Pienoismallit.net

Ismo Sillanpää

Kokeilepa pohjamaalin käyttöä. Se on minusta hyvä myös emalimaalien kanssa, mutta akryylien kanssa aivan ehdoton.
Siinä tapauksessa tuo on kyllä kumma juttu. Minulla on joskus ollut samanlaista ongelmaa silloin, kun olen mennyt maalaamaan uutta kerrosta ennen kuin aikaisemmat kerrokset ovat ehtineet kunnolla kuivua. Muutakaan selitystä en kyllä ainakaan heti keksi.

Oletko käyttänyt pohjamaalia? Se nimittäin ainakin minusta parantaa maalien tarttuvuutta ja ehkäisee läpikuultoa, vaikka emalimaalit eivät ainakaan kaikkien mielestä tarvitsekaan erillistä pohjamaalia.
Potkurin scratch buildaus 1/420 ?   30.10.2011 14:28
Minä en sitten missään nimessä ole laivamallari, enkä tiedä näitten vesillä liikkuvien härveleiden rakentamisesta yhtään mitään, mutta jotenkin tuntuu, että tuossa skaalassa useista palasista yhdistelemällä on äärimmäisen hankalaa saada kunnollista jälkeä aikaiseksi. Jos olisi pakko tehdä scracthinä, yrittäisin todennäköisesti veistää yhdestä palasesta (vaikkapa polystyreenitangosta), vaikka sekään ei todennäköisesti ole mikään helppo homma.

Itse lähtisin luultavasti kaivelemaan nettikauppoja aftermarket -osien perässä tai sitten tekisin mallista vesilinjamallin, jolloin potkurit voi jättää kokonaan pois.
Vaikuttaisi siltä, ettei alemmat kerrokset ole olleet ihan täysin kuivia, koska ohenne on luultavasti tehnyt maalista uudelleen juoksevaa. Laita alle ensin pohjamaali ja sen kuivuttua uudet vihreät kerrokset niin, että annat jokaisen kerroksen kuivua ainakin 7-8 tuntia ihan kaikessa rauhassa.
Viimeisin mallailuhankinta   27.10.2011 19:36
Hannantsilta tuli tänään lisää aftermarket sälää Heinkeliin: CMK:n resiiniset laskutelineet - joissa siis ei ole metallisia laskutelinevarsia, mutta onpahan ainakin enemmän yksityiskohtia ja nyt pitäisi telinevarretkin mennä oikeaan kulmaan, ja Loon Modelsin korjaussetti alarunkoon.

Loon Modelsin setti vaikutti muuten asialliselta, mutta umpiresiiniset osat painavat aika lailla ja kun malli kärsii muutenkin paino-ongelmista niin nähtäväksi jää mitä seuraa. Veikkaisin, että laskutelineiden kanssa tapellaan vielä pitkään ja hartaasti…
Mitä työn alla?   23.10.2011 16:00
Antti Pentikäinen kirjoitti:
Tamiyan 1/32 Mustangin ohjaamon kimpussa ollut koko päivän. Asiaahan ei auta yhtään Mika Heikkilän Mallix-artikkeli Tamiyan Mustangin tuunauksesta:D
Vanha totuushan on, että tieto lisää tuskaa.
Laskutelineen pyörän tukeminen?   21.10.2011 16:30
Antin kanssa samoilla linjoilla, joko haulikon hauleja tai ongenpainoja mallista riippuen. Korostan vielä sitä, että liimana ei sitten missään nimessä pidä käyttää muoviliimaa (se sulattaa nokkakartiosta epämuodostuneen möykyn) vaan esim. Erikeepperiä tai pikaliimaa.
Kimppatilausta Wingnutwingsiltä?   20.10.2011 17:53
Itse en ole koskaan omistanut PayPal:ia, joten osaa sanoa miten toimiva/luotettava se on, mutta itse olen kyllä aina netistä tilatessani suosinut luottokorttia: esimerkiksi Visassa ja MasterCardissa on nimittäin ominaisuus joka sallii peruuttaa kortilla tehdyn maksun, jos et saakaan luvattua tuotetta myyjältä.

Saattaa olla turhaa vainoharhaa, mutta tässä ammatissa oppii kyyniseksi (vaikka itsellä ei olekaan koskaan ollut mitään ongelmia nettiostosten kanssa).
Kiitos paljon. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa vaikka tuo sanallinen (ja ilmeisen asiantunteva) selostus meni kyllä yli hilseen ja korkealta. Aika mitättömästä vipstaakistahan tuossa näyttäisi kojelaudassa olevan kysymys, joten en varmaankaan ala ainakaan skratchinä värkkäämään, jos jostakin ei sitten löydy sopivaa vaihto-osaa.
Kiitos Niko. Maalausohjeissa olisi kyllä himpun verran parantamisen varaa.

Sitä vain jäin miettimään, että kai tuohon kohtilentolaitteeseen kuuluu jonkinlainen ohjaamonsisäinenkin osa? Siitä ei ohjeissa mainita yhtään mitään.