Pienoismallit.net

Kirkkaiden osien liimaus

Tuon Microscalen aineen kanssa on juuri ns. tilanne päällä. Olin liimannut helikopterin sivuikkunat sillä ja sitten muoviliimalla kopterin rungonpuoliskot kiinnit (ikkunat sovitetaan sisäkautta). No nyt kun käpistelin kopteria, osuin hieman peukku sen ikkunan päälle ja sehän irtosi lähes puhaltamalla karmeistaan koneen sisälle, jättäen liimahetuloita jäljelle.

Liimajämät kun karmeista poistin, niin maalit tuli tietysti mukana. Eli tarttuvuus maaliin olisi hyvä, ei vaan ilmeisesti siinä 'lasiosassa' pysy oikein kiinni?

Tuulilasi ei ole vielä paikallaan joten sitä kautta sain lasit helposti pihalle, ja ehkä joten kuten vielä liimattua takaisinkin (ainakin sitä yrittäisin ennemmin kuin rupean repimään runkoa hajalle uudestaan).

Nyt vaan mietityttää, että mitä liimaa käyttäisin, kun tämä ei toimi. Ikkunat tulee karmien väliin puristuksiin, niissä siis ei ole mitään kannakkeita mihin sitä liimaa levittäisi. Melko varma, että superliima huurustaa ne, joten hyviä ideoita otetaan vastaan. Miten hitissä saan lasit pysymään kiinni ja siististi? Se on vähän vaikeantuntuinen tehtävä, kun pitäisi kestää vielä maskiteippaukset yms.
Omituinen reaktio, microscalen aine ei kyllä ole tuottanut pettymystä ja liimaus on ollut tiukkaa lasiosassakin. Olitko sekoittanut aineen kunnolla? Toisinaan pitkään seissyt aine onnistuu erottamaan itsestään paksuimman tavaran pohjalle ja pintaan jää sellaista lirua. Vahvuudeltaan tuo aine on kunnossa ollessan kuin erikeeperiä.
Hyvin paikalleen istuvat lasiosat olen monta kerta saanut hämmästyttävän tukevasti liimattua paikalleen lattiavahalla, "futurella". Lasi paikalleen jollain kikkakonstilla ja pienellä siveltimellä lattiavahaa lasin ja pokan rakoon.

Mikko
www.pienoismallit.net/kirjoitukset/arvostelu_470/

Ajattelin hyödyntää tätä ketjua, vaikka sinänsä voisi tuota arvosteluakin hyödyntää, mutta en ole varma tulisiko sieltä vastausta. Eli olen aloittelemassa Enterprise D:n rakentelua, joka on kokonaan läpinäkyvästä muovista ja semmoisen käsityksen olen saanut, ettei siihen kannata perinteisempiä liimoja käyttää. Kysymys siis kuuluu onko tuo kyseinen liima pätevä koko mallin liimaamiseen, vai olisiko joku muu liima pätevämpi tähän tarkoitukseen. Krystal Klearia löytyy, mutta se ei taida olla tarpeeksi vahvaa pitääkseen kokonaista mallia kasassa.
J Pokki kirjoitti:
Omituinen reaktio, microscalen aine ei kyllä ole tuottanut pettymystä ja liimaus on ollut tiukkaa lasiosassakin. Olitko sekoittanut aineen kunnolla? Toisinaan pitkään seissyt aine onnistuu erottamaan itsestään paksuimman tavaran pohjalle ja pintaan jää sellaista lirua. Vahvuudeltaan tuo aine on kunnossa ollessan kuin erikeeperiä.
Joo, kyllä se semmoista paksua puuroa on, ei näy erottuneen.
Muppet News Flash:

Luin verkossa semmoisen vinkin, että jos lasitukset ensin dippaa Futureen/Kleariin ja sitten näiden kuivuttua liimaa nestemäisellä liimalla, niin ei pitäisi huurustua tms. Käytin Model Masterin nestemäistä (sutitavaraa) kapillaari-ilmiön avustuksella ja nyt tuntuis pysyvän. Vaati tietysti, että sen vahan ensin raapii pois liimattavilta pinnoilta.

Tulipahan samalla testattua dippausta ekaa kertaa ja melko hyvällä tuloksellakin, kyllä se Future vaan ihmeellisesti kirkastaa huonotkin läpinäkyvät osat. Mahtaakohan tuo kestää maskiteippiä kuinka? Varmaan kohtuu hyvin kun sitä niin paljon harrastetaan (dippausta siis?)
Tämä on ehkä uutta täällä, mutta HAMMASPROTEESIN kiinnike:

Eli kikka B; jota olen käyttänyt osien sovittelussa - esim. figuurien raajojen esikiinnitykseen ja loppukiinnitykseen myös lentokoneiden kuomuissa. Ostin ainetta aikoinaan oikeastaan sattumalta. Lähikaupassa ei ollut Erikeeperiä ja malli odotti lasiosian saumojen kittausta ja liimausta. Melkein samassa hyllyssä oli hammasproteesin kiinnitysainetta. Corega-tahnaa. Päätin ostaa ja kokeilla, eikä kokeilu mennyt hukkaan.

Aine nimittäin toimii liimana ja kittinä. Sen voi hammastikulla tvs. muotoilla vielä paremmin kuin kitin. Kitti kovettuu ja hiominen on hankalampaa. Corega kuivuu kivan elastiseksi ja saumat voi jopa maalata. Maaleina olen käyttänyt ihan perus Revellejä ja Humbrolia ja niitä myrkkyjä se kestää.

Lasiosien liimauksessa levitin tahnan hammastikulla muovin ja lasiosan väliin. Puolen tunnin päästä se oli jämähtänyt kiinni, mutta sitä pystyi ihan hyvin tasoittamaan kostealla hammastikulla.
Olen meinannut laittaa tämän tälle sivustolle niksi"pirkkaan", mutta se on vain jäänyt. Toivottavasti sana nyt leviää.
T.T
Ps. Toki nuo yllämainitut "oikeat" aineet ovat kenties parempia, mutta niitä kun ei tahdo joka kylältä löytyä.
^ Monipuolinen aine näköjään - sopii suuhun ja tuulilasiin.
:-)
Raimo Leino kirjoitti:
^ Monipuolinen aine näköjään - sopii suuhun ja tuulilasiin.
:-)
Surffasin jus kattomassa niitä aineita ja siellä on eri vahvuuksia. Tämä minun tuubi on "Neutral Taste". Avasin vielä samantien tuubin ja vaikka aine on ollut huoneenlämmössä käyttämättömänä jo kauan, niin ihan kunnossa näytti olevan.
Olisi kiva tietää muiden kokemuksista.
Timo Rissanen kirjoitti:
Olisi kiva tietää muiden kokemuksista.
Minulla on vielä ihan omat leegot suussa, joten en ole tarvinnut tuota tököttiä.
Vaan seuraavalla kauppakäynnillä pitää sitten tuotakin hyllystä etsiskellä. Siinäpä on taas vaimolla ihmettelemistä.

Eipä sitä pikkupoikana voinut aavistaa, että aikuisena tässä harrastuksessa tarvitaan esim. lattiavahaa, tinneriä ja tekareiden kinnitysmömmöä.

Kiitos vinkistä.