Pienoismallit.net

Lentokoneita järvistä ja meristä museoon

Pystytkö muuten kertomaan enemmän tästä huhusta? Kuulosta mielenkiintoiselta…
[/quote]

Niin kuulostaa, mutta tarkempaa tietoa ei ole. Yksi suomalainen kaveri kertoi nähneensä matalan veden aikaan joessa häämöttävän tornin ja oli tunnistavinaan sen Sotkaksi. Olen työhommien kautta päässyt kulkemaan jo vanhan NL:n aikaan alueella, mutta itse en ole löytänyt mitään. Epäilen juttua ankaksi. Jos siellä on jotain joskus ollut, mikä sinänsä on täysin mahdollista, niin tuskin on enää. Toisaalta, paikalliset eivät ainakaan tunnusta mitään löytäneensä.

Asko
Todella hienosti kuvattuja ja dokumentoituja hylkypaikkoja Harri Honkasella. Erittäin mielenkiintoinen oli kuva Curtiss P-40:tä jonka takarungossa oli vielä taktinen tunnus "28" nähtävillä. Mitä mainioimpia referenssejä mallarille.

Tässä tarinaa BW-372:ta joka taitaa olla jo tuttu useimmille, mutta laitetaan linkki siittä kun se kuuluu parhainkuntoisiin Warbird-löydöksiin maailmassa. Siis jo lähes kymmenen vuoden takainen löydös. Lauri Pekurin kone joka putosi Sekehen suunnalla juhannuksena 1942.
www.warbirdforum.com/found.htm
Teemu Siltanen kirjoitti:
Mahtavia kuvia. Mistä olet noita hylkyjen paikkoja onkinut tietoosi?
Tutustumalla erilaisiin ihmisiin joilla on tietoa hylkypaikoista.Esim.nyttemmin edesmenneeseen suomalaiseen hylkyretkeilijään,kahteen norjalaiseen harrastajaan ja onpa tuo Norjan Ilmailumuseon väkikin tullut tutuksi.Olimme vuonna 2002 heidän kanssaan keräämässä materiaalia heidän JU-88 projektiinsa.Kuvat Torpedoplanes albumissa ovat siltä reissulta.
Vaatii sitkeyttä ja määrätietoisuutta sanoisin.Eihän sitä aina katsota suopeasti,jos joku alkaa kinuamaan hylkypaikkoja :)
JJ Hilska kirjoitti:
[Todella hienosti kuvattuja ja dokumentoituja hylkypaikkoja Harri Honkasella. Erittäin mielenkiintoinen oli kuva Curtiss P-40:tä jonka takarungossa oli vielä taktinen tunnus "28" nähtävillä. Mitä mainioimpia referenssejä mallarille.
Kiitos kommentista :)
Itsestäni tuntuu mukavalta jakaa kokemuksiani muiden kanssa.Ikään kuin tarjota toisillekkin mahdollisuus vierailla näillä hylkypaikoilla kuvien välityksellä.Mitä enemmän tietoa voin tarjota,sen parempi.
Olen itsekin ollut hylkypaikoista kiinnostunut jo hyvän aikaa ja nuo Pohjois-Norjan tuntureilla olleet Ju-88:t, kuten juuri esim. (4N+EH) ovat innoittaneet tekemään tällaisen dioraaman:

Tosin tässä ei ole ollut kyseessä mikään tunnettu hylkypaikka, vaan sota-aikana pakkolaskun tehnyt kone samoille paikoille ja sitten heti kohta pois haettu.
Asko Karjalainen kirjoitti:
Niin kuulostaa, mutta tarkempaa tietoa ei ole. Yksi suomalainen kaveri kertoi nähneensä matalan veden aikaan joessa häämöttävän tornin ja oli tunnistavinaan sen Sotkaksi. Olen työhommien kautta päässyt kulkemaan jo vanhan NL:n aikaan alueella, mutta itse en ole löytänyt mitään. Epäilen juttua ankaksi. Jos siellä on jotain joskus ollut, mikä sinänsä on täysin mahdollista, niin tuskin on enää. Toisaalta, paikalliset eivät ainakaan tunnusta mitään löytäneensä.

Asko
Kyselin eräältä paljon itänaapurissa ramppaavalta ja sotahistoriasta kiinnostuneelta tutulta joska olisi kuullut tästä huhusta. Valitettavasti muistin joen nimen väärin, eli Talinjoki pyörähti päässä Taipaleenjoeksi. Tämän kaverin mukaan Taipaleenjoesta, tai sen osana olevasta Suvantojärvestä, pitäisi edelleenkin löytyä useampiakin Neuvostovaunuja. Tankit joutuivat pohjaan kun olivat ylittämässä järveä jäätä pitkin ja suomalaiset rysäyttivät paikalle navakan tykistökeskityksen.

Täytyy kysellä vielä tuosta Talinjoen tapauksesta…
Viimeksi muokattu 14.5.2007 11:49
Olen nähnyt tuon Bf-110 berliinin tekniikan museossa
Lentokoneenhylyt ja kaikenmaailman sotaromu, ovat kyllä kiehtovia, konkreettisia palasia historiaa… Löysin juuri laadukkaat norjalaiset sivut alueen II maailmansodan ajan hylyistä, käykäähän katsomassa.

ktsorens.tihlde.org/flyvrak

Täytyy sanoa että paljon on saksalaisilta "matkailijoilta" jäänyt roipetta norjan metsiin ja vuonoihin…
Mielenkiintoiset sivut. Norjassa on varmaan eniten lentokoneenhylkyjä pinta-alaansa nähden.
Tyynen valtameren alueelta on tällainen sivusto: www.pacificwrecks.com