Pienoismallit.net

JJ Hilska

Värit ennen vallankumousta   3.9.2007 19:24
Tästä pääsee katselemaan värikuvina, miltä Venäjällä näytti ennen lokakuun 1917 bolshevistista vallankumousta.

Eräs valokuvaaja kierteli Venäjää viime vuosisadan alkupuolella ja otti kuvia samasta kohteesta kolmelle eri filtterille; eli sini, vihreä ja punainen. Näistä voidaan tietokonetekniikalla sitten saada yhdisteltyä kuva, jossa on aidot alkuperäiset värit.

Tästä linkistä aukeaa ikkuna lähes mahdottomaan;
www.loc.gov/exhibits/empire/work.html
FAMO-puolitelavaunu Parolassa?   2.9.2007 18:20
Tosiaan on sääli että ei ole varaa entisöidä maailmanlaajuisestikin harvinaista ja merkittävää kalustoa museoihin. Yhteiskunta ei taida tukea museoita juurikaan. Haluaako Suomi erottua muusta Euroopasta sillä että täällä ei arvosteta menneisyyden vaalimista siinä määrin kuin muualla?
Onko kellään kokemuksia 1/48-mittakaavaisten tankkien kasaamisesta. Tamiyahan on tuonut hiljattain markkinoille sellaisia. Onko tullut vastaan muiden valmistajien tuotteita samaan mittakaavaan?

1/48-mittakaavan etuhan on siinä että saa tehtyä laajempia dioraamakokonaisuuksia inhimillisiin mittoihin mahtuvana, verrattuna vaikka 1/35-kaavaan. Silti detaljointi ei huomattavasti kärsi, koska 1/48 ei ole vielä mikään mikroskooppinen mittakaava.

Tamiyalta löytyy mm. Klimi ja T-34:
www.tamiya.com/english/products/mmv/index2.htm
Hei, kannattaisi ottaa yhteyttä tehtaalle/puolustusvoimiin kun se kerran on suomalainen. Kerro sitten mitä kävi, niin minulla voisi löytyä tuohon hyttiin piirustus koska se on siviilirekkojen kanssa melko saman näköinen, mutta se ei ihan pelkästään riitä, jos mallia aikoo rakentaa.
Hyveitä?   27.7.2007 20:58
Vähän vaikee kehuskella itseään, kun tietää liikaa minkälainen on. No kyllä minä avaan ovia joskus naisihmisille. Tavallaan oon myös ihan hyvä jätkä.
Tunnustan tehneeni pari pientä sotasaaliskone aiheista dioa.
Korkeajännitys & Siivet   24.7.2007 22:23
Kyllä korkkarit ovat antaneet inspiraatiota mallailuun lapsesta asti. Hyvää referenssimateriaalia ovat mielestäni dioraamoihin ja figuurien tekemiseen. Legendaarisimmat lausahdukset ovat syöpyneet muistiin varmaan pysyvästi;D
Yksi ensimmäisiä lehtiä mikä käteen sattui kun oppi lukemisen taidon vajaat parikymmentä vuotta sitten.
T-34:n hetekat?   18.7.2007 20:09
Tässä kuva hetekasta. On niin vanha että on varmaan kerennyt olla mukana Berliinin taisteluissa;)

Pituus on 184cm, leveys 65cm ja tehty 39mm:n teräsputkesta. Pikkukuvassa on systeemi alapuolelta nähtynä.

[IMG]http://i143.photobucket.com/albums/r129/velkavolga/Heteka.jpg[/IMG]
T-34:n hetekat?   17.7.2007 17:22
Löysin itseltäni metalliverkkoa, jossa silmäkoko on noin 0,9 mm, eli eiköhän sitä voi löytyä muussakin koossa. Romukaupasta sitä olen ostanut. Kai sen verkon sitten voi punoa itse jos haluaa tietynmalliset verkon silmät. Tarvitsetteko muuten kuvaa hetekasta, tai ainakin sen mallisesta häkkyrästä?
Kauhua näytille   15.7.2007 20:13
Hämmästyttävää työtä! Marokon kauhu oli todellinen legenda jo eläessään.