Pienoismallit.net

Ismo Sillanpää

Me-262A-1/U-4 profiilikuvia   10.10.2012 18:41
Minulta ei löydy, mutta väriprofiilit "Muodostelmantappajasta" kiinnostaisivat kyllä minuakin. Pääsisin jossakin vaiheessa käsiksi CyberHobbyn malliin.
Mitä työn alla?   9.9.2012 16:43
No niin, kittaustalkoot käyntiin: Heinkel 177:n runko saatiin vihdoin ja viimein nippuun…, tai siis ainakin melkein, enää puuttuu kilo tai pari kittiä. Tässä välissä voisi kyllä taas hermojen lepuutusmalliksi ottaa hyllystä Tamiyan He 219:n.
Pienoisporakone   20.8.2012 18:45
Luulisin, että sormiporia saa jokseenkin kaikista alan liikkeistä parilla kympillä.
Lienee viime kädessä jokaisen käyttäjän oma asia, mitä tietoja haluaa profiilissaan kertoa. Sinänsä voisi kyllä olla ihan hyvää asiakaspalvelua laittaa linkki omille kotisivuille.
Scale Supply UUTTA!   30.6.2012 09:22
Minua kiinnostaisivat nuo Da Vinci Nova -siveltimet, mutta varmistaisin ensin: esittelytekstissä sanotaan, että siveltimet ovat akvarellisiveltimiä, eli ymmärtääkseni tehty lähinnä akryylimaaleja silmällä pitäen. Minä käytän kuitenkin lähes yksinomaan emalimaaleja (pääasiassa Humbrolia, jota ohennetaan merkkiohenteella), joten ennen ostamista tahtoisin varmistaa, että siveltimet toimivat ja kestävät myös emalimaalien käytön ja puhdistuksen tärpätillä?
Saumat umpeen?   7.6.2012 23:30
Ilkka K. kirjoitti:
Lisäksi itse suojaan maskiteipillä yksityiskohtia hiottavan sauman läheltä mahdollisuuksien mukaan.
Maskiteippi onkin hyvä idea, pitää kokeilla seuraavassa mallissa.
Saumat umpeen?   7.6.2012 23:28
Kun sauma on hiottu pois, otetaan kaiverrin ja poranterät esiin ja tehdään hävinneet detaljit uusiksi. Työlästä ja joskus tylsääkin, mutta eipä siinä ole oikein oikoteitä onneen.

Periaatteessa siis lekomalleissa käytetään saumojen poistoon ihan samoja metodeja kuin panssareissa tai missä tahansa muussakin mallailukohteessa. Lentokoneissa tosin hiomapöly menee helposti koneen sisälle esim. ohjaamoon, josta sen poistaminen on hankalaa. Siksi saumat kannattaa yrittää tehdä mahdollisimman tiiviiksi. Itse liimaan myös lasitukset yleensä paikoilleen jo ennen saumojen poistoa, mutta jätän maskit päälle juuri tämän ilmiön torjumiseksi.
Saumat umpeen?   7.6.2012 23:15
Yhdyn edelliseen puhujaan. Ensin reilusti kittiä sauman päälle ja sitten huolellinen hionta hiekkapaperilla. Tosin pitää muistaa, että esim. Bf 109:ssä rungon "selkään" kuuluukin jäädä näkyville sauma.
Malli valmistui, eikä vöille ole enää tarvetta. Tämän keskustelun voi poistaa.
Kitarankieli teräslangaksi?   3.6.2012 10:41
Kiitos kaikille avusta. On se hyvä kun täältä löytyy erilaisia ihmisiä, joilla on erilaisia harrastuksia. Esimerkiksi nuo hyönteisneulat ei edes käväisseet mielessä. Eiköhän näistä jokin käyttökelpoinen ratkaisu löytyne.