Pienoismallit.net

Harri Huopainen

Bf 109 G-2 30.7.2007 11:47 Malli
Kiitoksia palautteesta.

Värisävyinä on käytetty yläpinnoilla Xtracolorin emalivärejä, oikeat Luftwaffen sävythän löytyvät suoraan purkista. RLM 75:sta tosin vaalensin ja 74:sta puolestaan tummensin saadakseni aikaan omaa silmääni miellyttävät kontrastit. Alapinnan RLM 76 on Humbrolin sävyä, en muista käytinkö sävyä 127 suoraan purkista, vai sekoittelinko sävyn jostain. Keltainen väri on sekoitettu Humbrolin ja mahdollisesti Revellin sävyistä. Rungon keltainen 5 on siirtokuva ja yritin saada väriseoksen muistuttamaan mahdollisimman paljon siirtokuvan väriä.

Naamioväreissä on käytetty värihuuhteluiden ja pastellien lisäksi jälkivarjostus tekniikkaa (meniköhän termi oikein?), eli ruiskuttelin vaalennettuja sävyjä paneelien keskialueille sekä koholla oleviin kohtiin.
Zeppelin Staaken RVI 29.7.2007 17:49 Malli
Takilointi on muuten enimmäkseen valmis, siivenkärkien suuntaisesti kulkevan takiloinnin tein siimalla ja lentosuunnan mukaisen elastaanilangalla. Tuli yllättävän tukeva, nyt mallia kohti uskaltaa jo hengittää.
Zeppelin Staaken RVI 29.7.2007 17:45 Malli
Noo, termiitit taisivat olla hieman sinnepäin. Nyt kun on alkuperainen pakkaus käsissä, tulee hieman eksaktimpaa tietoa.

Valmistaja on Gold-zack ja materiaali on elastaani. Alkuperäinen tarkoitus on ilmeisesti luoda joustoa neuleisiin sun muihin rätteihin punomalla (vai onko se nyt ompelua vai virkkaamista?) sitä materiaalin sekaan. Käytetään ainakin joidenkin sukkien nilkkaosissa ja lankaa voidaan käyttää esim. pilalle venyneiden villavaateiden "uudelleen kiristämiseen"

Lanka on läpinäkyvää ja koostuu useista säikeistä, mikä mahdollistaa langan purkamisen ohuemmiksi säikeiksi. Purkamattoman langan paksuun on n. 0,15mm.

Materiaalin parhaita ominaisuuksia on sen äärimmäisen hyvä elastisuus ja pikaliiman loistava tarttuvuus. Tämä tekee aineesta paljon siimaa helpompaa käsitellä ja esim. normaalin kaksitason takilointi onnistuu ilman reikien porailua. Liitokset ovat myös hyvin kestäviä. Vanhin tällä langalla tekemäni takilointi on 6 vuotta vanha, eivätkä langan ominaisuudet ole kärsineet lainkaan. Lanka kestää myös maalauksen Humbrolin maaleilla.
Myöskin uskottavan näköisten roikkuvien piuhojen teko onnistuu melkoisen hyvin.

Lankaa saa ainakin hyvin varustetuista ompeluliikkeistä. Ilmeisesti hyvin vastaava materiaali on rautatieharrastajille EZ Line nimellä myytävä lanka, mutta tästä en osaa sanoa sen enempää, sillä itse en ole tätä käyttänyt.
Messerschmitt Bf 109 K-4 25.7.2007 21:33 Malli
Numerosarja rungossa on sama, kuin Werkenummerin kolme viimeistä numeroa, tarkoituksena oli ilmeisesti tunnistaa osat rakennusvaiheessa ja siirtolentovaiheessa, kun koneet laitettiin kasaan valmiista komponenteista. Eri tehtaiden valmistamissa koneissa on näkynyt myös nelinumeroisia numerosarjoja rungossa huomattavasti siistimmin maalattuna.

Tällaiset merkinnät ovat loppusodan erikoisuuksia ja usein hyvinkin karusti töhrittyjä. Aiemmin saman asian ajoivat koneiden nelikirjaimiset siirtolentotunnukset, "Stammkenzeichen" mutta näiden maalaaminen koneisiin lopetettiin viimeistään kesällä 1944.
Zeppelin Staaken RVI 22.7.2007 15:55 Malli
Mikko:
Takiloinnin ajattelin toteuttaa siten, että käytän siimaa rakenteen kannalta suotuisissa paikoissa, kuten siipitukien välissä ristikkäin kulkevissa vaijereissa. Ohjausvaijerit ja vähemmän rakennetta tukevat kohdat taas ajattelin takiloida helpommin käsiteltävällä joustavalla silikonilangalla.

Porasin malliin jonkin verran reikiä takilointia varten. Alatasoissa porasin reiät siiven läpi, kun taas ylätasojen alapinnalle tein vain syvennykset siiman päitä varten. Tämä siksi, että ylätason yläpinnoilla olevien siiman läpivientien peittäminen olisi melkoisen hankalaa valmiiksi maalatulta pinnalta.
Zeppelin Staaken RVI 21.7.2007 21:18 Malli
Juu, meikäläinenhän se oli siellä maalailemassa. Paras kommentti meni jotakuinkin näin:"Ei se puhunut paskaa, se hullu tosiaan maalaa ne kuviot" :)
Merta 21.7.2007 20:45 Malli
Iltaa. Ihan hyvältähän tuo näyttää, ilmeisesti hieman hienosäätämäällä aivan toimiva tekniikka. Onko pohja minkäkokoinen?

P.S. Anttihan voisi tehdä Santahaminadioraamaan veden tuolla tekniikalla, voi olla harmaita hiuksia tiedossa :)
Zeppelin Staaken RVI 21.7.2007 19:32 Malli
Enpä tiedä, onko siirtokuvien laatu parantunut, koska en ole vielä kokeillut niitä. Maalasin koko komeuden käsin, koska lozengesiirtokuvat eivät miellyttäneet silmääni. En tiedä olisiko dekaalien käyttö ollut paljonkaan helpompaa, omat ongelmansa niissäkin varmasti olisi ollut. Theaerodrome.com sivuilla mallinrakennusosiossa on valmiiksi rakennettu Staaken, missä oli käytetty onnistuneesti sarjan siirtokuvia, eli ovat ilmeisesti ainakin jossain määrin toimivat.

Contrail valmisti Staakenia joskus menneinä aikoina ja kyseessä oli todellakin vacumalli. Kuulemma melkoisen "haastava"->surkea? ja eipä näitä valmiina ole kai paljoa näkynytkään.
Messerschmitt Me-262A-1a 20.7.2007 20:56 Malli
Juu, minunkin mielestä saumojen korostaminen meni hieman yli.

Tästä tuli kuitenkin mieleen, että Me 262 koneissa (ja ainakin osassa muitakin saksalaiskoneita) paneeleiden väliset saumat ilmeisesti kitattiin ja hiottiin pinnan tasoittamiseksi. Tosin Hannu Valtonen väittää muutamassa kuvatekstissä, että kyseessä on korroosiosuojamaali. Maalia tai kittä, niin tai näin mutta osassa Me 262 koneita naamiomaalaus oli maalattu niin ohuena kerroksena, että kitatut (tai maalatut :) saumat paistavat värin alta siten, että lopputulos näyttää överiksi vedetyltä esivarjostukselta. On myös kuvia koneista, joissa ei ollu naamiomaalausta ollenkaan, mutta useimmat operatiiviseen käyttöön ehtineet yksilöt olivat kuitenkin ainakin enimmäkseen maalattuja.

Olisi muuten melkoisen haastavaa tehdä malli tällaisesta maalaamattomasta koneesta. Ensimmäinen Länsiliittoutuneiden ehjänä käsiinsä saama kone oli maalaamaton, mutta muistaakseni se saatiin saaliiksi siten, että loikannut tehtaan koelentäjä lensi koneen liittoutuneiden kentälle.
Messerschmitt Me-262A-1a 13.7.2007 19:03 Malli
En nyt ihan harjoittelumalliksi sanoisi ainakaan sen perusteella, että maalauskaavion oikeellisuudessa on jokunen kysymysmerkki. Itse rakennan mallini mahdollisuuksien mukaan mieluummin valokuviin, kuin pelkkiin väripiirroksiin luottaen ja mielestäni on ennemminkin poikkeuksellista, että esikuvan merkinnät selviäisivät kuvista kiistattomasti.

Täytyy muistaa, että väripiirrosten tekijöilläkään ei ole rajattomasti referenssäjä käytössään samaa konetta esittävissä laadukkaissakin piirroksissa on usein enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraisia eroja.