Pienoismallit.net

O: Ostetaan kompressori kynäruiskulle.

helena laurikainen kirjoitti:
Jatkuva käyttöinen on kuulemma parempi maalin tasaiseen ulostuloon, kuin se joka katkeaa ja aloittaa "alusta" pösäys on kuulemma pilannut useitakin töitä. Kiitti kaikille vastauksista taas.
Tämän takia kunnon kompressorissa on sekä vähintään muutaman litran ilmasäiliö, että kunnolla toimiva paineensäädin. Käyttöpaine ei vaihtele missään vaiheessa, eikä pilaa työtä.
Tervo Salminen kirjoitti:
… Tämän takia kunnon kompressorissa on sekä vähintään muutaman litran ilmasäiliö, että kunnolla toimiva paineensäädin. Käyttöpaine ei vaihtele missään vaiheessa, eikä pilaa työtä.
Teoriassa olen täysin samaa mieltä, tarpeeksi suuri painesäiliö ja laadukas paineensäädin tasaa kompuran päälle kytkeytymisestä ja pysähtymisestä aiheutuvat painevaihtelut.

Olen kuitenkin positiivisesti yllättynyt tuon oman pikkukompurani (näyttää vahvasti samalta kuin tuon wiltec-linkin takana löytyvä AS18-2) antamasta paineen tasaisuudesta. Luultavasti sen tuotto on niin pieni katkaisupaineen lähistöllä, että kynäruisku käyttää paineensäätimen alentaman paineen ilmaa ihan riittävästi ja niin kauan kuin maalaan, kompura ei kytkeydy pois päältä. Toisaalta sen tuotto maalauspaineelle on riittävä, niin ei tapahdu paineen notkahdusta.

Ehkä olen vain onnekas ja kynäruiskun tarvitsema ilmamäärä ja tuon kompuran tuottama ilmamäärä on tasapainossa. Minulla tuo toimii.

En kuitenkaan usko, että kynäruiskua järeämmille työkaluille tuotto riittää.

.
Ai niin, PS, Olen tämän aiemminkin sanonut jossain keskusteluketjussa. Näiden pikkukompuroiden ongelma on ylikuumeneminen pidemmissä maalaussessioissa. Olen ratkaissut tämän niin, että maalauksen ajan minulla on pieni pöytätuuletin puhaltamassa jäähdytysilmaa kompuraa kohti. Pitää kompuran sopivan viileänä.

.
Marko Teerioja kirjoitti:
Sparmaxin pikkukompressori on ihmeellinen vekotin. Olen pariin kertaan vannonut, että nyt ko. laite saa häipyä, mutta edelleen se vaan on käytössä. Jatkuvakäyntinen, mutta hiljainen, 5m kangasletkulla erinomaisen hyvin toimiva. Nyt pikku puhisija on +10 vuotta vanha, enkä vaihda sitä ennenkuin se oikeasti menee rikki.

Jatkuvakäyntinen, erikseen sammuva, säiliöllä tai ilman, mitä väliä, sillä mihin tahansa päädytkin, niin jokatapauksessa joudut opettelemaan laitteen tavoille.

/marko
Annan ääneni myös Sparmaxille. Toiminut jo myös vuosia, eikä vielä ole tullut vastaan maalin purskahduksia =) joten en ole kaivannut säilötä missään vaiheessa.

-Kimmo-