Pienoismallit.net

Panssarimuseon pienoismalli kilpailu

Olin tuossa lauantaina 5.5 Panssarimuseon kilpailussa tuomarina ja hivenen ihmetytti viime vuotista vähäisempi osallistuja määrä vaikka aiheena oli kumminkin saksalaiset Pz I-IV panssarivaunut. Ymmärtääkseni aihehan on melko suosittu kumminkin mallareiden keskuudessa. Mistähän mahtoi kato johtua? No ainakin kerkesin ajoissa kuuntelemaan sitten ohjelmassa ollutta esitelmää joka tänä vuonna oli T-72:ta.

Esa Muikku kertoi vaunun synnystä ja kehityksestä Neuvostoliitossa ja vaunutyypin hankinnasta ja käytöstä Suomessa. Samaten hän kertoi mitä pieniä eroavaisuuksia on Neuvostoliitosta ja DDR:tä hankkituissa vaunuissa. Samoin mitä muutoksia Suomessa on tehty vaunuihin käytön aikana. Esitelmää jatkoi Jukka Purhonen kertomalla T-72:ta mallarin näkökulmasta, eli mitä pitää huomioida ja muuttaa kun lähtee työstämään Tamiyan mallista T-72:ta.
Esitys oli erittäin mielenkiintoinen, etenkin kun se pidettiin Ps 264-202 vieressä museon pihalla.
Omasta puolestani Lämpimät Kiitokset järjestävälle taholle mukavasta päivästä aiheen parissa!

Kilpailun jälkeen kahvikupin ääressä heräsi ajatus voisiko mallareille järjestää oman "pienoismalliseminaarin", ajatus on lähtöisin PsMus edustajalta. Formaatti olisi samankaltainen kuin on Panssariseminaarissakin, eli tilaisuus olisi maksullinen mutta kestoltaan pidempi ja siihen kuuluisi ruokailu mukaan. Aiheitahan on rinne ja halli täynä, siihen vielä sitten mallarin näkökulmaa mukaan niin tuskin ainakaan aiheet ihan heti lopu. Miltä kuulostaa arvon "sotka-mallarit"? Kommenteja ja ajatuksia kehiin rohkeasti.

T. Heikki Jäntti
Heikki Jäntti kirjoitti:
Miltä kuulostaa arvon "sotka-mallarit"?
Kahvipöydässä mukana olleena olen ehkä hivenen jäävi vastaamaan, mutta vastaanpa silti: Mun mielestä homma kuulostaa oikein hyvältä idealta! Sekä Ps.museon- että armeijan porukalla on nimittäin erittäin paljon sisäpiiritietoja aiheeseen kun aiheeseen verrattuna meihin tavallisiin sivilisteihin. On täysin eri asia istua kotona ja yrittää plärätä tiedot esiin referenssikirjoista, kun seisoa oikean vaunun vieressä ja saada kuulla ammattimiehen selostavan miten hommat oikeassa elämässä toimii. Kannatan siis yllämainittua ajatusta lämpimästi!
Ei huono idea. Sopiva päivä vaan, niin ainakin yksi käpälä nousee ylös.

Tälläiselle, " noin vähän sinne päin"-rakentelijalle lauantainen esitelmä oli mielenkiintoinen kokemus, ja antoi kyllä jonkinlaisen potkun tutkia referenssejä vähän tarkemmin.
Tulikin kyllä rinteessä poltettua muistikortille muutama sata kuvaa, tulevia rojekteja varten. Tiedä sitten onko niistä mitään iloa koskaan? :-)
Erinomaisen hyvä idea. Joko oli puhetta siitä, mihin hintaluokkaan seminaarin osallistumismaksu hilattaisiin?

Voisiko seminaariesitykset käsitellä laajalti suosittujen ja aika hyvin pengottujen vaunumallien (Sotkat ja Sturmit) lisäksi joitakin hieman harvinaisempia kohteita, kuten T-20 komsomoletsia, BT-5:a, BT-42:a ja BA-20M panssariautoa? Yksi mielenkiintoinen aihe olisi saada joku panssarimuseon tutkija antamaan ainakin lyhyt tietoisku kotimaisia kohteita koskevasta lähdemateriaalista, sen saatavuudesta ja sen hankkimisesta, lähinnä nyt koskien erikoisempaa lähdemateriaalia kuin kirjastokirjoja tai -lehtiä. Lähinnä mieleen tulevat erilaiset piirrokset, korjaamoraportit ym. mitä panssarimuseon kaverit itse käyttävät työssään.

Mitä tulee panssarimuseon kilpailuun, niin olisiko tiukka aihepiirin rajaus aiheuttanut katoa?
Niin… Itse kävin kyllä paikanpäällä pikaisesti vilkaisemassa pöydän mallit.

Näinkin raju aihepiirin rajaus varmaan karsi paljon malleja.

Andreas puhuu asiaa. Sisäpiirin tietoa on varsin runsaasti, mutta valitettavasti se jostain syystä pysyy joidenkin henkilöiden takana.

Toisaalta koska toisinaan tulee pyörittyä myöskin tuolla panssarimuseon pajalla, on allekirjoittanut myös toisaalta osasyyllinen tähän tiedon päällä istumiseen.

Sikäli jos nyt "tiimin" suunnitelmat toteutuvat yritän kerätä tulevasta projektista kattavan raportin ja kuva materiaalin. Mikä tämä projekti sitten onkaan, selviää tuonnempana

Ja suuret kiitokset Heikille kuvan ottamisesta polttari-porukasta! :)
Ehdottomasti kannatettava idea! Itse olen tosin niin hajamielinen ja huonomuistinen, että en osaa sanoa mikä arvo tapahtumalla olisi referenssimielessä sinällänsä. Mutta jos tapahtuma voitaisiin vaikkapa ikuistaa videomuotoon (tai ainakin parhaat palat), niin se olisi hienoa. Videoiden avulla tapahtuman annista pääsisivät nauttimaan myös ne, jotka eivät paikalle pääse. Nykyisin kun videoiden julkaisu toimivalla ja käyttäjäystävällisellä tavalla on todella vaivatonta netissä.
Jos tällainen seminaari järjestettäisiin, niin yksi "luennoitsijoista" olisi hyvä olla joku scratch rakennuksen asiantuntija jolta voisi kysellä äärettömän vaikeita kysymyksiä, kuten esimerkiksi onko olemassa jotain lähtökohtamallia josta voisi alkaa vääntämään ATS-59:n pienoismallia. TAHTOO SELLASEN!!!
ATS - 59 vai??
-käy sivuilla www.panzershop.cz katsomassa. Pikku muutoksella???? ehkä????
Viimeksi muokattu 9.5.2007 00:46