Pienoismallit.net

JJ Hilska

Milloin aloitit?   6.5.2007 22:43
Aloitin viisivuotiaana Matchboxin Brewster Buffalolla ja se sai jatkoa Revellin He-112 "Propagandahävittäjästä". Siitä on aikaa jo 20-vuotta.
Viime vuosien aikana on löydetty hämmästyttävän monta toisen maailmansodan aikaista lentokonetta vesistöistä ja myös erämaista. Monissa ovat säilyneet alkuperäiset maalaukset ja merkinnät, jopa niin hyvin jotta ne voidaan käyttää mallinrakentajan referenssimateriaalina. Näiden konelöytöjen joukossa on monia harvinaisuuksia kuten, Fw-190A-3, Bf-109E-7, Bf-110F-2, P-39 Airacobra, Curtiss P-40 ja Hawker Hurricane Mk.IIB. Suurin osa näistä allaolevien linkkien takaa löytyvistä koneista ovat taistelleet aikoinaan Suomen rintamilla;

www.luftwaffe.no/wreck/index.htm

lend-lease.airforce.ru/english/articles/sheppard/p40recovery/

lend-lease.airforce.ru/english/articles/sheppard/hurricane_Z5252/index.htm

www.warbirdfinders.co.uk/aircraft_BF109E_wn3523.htm

www.warbirdfinders.co.uk/aircraft_P39_sn44-2911.htm

www.dtmb.de/Rundgang/Neubau/Picts/luft/presseLuft/D0016-05_Me-Bf-110_Fw-44_300dpi.jpg
SS camo   1.5.2007 11:22
Tässä on sen herne-kaavion värit Humbroleille. Ne XF-värithän ovat niitä Tamiyan koodeja. Laitoin vielä Revellinkin värejä siihen koska itse olen molempien öljymaalien fanaattinen käyttäjä.

Itse maalasin ensin ruiskulla tuon pohjavärinä käyttämäni Humbrol 29:n ja sitten tein pienellä pensselillä ne loput kuviot.

[IMG]http://i143.photobucket.com/albums/r129/velkavolga/PeaPattern.jpg[/IMG]
Ferdinand- ja Elefant-kuvia   23.4.2007 15:03
Kiitokset Asko Karjalaiselle tuosta erittäin asiantuntevasta vastauksesta. Onko muuten niin, että Kubinkan panssarivaunuinstituutin museossa oleva Ferdinand numero (501) olisi juuri ollut joskus Karl-Heinz Noakin käytössä oleva vaunu?
Ferdinand- ja Elefant-kuvia   22.4.2007 17:08
Tuossa sivulla on jotain mielenkiintoisia rakennekuvia Ferdinandista. Tekstin murre on kuitenkin hieman hankalaa;)

www.military.cz/german/armour/tanks/FerdinandElefant/default.htm

Asiasta toiseen. Tuolla sivulla kerrotaan majuri Noaksin Ferdinandista (piirretty värikuva). Siinä on tuo numero (501). Kiinnostaisi tietää lisää tuosta majurista ja hänen nimikkovaunustaan. Nimittäin joskus olen ajatellut rakentaa pienoismallina hänen komentovaununsa.
www.achtungpanzer.com/pz6.htm
Ferdinand- ja Elefant-kuvia   20.4.2007 14:50
Varsin mielenkiintoinen harrastus. Omastakin mielestäni kyseinen panssari on "kaikkein kovin peli" jos niin voidaan sanoa. Siitä laitteesta ei niin hevin tietoa löydykään. Onko muuten niin, että museoissakaan niitä ei ole kuin vain pari kappaletta; USA:n Aberdeenissä ja Venäjällä Kublinkan Panssarivaunu-instituutissa.
Jotain kuvia löytyy: tank.uw.ru/articles/samohod/ferdinand_a12/gallery/index.khtml

Voisiko vielä listata hyviä rakennussarjoja, joista kannattaisi alkaa Ferdiä rakentamaan - mittatarkimpia siis.
Kuvia tankkitehtaista?   19.4.2007 18:02
Joo, näköjään on samoja kuvia. Ihan jokainenhan siellä tehtaalla varmasti ei saanut kuvia räpsiä, joten niitä ei sitten ihan tolkuttomasti ole…
Kuvia tankkitehtaista?   19.4.2007 17:30
Pää asiassa kuvat ovat Pz.III ja Pantteri-tehtaista, mutta Pz.II on jotakin. Ferdinandeista on neljä tehdaskuvaa, mutta jos oikein asiantuntija olet niin saatat olla ne nähnyt jossakin. Ferdinand-kuvat ovat tulleet minulle jotakin sellaista kautta, etten tiedä mistä kirjasta ne ovat, mutta voin lähettää ne s-postissa jos kiinnostaa.
Stormovikin väritys   19.4.2007 14:30
Kyllä niitä taitaa olla ollut pelkän vihreitäkin, mutta enemmänkin alkusodasta. Mainitsemaasi ajankohtaan nähden tuo kaksivärinen yläpinta taitaa olla yleisempi. Yläpinnan vihreäksi käy Pienoismallilehden 3/1996 Maaliruudun mukaan Revell (361) ja Humbrolit (105) ja (149). Mutta yllättäen mitään ei annettu sen ruskean sävyksi. Onko kellään täällä tarkempaa tietoa siitä? Olen itsekin siitä kiinnostunut.

Tuolta sivulta saa siihen kaksiväriseen pintaan jotain pientä tietoa jos osaa tarkasti katsoa. Hankalaahan se on kun se on jo yli 60 vuotta paikallansa lojunut. Mutta loppusodan koneita.
www.koti.phnet.fi/junkers/il2gerdujavri.htm

Parempiakin kuvia saa kysymällä, jos niitä tarvitsee.
Punavalkoinen hakaristi ?? ??   18.4.2007 18:23
Hyvä sivu Latvian ilmavoimista ajalta 1918-1940.

latvianaviation.com/index.html