Pienoismallit.net

Ismo Sillanpää

MPM:n Heinkel 177 skaalassa 1/ 48 on edennyt suht. mukavasti tähän asti, mutta nyt on tullut aika kohdata mallin suurin kompastuskivi: laskutelineet. Malli on jo laatikostakin rakennettuna varsin painava ja minä kun olen vielä innostunut mättämään malliini sen seitsemän resiiniosaa, jotka lisäävät painoa entisestään. Olen tullut siihen tulokseen, että sarjan omia muovisia laskutelineitä ei ainakaan sellaisenaan kannata malliin haaveilla laittavansa.

Kuten on jo jossakin aikaisemmissakin yhteyksissä tullut mainittua, yksikään after market valmistaja ei ole tietääkseni valmistanut metallisia laskutelineitä, joten homma pitäisi hoitaa itse. Ongelma vain on, ettei minulla ole tarpeellisia taitoja eikä välineitä.

Löytyisikö täältä joku ystävällinen, joka voisi valmistaa minulle joko valamalla tai sorvaamalla metalliset laskutelineet sarjan omia osia mallina käyttäen? Maksan työstä ja materiaaleista luonnollisesti asiaan kuuluvan korvauksen.

Yhteydenotot YV:llä.
Minä olen käyttänyt tuota Mr Hobbyn mattalakkaa lakan suihkauttamiseen pigmenttikerroksen päälle ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Siis lakkaan normaalisti ihan siveltimellä, mutta yleensä suihkautan vielä pigmenttien päälle kerroksen spraylakkaa. Kirkaslakasta ei ole kokemusta, mutta ainakin matta on toiminut hyvin eikä minun käytössäni myöskään tullut kohtuuttoman kalliiksi.
World of Tanks   8.1.2013 22:26
Tommi M kirjoitti:
Ismo Sillanpää kirjoitti:
Haupitsin ongelma on vain siinä, että normaaliammusten läpäisykyky on heikko
Tarkoitatko nyt AP ammuksia, vai HE ammuksia.
Tarkoitan AP ammuksia, jotka kyllä tekevät ihan kivasti vahinkoa läpäistessään, mutta kun se läpäisy on vähän niin ja näin. Nyt olen vaihtanut 75 mm pst-kanuunaan ja läpäisykyky parani vaikka yhden ammuksen vahingot eivät välttämättä olekaan aivan samaa tasoa. Tykki on myös nopeampi ladata.
World of Tanks   8.1.2013 19:26
Tommi M kirjoitti:
Eeppisyyden multihuipentuma on lyötynyt! Hetzer, 105mm haupitsi ja 10 kultakutia, 10 "normaalia" räjähtävää ammusta. Kaikki tankit saa vähintään 300 vahinkoa persuksiinsa, vähän vähemmän panssaria ja PUM! Suurin osa vihollisista lentää yhdellä kudilla ilmaan… :D
Tuo pitää kyllä sinänsä paikkansa. Haupitsin ongelma on vain siinä, että normaaliammusten läpäisykyky on heikko ja tykin lataaminen hidasta. Vaihdoin itse 75 mm pst-tykkiin kun haupitsin ammukset kimmahteli KV:n kyljistä 150 metristä.

Totta kyllä, että silloin kun panssari puhkeaa, jälki oli pahaa vastustajan kannalta, jos ei puhjennut, jälki oli harvinaisen ikävää meikäläisen kannalta…
Ketutusketju   29.12.2012 11:47
Kuulostaa Raimolla olleen niitä päiviä kun mikään ei onnistu. Omasta kokemuksesta suosittelisin kyllä lopettamaan rakentelun siltä päivältä ja jatkamaan sitä parin päivän päästä.

Minä muuten olen isojen mallien kanssa tehnyt niin, että rakennan mallin komponenteissa: ensin runko täysin valmiiksi maalauksia, lakkauksia ja siirtokuvia myöten, sitten siivet samalla tavalla täysin valmiiksi ja komponenttien yhdistäminen vasta aivan lopuksi. Helpottaa huomattavasti suurikokoisten mallien käsittelyä.
Mitä työn alla?   1.12.2012 18:57
Oma käsitykseni on, että aita hajoaa pieniksi sälöiksi. Korkeintaan "ylimenoaukon" reunamille voi jäädä jokunen aidanseiväs sojottamaan minne sattuu.
Ketutusketju   4.11.2012 19:25
Nämä tämäntyyppiset ketutukset alkavat kyllä olla meikäläisellä jo liiankin yleisiä: tiettyjä pelejä pelatessa (ainakin Skyrim, Civization V ja Silent hunter 5) peli etenee aivan normaalisti puolisen tuntia, mutta sen jälkeen kone täysin yllättäen sammuttaa itsensä. Siis ei mitään virheilmoituksia tms. vaan kone vain sammuu. Muussa käytössä (kuten nettisurfailussa) ei mitään ongelmia.

En tähän hätään keksi asentaneeni koneeseen muita uusia ohjelmia, kuin että jatkoin virustorjuntaohjelman päivityslisenssiä ja ennen sitä, mitään ongelmia ei ilmennyt. Olisiko jollakin kehityskelpoisia ideoita?
Viimeisin mallailuhankinta   24.10.2012 19:54
Esko Rusi kirjoitti:
Referenssinä 70 luvun levykansi.
Blue Oyster Cult, Me 262?
Täytyy yrittää päästä paikalle esittäytymään. Tosin tässä ammatissa työaika on aika venyvä käsite, joten ihan varmaksi ei voi luvata. Mikä on pukukoodi? Saako tulla suorissa housuissa ja kravatissa, jos joutuu tulemaan suoraan töistä?

Sahalahden talkoot jäävät valitettavasti muiden kiireiden takia väliin.
Me-262A-1/U-4 profiilikuvia   10.10.2012 23:04
Antti Pentikäinen kirjoitti:
Ismo, tuolta on hyvä aloittaa: wp.scn.ru/en/ww2/f/455/2
Kiitos Antti. Tämän siitä saa kun joutuu joskus formatoimaan kovalevynsä, olin täysin unohtanut vanhan kunnon wings paletten!

Kiitos myös sinulle Opa.