Pienoismallit.net

Ilkka K.

I-16 Talvisodassa   20.3.2012 15:30
Mahtaisiko kukaan tietää että mitä I-16:a alatyyppejä velineuvostoliittolaiset mahtoivat käyttää Talvisodassa? Saakos tuosta Hasegawan 1/72 I-16:a rakennettua useita eri alatyyppejä?

e. Ainakin Hasen I-16 saa type 18:a, joka valmistui 1939 alkuvuodesta, joten voisi kuvitella että tuo alamalli ehti Talvisotaankin?
Heh, järjestetään lahjakorttikamppanja joka astuu voimaan vasta 3 pv päästä, siinä välissä nostetaan hintoja.. reilua?
Micro SOL liuotti maalipinnan?!   24.2.2012 19:06
Ehkäpä sitä akryylilakkaa tuli sittenkin liian ohkanen kerros.. ja liialti käytin Solia. Koitan nyt vetää uudemman kerroksen lakkaa ja jatkaa dekaalien kanssa, Solia ajattelin käyttää vielä, mutta tosi hintsusti.

On mulla ennen toiminut Sol ja LifeColorin maalit.
Uutuuksia maailmalta   22.2.2012 21:53
Tatu H kirjoitti:
Kutkuttava uutuus Tamiyalta 1/48. En tiedä onko täällä noteerattu, itselleni pompahti silmiin vasta nyt. Pakkohankinta.

Armorama

Kadonneessa katissa jo hypistelty
Luulin jo että Tamiya julkaisee vihdoin P-38 Lightningin.

:(

Jään edelleen odottamaan.
Micro SOL liuotti maalipinnan?!   20.2.2012 19:10
Maalipinta oli kuivunut pitkään, eli päiviä, käytännössähän noi LifeColorin maalit on kauttaaltaan täysin kuivia 12h sisällä.. Tuo akryylilakka sekin sai kuivua n. 24h. Jostain luin että se kuivuu erittäin nopsaan, pintakuiva se oli ainakin 10-15 min sisällä.

Eipä sitten uskalla käyttää enää MicroSoliakaan.. Tai sitten täytyy vetää suojalakkaa, 2-3 kerrosta ja katsoa kun pintadetaljoinnit katoaa lakkakerroksen alle..

Onneksi nuo sulaneet kohdat olivat hyvin paikallisia, joten tämäkin vahinko lienee korjattavissa. Kyseinen mallihan on jo kerralleen kärsinyt pakkolaskun olohuoneen lattialle, pakkolaskun jonka vaurioita korjailin useamman viikon.. Lisäksi itsessään tämä Hasegawan 1:48 P-38 on sovitteeltaan äärimmäisen surkea, ja kittiä on saanut kulumaan siipiliitoksiin tuubillisen verran.

Anteeksi avautuminen, mutta nyt ottaa päähän vaan aika rajusti.
Micro SOL liuotti maalipinnan?!   20.2.2012 18:38
Nyt olen kyllä enemmän kuin hieman ymmälläni. Olen päässyt vihdoin ikuisuusprojektissani siihen vaiheeseen, että olisi aika pistää siirtokuvat pintaan. Nyt kuitenkin kokeilessani "upottaa" eilen laittamaani siirtokuvaa myötäilemään mallin uppoviivoja Micro-Solin avulla, alkoi alla oleva maalipinta liukenemaan oikein huolella. Siis pohjalle on laitettu LifeColorin Olive Drab 41 ja Neutral Grey ja sen päälle tuhti kerros Vallejon Gloss Varnishia paukkupullosta. Mikä ihme sai aikaan siis tämän reaktion? Hieman toki koitin pensselin avulla siirtää eilen laitettua kuvaa muttei siinä sellaista mekaanista hankausta syntynyt joka selittäisi edellämainitun. Käytin myös apuna Kiillon lattiavahaa minkä pitäisi olla niinikään kuranttia tavaraa.

Koskaan aiemmin mulla ei ole ollut mitään ongelmia edellämainitun kombinaation kanssa.

Hieman nyt taas sanalla sanoen kyrsii ja tekisi mieli heittää mallaustavarat roskikseen.
Työstin itse maskiteipistä (kovalla työllä) kalvot, joten tän voi poistaa..
Eli ostetaan ^ kalvot, käytetytkin menee hätätilanteessa. (Kuivalaisella menee parisen viikkoa tilattaessa ja olisi kiva saada tätä projektia eteenpäin vähän nopeammin).
Alclad-metallimaalit   13.1.2012 22:54
Alcladeista vielä.. mustan pohjamaalin ajattelin tehdä LifeColorin mattamustalla (kun ei muuta mustaa ole), mutta pinnan jonka päälle Alclad vedetään pitää ilmeisesti miel. olla musta ja kiiltävä, joten lienee ok jos suihkin tuohon mattamustan päälle gloss pinnan vaikkapa Vallejon paukkupullosta? Kuulostaako hyvältä/huonolta idealta?