Hei,
Olen maalannut automallin rungon useampaan kertaan Tamiyan kiiltävällä TS-spraymaalilla. Haluaisin kysyä, että kuinka kauan maalipinnan tulisi antaa kuivua ennen kiilloitusvahan käyttöä.
t. Tally-ho
Etusivu Keskustelut
Yleinen pienoismallikeskustelu
Tamiyan kiillotusvahojen käyttö
Läpikuivaksi ;-)
Jotkut pitää 72 tuntia jonkinlaisena ohjeena, toki toi riippuu paljon myös maalista.
Jotkut pitää 72 tuntia jonkinlaisena ohjeena, toki toi riippuu paljon myös maalista.
Itse olen vetänyt siinä vaiheessa kun se ei enää haise miltään. Jos se haisee joltain, se kuivuu edelleen, opi luottamaan omaan nenääsi. Riippuu toki maalattujen kerrosten määrästä/ohenteesta ja sen määrästä jne, mutta yleensä 24h on riittänyt itselläni. Kesällä joskus huomattavastikin vähemmän, parhaimmillaan aamulla maalattu on ollut iltapäivällä kiillotettavissa. Toki jos olet spraymaalilla maalannut, pitäisi vähintään sen vuorokauden.
Vastakysymyksenä heittäisin että millä värillä olet maalannut? Esimerkiksi osa metalliväreistä ei siedä kiillottamista ollenkaan. Ja sitä sivuten, itse en koske maaliin ollenkaan, pohjavärin hion, siihen maali päälle ja kuivuttua lakka päälle. Lakkaa sitten hierotaan ja kiillotetaan.
Vastakysymyksenä heittäisin että millä värillä olet maalannut? Esimerkiksi osa metalliväreistä ei siedä kiillottamista ollenkaan. Ja sitä sivuten, itse en koske maaliin ollenkaan, pohjavärin hion, siihen maali päälle ja kuivuttua lakka päälle. Lakkaa sitten hierotaan ja kiillotetaan.
Kiitos kommenteista Tervo ja Markus!
Markuksen kysymykseen vastauksena, käyttyämäni maali on Tamiyan spray-maali TS-8 eli Italian red.
t. Tally-ho
Markuksen kysymykseen vastauksena, käyttyämäni maali on Tamiyan spray-maali TS-8 eli Italian red.
t. Tally-ho
Olipa passeli ajoitus. TS-8 ei pitäisi olla ongelma, mutta suosittelen olemaan varovainen, pelkkä maali on huomattavasti pehmeämpää kuin lakka, joten vastaavasti puhkikiillottamisen vaara on olemassa helpommin. Lakalla saat muutenkin syvemmän kiillon malliin, kiillotettu maali näyttää kiillotetulta maalilta. Ja jos vedät lakan vielä kiillottamasi maalin päälle, pese huolellisesti kori välissä, lakka reagoi helposti jos pintaan jää jäämiä tahnoista tai rasvoista. Urat ja nurkat on yleensä ne mihin sitä jää (ylläri ylläri).
Kiitos vastauksesta Markus,Markus Salminen kirjoitti:Lakalla saat muutenkin syvemmän kiillon malliin, kiillotettu maali näyttää kiillotetulta maalilta.
Oletko siis sitä mieltä, että kori kannattaisi vain lakata, eikä kiillottaa maalipintaa tahnalla ? Oletko itse kiillottanut vielä maalin päälle vetämääsi lakkakerrosta?
No noi Juutuuban "huippumallarit" näyttää kevyesti hiovan värikerroksesta mahdolliset roskat ja alkavan appeelsiinipinnan jollain 3000 hiomatyynyllä. Samoin siirtokuvien jälkeen pari kerrosta lakkaa, hionta, ja lopullinen lakkaus. Joka sitten kiillotetaan.
Juha Airion ohje Tamiyan kiiltaville maaleille on 6 kk niin täysin kuiva tai sitten uunitus. Loistavia värejä mutta kuivuminen tosi hidasta. Kestää lakan päälle parin viikon kuluttua, mutta hiomista ei välttämättä vielä silloin.
Kiitos kaikille koleegoille hyvistä neuvoista. Minun täytyy nyt sitten pohtia, millä tavalla etenen kiillotusasiassa!
t. Tally-ho
t. Tally-ho
Kiillottaminen kannattaa tehdä vasta sitten kun maali tai lakka on niin kuivaa, että liuotinta ei enää haihdu, eikä pinta enää siten kutistu. Ei siis välttämättä vielä silloin kun pinta mekaanisesti jo kestää kiillottamisen. Jos kiillottamisen tekee liian pian, maali jatkaa kutistumistaan senkin jälkeen ja maalipinnassa olevat kertaalleen poiskiillotetut virheellisyydet voivat tulla uudelleen näkyviin. Kertaalleen kiillotettu pinta voi kutistusessaan myös mattaantua. Tamiyan kiiltävät vesiliukoiset maalit (X-sarja) kovettuvat todella hitaasti, eikä sarjan kiiltävä kirkaslakka kuivu kunnolla koskaan, joten en edes yrittäisi kiillottaa näitä. Tamiyan lacquer -maalit (TS- ja LP-sarja) kuivuvat paljon nopeammin ja kovemmiksi kuin X-sarja. Nämä kutistuvat yleensä voimakkaasti kuivuessaan, joten niidenkin on syytä antaa kuivua melko pitkään ennen kiillottamista. Itse odottelen lacquer-maaleja käyttäessäni aina vähintään 2 viikkoa, yleensä kuukauden. Erityisesti TS-sarjan kirkaslakka on osoittautunut voimakkaasti kutistuvaksi ja mattaantuvaksi, joten odottelisin sen kanssa vielä pidempään tai käyttäisin jotain muuta kirkaslakkaa.Jari B. Miettinen Miettinen kirjoitti:Juha Airion ohje Tamiyan kiiltaville maaleille on 6 kk niin täysin kuiva tai sitten uunitus. Loistavia värejä mutta kuivuminen tosi hidasta. Kestää lakan päälle parin viikon kuluttua, mutta hiomista ei välttämättä vielä silloin.
Kuivumisen pakotettu nopeuttaminen ("uunitus") pitämällä mallia vihanneskuivurissa n. 40 asteen lämmössä useita tunteja toimii joskus. Ei yleensä kuitenkaan silloin, jos mallissa on kiiltävällä ja kiillotettavaksi aiotulla pinnalla eri materiaaleja, kuten liimasauma tai kittiä, koska saumat tulevat käytännössä aina näkyviin. En myöskään uskaltaisi kuivatella hartsimalleja kohotetussa lämpötilassa.
Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun
Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy käyttäjäksi.