Pienoismallit.net

JJ Hilska

Venäläinen Mustang   5.6.2007 21:00
Muistelisin, että toinen noista saksalaiskoneista oli lentämässä ilman minkäänlaisia kansallisuustunnuksia ja sitten kun suomalaispilotti meni lähemmäksi, niin sen saksalaisen taka-ampuja ruilautti sarjan suomalaista kohti, ja siitä päätellen sitä venäläisten kaappaamaksi koneeksi, se ammuttiin alas.
Joo, laita pian niistä malleistasi kuvia Harri. Odotan mielenkiinnolla. Nuo tapaukset ovat minulle myös tuttuja.

Tiedän kyllä, että räetkävaaralainen teki pakkolaskun talviaikaan. Tämä mallintaakin pakkolaskua seurannutta kesää. Tuossa "dioraamassani" on hieman fuskattu, koska siinä on oikeasta dioraamasta jäljellä vain potkurin ympärillä oleva "kyntövako", ja tämä malli on isketty Lapista otettuun valokuvaan kuvankäsittely ohjelmalla. Olen ottanut tästä Mersusta kuvia myös lumihangessa, jossa se lumi näyttää vähän karkealta. Kone on siis mittakaavassa 1/72.
Hienoa, että porukalla on mielenkiintoa tähän asiaan.

Harri; oliko Räetkävaaran Mersussa todella talvimaalaus. Valtosen kirja antaa mielestäni ymmärtää että siinä ei olisi. Luuliin että se talvikaavio tuli Pohjolan Mersuihin vasta niissä G-2-malleissa ja myöhemmin. Mielenkiintoista olisi tietää tästä asiasta lisää.
Onko täällä muitakin, jotka rakentavat pohjoisen suunnan kalustoa toiseen maailmansotaan? Itselläni on rakennettu muutamia siihen liittyviä lentokoneita. Pari JG 5:n Mersua, KG 30:n Ju-88 ja LG 1:n Stuka. Suunnitelmissa on rakentaa SB-2 ja maataistelukone Il-2.

[IMG]http://i143.photobucket.com/albums/r129/velkavolga/BF-109E-7.jpg[/IMG]

Tässä kuva rakentamastani Messerschmitt Bf-109E-7:ta, jonka esikuva on muuten viety hylkynä Keski-Suomen ilmailumuseoon.
Elokuvan pääosassa Klimi   26.5.2007 15:27
Monesti on valitettu sitä, että elokuvien panssarivaunut ovat joko tökeröjä kyhäelmiä jostain peltilevyistä/vanerista tai sitten ovat väärää tyyppiä. Esim. Tuntemattomasta sotilaasta on spekuloitu jo 50-vuotta, että miksi Klimin tilalla oli Panzer IV.

Tässä on elokuva, jossa ei panssarien osalta ole fuskattu yhtään, ja on panssarimallarille hyvää oppimateriaalia. Yhtenä pääosan esittäjänä on Klim Vorosilov KV-1 panssarivaunu. Elokuva huipentuu lopussa sen vaunun tuhoamiseen.

www.youtube.com/watch?v=STQHH_hJlhM&NR=1
Todella näyttävä juttu. Siihen saisi rakennettua ympärille vaikka mitä. Laitoin sinulle s-postissa äsken tulemaan GT-kartan vuodelta 1938, jossa näkyy reitti; Viipuri-Rajajoki.
Ohjaamon väri   10.5.2007 20:32
[IMG]http://i143.photobucket.com/albums/r129/velkavolga/Ohjaamo.jpg[/IMG]
Tässä kuva F-Mersun ohjaamon sisältä, jossa on alkuperäinen väri.
Olen itsekin ollut hylkypaikoista kiinnostunut jo hyvän aikaa ja nuo Pohjois-Norjan tuntureilla olleet Ju-88:t, kuten juuri esim. (4N+EH) ovat innoittaneet tekemään tällaisen dioraaman: www.pienoismallit.net/media/kuvat/00/41/03/004103.jpg

Tosin tässä ei ole ollut kyseessä mikään tunnettu hylkypaikka, vaan sota-aikana pakkolaskun tehnyt kone samoille paikoille ja sitten heti kohta pois haettu.
Netistä löytyy välillä mitä mielenkiintoisinta lähdemateriaalia. Sota-ajan värikuvat ovat oma lukunsa. Niitä katsellessa tulee mieleen uusia malliprojekteja sekä ne ovat mukavia valopilkkuja historian hämäristä.

warbirdinformationexchange.org/phpBB2/viewtopic.php?t=12744
Todella hienosti kuvattuja ja dokumentoituja hylkypaikkoja Harri Honkasella. Erittäin mielenkiintoinen oli kuva Curtiss P-40:tä jonka takarungossa oli vielä taktinen tunnus "28" nähtävillä. Mitä mainioimpia referenssejä mallarille.

Tässä tarinaa BW-372:ta joka taitaa olla jo tuttu useimmille, mutta laitetaan linkki siittä kun se kuuluu parhainkuntoisiin Warbird-löydöksiin maailmassa. Siis jo lähes kymmenen vuoden takainen löydös. Lauri Pekurin kone joka putosi Sekehen suunnalla juhannuksena 1942.
www.warbirdforum.com/found.htm
LG-3 väreistä.....   7.5.2007 13:23
Muistelisin, että minulle olisi sanottu että LaGG-3:n ohjaamo olisi puuosiltaan vain lakattua vaneria ja olen tehnyt sellaisen itse esim.LaGG-3 "57". Mutta tältä sivulta varmasti löytyy lisätietoa johon myös kannattaa tutustua;
mig3.sovietwarplanes.com/lagg3/cockpits/cockpitlagg3.html