Pienoismallit.net

Pienoismalli pihapiiristä ja kotikylästä

Perheemme (kirvesmies, käsityönopettaja ja 7-vuotias rakentelijapoika) on kiinnostunut rakentamaan pienoismallin kotitalon pihapiiristä ja kylämaisemasta. Mistä saisimme tietoa kylämaisemaan kuuluvien talojen ym. materiaaleista ja rakentamisesta? Kuvia kyllä löytyy netistä ja valmiita pienoismalleja esim. museoista.
Aihe on tosi laaja.

Mutta ostamalla/lainaamalla Pienoismallirakentajan käsikirja - Timo Nyyssönen niin se auttaa ainakin tutustumaan mallarin silmin projektiin ja miten kannattaa ko. dioraamaa rakentaa.

Varmaan kunnan arkisto on oikea paikka referenssien hakuun omasta kylästä ja rakennusviraston arkisto piirrustusten jne. hankkimisessa.

Sitten google.

Ainiin, ja tutustumalla tältäkin sivustolta löytyviin Sallisen veljesten tuotoksiin on kullan arvoista tietoa.
Kiitos viesteistä.
Hauska projekti tiedossa, itselläni on ollut haaveena tehdä omasta asuintalostani samanlainen.

Muutamia asioita, joiden miettimisestä minä lähtisin liikkeelle:

- mittakaava: riippuu minkäkokoisesta kylästä tai pihapiiristä on kyse ja miten ison työn haluaa. Jos valmiita osia ei tulla käyttämään vaan kaikki tehdään alusta loppuun itse, mikä varmaankin on ajatuksena, niin silloin ei tarvitse valita mitään yleistä mittakaavaa jos ei halua, sehän voi olla mikä vaan. Jos kyseessä on isokin kylän alue niin rautatiemittakaavat HO (1:87) tai N (1:160) voisivat olla sopivia, N on tosin jo melko pieni.

- työn fyysinen koko ja alueen laajuus; minkäkokoiselle alustalle työ tulee ja mitä kaikkea siihen on ajateltu. Sehän sitten määrittää vähän mittakaavaakin.

Kuten viesteissä on mainittu, täältä foorumilta ja kirjoituksista kuten myös muista malleista saa paljon tietoa. Nyyssösen pienoismallikäsikirjan saa vaikka kirjastosta, se kannattaa lainata, tai sitten ostaa.

Talojen rakennus onnistuu esimerkiksi styreenimuovilevystä, jota saa mallikaupoista. Itse käytin N-projektissani 1mm levyä ja sillä onnistui hyvin. Jos päädytte isoon mittakaavaan, niin tuo levy lienee liian ohutta. Linkki rakentamiini taloihin: www.pienoismallit.net/galleria/malli_9516/rakennusvaihe_1512/

Pohjalevyksi itse valitsisin Finnfoam- tai muun eristelevyn. Sitä on helppo työstää ja käsitellä. Jonkinlainen puulevykin käy.

Toivottavasti tästä oli jotain apua. Onnea projektiin!
Tässähän ihan jo innostuu…Pitänee kuitenkin tehdä ensin jouluaskartelut ennen kuin suurempaa projektia aloittaa. Kiitosta vaan vinkeistä.