Pienoismallit.net

Ismo Sillanpää

Kiitos vastauksistanne, valitettavasti olen ollut illan pois koneen äärestä, eli en ole ehtinyt vastaamaan teille.

Minusta on alkanut vaikuttaa siltä, että ainakin niissä koneissa joissa SM oli sijoitettuna taaempaan sijoituspaikkaansa, sen tieltä poistettiin tähystäjän konekivääri. Olen kuitenkin jo nyt nähnyt joitakin valokuvia, joissa on selvästi molemmat, siis sekä SM että tähystäjän konekivääri. Tällöin SM on kuitenkin ollut sijoitettuna hieman lähemmäs koneen keulaa. Lisäksi sain Paul Zornerin muistelmista sen käsityksen, että jossakin vaiheessa vuosien -43 ja -44 vaihteen paikkeilla ohjesääntöön otettiin määräys siitä, että yöhävittäjien miehistö koostuu kolmesta miehestä, eli pilotista, radisti/tutkamiehestä sekä mekaanikosta joka toimi tähystäjänä. (erittäin hyvä kirja aiheesta kiinnostuneille, ei kerro paljonkaan koneiden rakenteista tms. mutta sitäkin enemmän siitä, millaista yöhävittäjällä lentäminen ja taistelu oli. Loistavaa taustamateriaalia siis, lisäksi kuvaliitteessä oli myös muutama käyttökelpoinen valokuva). Tosin kirjassa ei mainita mitään siitä, mihin kohtaan Zorner oli "jatsimusiikkinsa" halunnut eikä myöskään siitä, oliko koneessa näin ollen takakonekivääriä. Tämän perusteella uskoisin, että SM ei ainakaan kaikissa tapauksissa korvannut takakonekivääriä, eli se jää sitten lopulta riippumaan koneyksilöstä, jonka valitsen. Kiitos joka tapauksessa vastauksestasi.

Kiitos Mika vinkistä, referenssit ovat aina hyödyksi. Pitää vähän katsoa miten niitä alkaa kertyä, mutta tuokin kirja on ehdottomasti ainakin harkinnan arvoinen. Kiitos myös tarjouksestasi toimittaa materiaalia skannattuna, palaan tarvittaessa asiaan.

Kiitos taas tähän astisista neuvoista ja kommenteista, kaikki ovat olleet ja ovat jatkossakin tervetulleita ja otetaan kiitollisuudella vastaan. Katsotaan sitten, tuleeko mallista lopulta sellainen, että sitä kehtaa esitellä tällä sivustolla, joka tapauksessa valmistuminen vie vielä aikaa.
Vaikuttivat äkkiseltään katsottuna erittäin lupaavilta, varsinkin tuo Squadronin kirja. Pitää perehtyä tarkemmin. Kiitos vinkistä.
Minäkin olen alustavasti miettinyt jotakin Schnauferin konetta kohteeksi, ehkä G9+EZ tai sitten juuri tuo 3C+BA. Nyt olen jo joka tapauksessa poistanut siitä Airesin lattiasta kohdistimet eli nyt voin sitten ainakin sen puolesta valita kohteeksi minkä tahansa koneen. Toisaalta mielessä on kyllä käynyt muidenkin koneet, esim. Jabs, Lent tai sitten juuri tuon edellä mainitun Zornerin. Jää nähtäväksi, kunhan minäkin nyt vain saisin sen tilaamani walk aroundin.

Ihan mielenkiinnosta, mistä hankit siirtokuvat tuohon 3C+BA:han, vai teetkö itse. Sama ongelma kun on vielä minullakin edessä.
Juuri se, tuntuu sopivan pohjaksi varsin hyvin, koska sen pohjana on ilmeisesti ainakin osajaon perusteella vanhempi Pro-Modellerin G-4. Jotakin nyt pitää toki rakennella scratchinä mutta toisaalta siinä on paljon osia, joita ei käytetä G-2:een mutta sopivat sellaisenaan G-4:ään. Lisänä minulla on sitten vielä Airesin detaljisetti.
Älä turhaan ole pahoillasi tai häpeissäsi, olen vain erittäin kiitollinen siitä, että joku ylipäänsä viitsii nähdä vaivaa auttaakseen/neuvoakseen tällaista konversioiden noviisia. Ja erehdyksiä sattuu kaikille, mitään vahinkoa ei tapahtunut eli kaikki on hyvin.

Tuo auttaminen/neuvominen on kyllä kaiken kaikkiaankin kiitettävää tällä foorumilla. Ihmettelen joka kerta uudelleen, miksen ole älynnyt rekisteröityä aikaisemmin.
Et olisi kiinnostunut myymään? Voisin ostaa sen, jos sinulla ei ole sille käyttöä ja hinta on siedettävä.
Kiitos Eetu, nyt näköjään selvisi se, mistä tuo osien heikko yhteensopivuus johtuu. Näköjään Airesin ja Revellin suunnittelijat ovat sijoittaneet tykistön vajaan sentin liian taakse. Ei ihmekään, että tulee ahdasta… Pitääkin alkaa pohtimaan, miten ongelma saadaan ratkaistua, kun tulin sen lattiapalikan liimanneeksi jo toiseen rungonpuolikkaaseen kiinni.

Niko, et sattuisi tietämään, mistä voisin tuon kirjan käsiini saada? Ei ole ainakaan vielä silmiin sattunut, mutta referenssejä kaipaa aina.

Kiitos kaikille tähän astisista neuvoista! Lisää otan mielelläni vastaan, jos jollakin jotakin aiheeseen liittyvää on.
^ siis tuo merkki tuossa etu ja sukunimen välissä on alaviiva (ei näköjään jää linkeissä näkyville).
Kiitos vastauksestasi, mutta luulen, että olet ymmärtänyt hieman väärin. MG 81Z on kaksipiippuinen konekivääri, jolla korvattiin vanhempi yksipiippuinen MG 15 tähystäjän taka-aseena. Schräge Musik puolestaan koostui kahdesta (yleensä) 20 mm MG FF -tykistä jotka siis laitettiin n. 70-80 asteen kulmaan ohjaamon sisälle niin, että sillä voitiin ampua pommikoneita alhaalta päin. Tällä virityksellä puolestaan ampui (ainakin Paul Zornerin muistelmien perusteella) pilotti itse. Siksi minusta tuntuu, että tuo lainaamasi kohta ei koske lainkaan tätä Schräge Musik -systeemiä vaan ainoastaan tähystäjän takakonekivääriä.

Se kuva saattaisi silti olla avuksi, jos voisit sen minulle lähettää (vaikka siis toivottavasti saan sen kirjan itsekin muutaman päivän kuluessa, niin työmaa seisoo tällä hetkellä). Voit laittaa kuvan joko tänne tai sähköpostilla osoitteeseen [email protected]
Minulla on työn alla BF 110 G-4 yöhävittäjä ja huomasin järkytyksekseni, että joko olen tehnyt kasauksessa jonkin radikaalin virheen tai sitten Airesin detaljisarjan osat eivät tuolta osin sovikaan yhteen niin hyvin kuin tähän asti on näyttänyt. Ongelmia tuottaa Schräge Musik -tykkiparin ja MG 81Z -takakonekiväärin yhdistäminen samaan malliin koska nyt näyttää siltä, että osat eivät samanaikaisesti sovi ohjaamoon.

Kysyisinkin nyt joltakin asiasta paremmin tietävältä: johtiko tykkiparin asentaminen ohjaamoon samalla automaattisesti takakonekiväärin poistamiseen? Olen nähnyt profiilipiirroksia koneista, joissa ei takakonekivääriä ole, mutta toisaalta olen myös nähnyt piirroksia, joissa on sekä Schräge Musik että takakonekivääri. Lisäksi olen löytänyt internetistä maininnan koneesta, jossa "taka-aseistus" oli poistettu 500 litran nitrotankin sovittamiseksi ohjaamoon, mutta maininnasta ei ilmene, mitä tarkoitetaan "taka-aseistuksella".

Lopullista koneyksilöä en ole vielä päättänyt vaan se odottaa BF 110 G walk around -kirjan saapumista, joten sinänsä molemmat vaihtoehdot ovat vielä mahdollisia. Osaisiko joku neuvoa?