehkeenä?
Täällä aika hyvä selvitys mallista:
www.cbrnp.com/RNP/Flower/MODELS/Revell_Flower_inbox/Revell_Flower_inbox.htm

Jos haluaa tehdä esikuvanmukaisen mallin, niin lisätyötä kyllä riittää.
Itselläni on ikuisuusprojektina Nikon tarjoamien vaihtoehtojen välimuoto. Rakentelen sitä RC-vehkeeksi enimmäkseen sarjan osista. Toisaalta aika pienitöisilläkin trimmaamisilla ja puukon käytöllä moni paikka parantaa ilmettään huomattavasti.
Työtä vaan siinä on sen verran paljon siinä vaiheessa, kun alkaa rakennella kamaa kansille, että muut nopeammat ja selkeämmät projektit tykkäävät mennä oikealta ohi.

"Julma meri", sekä kirja että elokuva, ovat välttämätön oheisvirike tuomaan rakentelumotivaatiota!

Linkkejä:
www.steelnavy.com/Sackville.htm
www.cbrnp.com/RNP/Flower/MODELS/Lessons_learned.htm
www.cbrnp.com/RNP/Flower/

Tässä on hyvä kirja, vaikka käsitteleekin vähän eri alatyyppiä:
www.play.com/Books/Books/4-/280218/The-Flower-Class-Corvette-Agassiz-/Product.html
(Jos omatunto venyy, sen voi myös löytää PDF:nä netistä.)

Mikko
Itse tein omani suoraan laatikosta, oli Sampolassa näytillä viimetalvena.
Itse olen ollut jumissa Revellin 1/240 mittakaavan Campbeltown kanssa, josta olen yrittänyt saada aikaan toista Wickes-luokan hävittäjää vuoden 1918 asussa. Mitä enemmän olen verran lähdemateriaaleja ja Revellin mallia, sitä enemmän minusta näyttää siltä, että en saa mallista kunnialla yhtään mitään. Jos haluaisin pitää kiinni tavoitetasostani, minun pitäisi uusia koko aseistus ja rakentaa vielä puuttuvia. Korvaavien aseiden saaminen tähän mittakaavaan tai 1/72:een on hyvin vaikeaa. Kun vielä rungossa ja kannessa on karkeita virheitä ja Revellin takilointi mielikuvituksen tuotetta, olen maalannut (tai mallannut) itseni nurkkaan. Häpeä tunnustaa, mutta näin kävi.

Nikoaspon kommentti siitä, että on parasta puuduttaa itsensä ja rakentaa suoraan laatikosta on erittäin hyvä.
Matti Pulkkinen kirjoitti:
Kun vielä rungossa ja kannessa on karkeita virheitä ja
Itsekin jumiuduin muutama vuosi sitten samassa projektissa. Mitä virheitä rungossa on? Niitä en huomannut vaikka hankin melko hyvät referenssit. Kansihan on ihmeellisesti kuvattu puulla päällystettynä vaikka onkin metallilevyä pinnotteineen.
Jari Männikkö kirjoitti:
Itse tein omani suoraan laatikosta, oli Sampolassa näytillä viimetalvena.
Itse olen oman kyseisen mallini laatikkoni sisältöä raiskannut viimeiset öbaut 12 vuotta kaikenlaisten muiden 1/72 skaalan malliprojektien apuina … laatikosta löytyy ihan kivaa matskua, mutta ainakaan minun kohdallani noista kamoista ei koskaan tule rakentumaan 1/72 brittilaivaa.
Jos haluat tehdä korvetin niin kuin sen pitäisi olla, niin tutkippa tätä.
www.djparkins.clara.net/gls/glsmast.htm
Itse Revellin korvetista käytetään vain runko, kaikki muut osat ovat sitten hartsia tai etsattuja.
Satseille tulee kyllä hintaa, mutta onhan lopputuloskin hieno.
Siinä alempana on pari linkkiä näillä osilla valmistuneisiin malleihin.
Oskari Balk kirjoitti:
Matti Pulkkinen kirjoitti:
Kun vielä rungossa ja kannessa on karkeita virheitä ja
Itsekin jumiuduin muutama vuosi sitten samassa projektissa. Mitä virheitä rungossa on? Niitä en huomannut vaikka hankin melko hyvät referenssit. Kansihan on ihmeellisesti kuvattu puulla päällystettynä vaikka onkin metallilevyä pinnotteineen.
En enää itse lähtenyt mittamaan ja laskemaan rungon mittasuhteita, vaan tyydyin kilpailijan esittämään mollaukseen: ironshipwrights.com/pages/Decatur.htm

Ironshipwrights sanoo että heidän Wickesissään on ainona rungon mittasuhteet oikein. Tästä oli helppo saada vahvistusta negatiiviseen ennakkoasenteeseen Revellin mallia kohtaan.

Kun nyt otin laivan esiin, kokosin kuivana, mittasin ja laskin, niin pituus ja leveys kyllä täsmäsivät paremmin kuin uskonut. Minun matikallani pituus oli alunperin 310 jalkaa, joten 1:240 mallin pituuden pitäisi 39,37 cm. Se ei tarkastusmittauksessa heittänyt.

Leveys olisi 30 jalkaa 8 tuumaa, eli 1:240 mallin leveys 3,9 cm. Työntömitalla sain tässä äkkiä vetäistynä 4,4 cm, eli n. 12% virheen, siis hieman liian leveän, mutta mittaustavan virheen ja rungon muodon huomioon ottaen tämä ei olisi sietämätöntä, varsinkin kun mittaus tehdään kokoamattomaan runkoon.

Olinkohan taipuvainen näkemään tämänkin asian liian negatiivisessa valossa, kun olin jo huomannut laivan muut virheet? Hyvä että pistit tarkistamaan

Minulla on lähdeteoksena Al Rossin "The Destroyer Campbeltown".