Pienoismallit.net

Aloittelijan kysymys maalauksesta(spray!)

Juha Holopainen kirjoitti:
Jos maalailee ainoastaan noita automalleja, niin varmaan jokaisesta paikallisesta automaalaamosta saa "hukkavärejä" kantaa kotiin ihan kotiinkantopalkalla, joten ruisku on kannattava valinta verrattuna paukkupulloihin.
Omat varastot pursuaa jo yli noita työmaalta kannettuja värejä, joten jos jollakin on tarvetta vesiohenteisille automaaleille, voin lähettää niitä postikulujen hinnalla.
Jep, itsekin ympärimaalasin käyttöauton "jämämaaleilla", maalari vielä jopa vähän sekoitteli eri sävyisistä jätemaaleista sopivan sävyn. tais kolmen litran pönttö (lähes täynnä) maksaa 40 euroa, eli ei käytännössä mitään. Lakka sun muut tietty makso oman osuutensa, mutta koko projekti kaikkine hiomapapereineen tuli maksamaan 300 euroa. Tuo ei kylläkään ollut vesiohenteista maalia, mutta kuitennii. Periaate sama.

Puolet maalista jäi vielä käyttämättäkin… No, pitkälti toista litraa "uniikkisävyä".
Vanha aihe näköjään mutta mulle ajankohtainen. Mietin juuri kummalla kannattaa maalata, sprayllä vai ruiskulla. Mallit on enimmäkseen figuja mutta jotain tankkeja, helikoptereita ja ihan autojakin on.

Ja kannattaako sisätiloissa maalata, roiskuuko maaliroiskeita ympäriinsä vaikka olisi kuinka suojannu ja pahvilaatikosta väsänny maalauskaappia? Joku tässä aiheessa mainitsi ettei kylmässä kannata maalata tai tulee kidemäistä jälkeä. No sitähän ulkona talvella on.

Ja kannattaako tuossa hommassa olla joku hengityssuojain / maski, jos sisällä maalaa ?

Jotenkin vaan tuntuu että toi kynäruisku on niin hifi ettei sellasta ihan aloittelijan, tai mun tapauksessa "uudelleen aloittajan", kannata hankkii. Sit jos innostus lopahtaakin…
Jani Heimonen kirjoitti:
Vanha aihe näköjään mutta mulle ajankohtainen. Mietin juuri kummalla kannattaa maalata, sprayllä vai ruiskulla. Mallit on enimmäkseen figuja mutta jotain tankkeja, helikoptereita ja ihan autojakin on.
Siihen mikä kannattaa on ulkopuolisen usein vaikea vastata, koska siihen vaikuttaa niin moni tekijä. Paljon riippuu myös siitä mikä on elämäntilanne esimerkiksi käytettävissä olevan ajan ja työtilojen suhteen.

Yhden mielestä kannattavinta on valita helpoin tapa, toisen mielestä nopein, kun taas kolmas vannoo parhaan lopputuloksen mahdollistavan tavan nimeen. Ja neljännelle on ihan sama, kunhan puolison ei tarvitse haistella maalinkatkuja. Happy wife, happy life.

Moni maalaa hyvin lopputuloksin isompia yksivärisiä pintoja spraymaaleilla, joten se voi soveltua kuvailemiisi kohteisiin ihan hyvin, kunhan ei tarvitse esimerkiksi maalata vapaalla kädellä pehmeitä värirajoja vaativia naamiomaalauskuvoita. Ja toisaalta nekin voi olla fiksuinta toteuttaa joka tapauksessa maskeeraamalla, vaikka kynäruisku olisikin käytössä.

Figuurimaalauksessa kynäruiskulla tai spraylla ei ole käyttöä kuin lähinnä pohjamaalauksessa. Paitsi jos maalaa isompia figuureita, niin ruiskulla voi päästä jo aika pitkällekin.

Itse olen sitä mieltä, että spraymaali on aika hankalasti hallittava maalausväline useimpiin mallailukohteisiin. Maalimäärää on vaikea hallita, joten paksuja kerroksia ja maalikertymiä tulee liian helposti, jolloin yksityiskohdat peittyvät.

Käytän kyllä itsekin spraymaaleja satunnaisesti, mutta usein näen mieluummin ruiskun puhdistamisen vaivan.

Ruiskun käyttöä puoltaa myös se, että silloin ei ole sidottu spraymaalien rajattuun sävyvalikoimaan.

Ruiskua käytettäessä on mahdollista valita myös maalityyppi, jolloin voi tarvittaessa suosia esimerkiksi mahdollisimman hajuttomia maaleja.

Myös ympäristöön leviävän maalipölyn ja liuotinhyöryjen määrä on yleensä vähäisempi ruiskulla maalattaessa, mutta tämä riippuu täysin esimerkiksi suuttimen koosta, käytettävästä ilmanpaineesta, maalattavasta kohteesta ja maalauspisteen järjestelyistä sekä maalaustavasta.
Jani Heimonen kirjoitti:
Ja kannattaako sisätiloissa maalata
Spraymaalilla maalaaminen on yleensä sotkuisempaa kuin ruiskulla. Kynäruiskulla pystyy maalaamaan vaikka tavallisessa kerrostalohuoneistossa, kunhan käyttää asiallista maalauskaappia. Itse en käyttäisi spraymaalia lainkaan asuintiloissa, mutta joku muu ei näe siinä välttämättä ongelmaa.
Jani Heimonen kirjoitti:
roiskuuko maaliroiskeita ympäriinsä vaikka olisi kuinka suojannu ja pahvilaatikosta väsänny maalauskaappia?
Maaliroiskeet ovat spraymaaleilla jonkinlainen ongelma, ruiskulla maalattaessa ei niinkään. Molemmissa suurempi ongelma on ilmaan leviävä maalipöly.

Valitettavasti pelkästä pahvilaatikosta ei ole siksi paljon apua, sillä vaikka se voi ottaisi enimmät roiskeet vastaan, niin sen avulla ei pysty estämään maalipölyn leviämistä ympäristöön.

Tämän vuoksi kannattaa asuintiloissa maalatessa hankkia ruiskumaalauskäyttöön tarkoitettu maalauskaappi, joka joko kierrättää maalipölystä puhdistetun ilman takaisin huoneilmaan aktiivihiilisuodattimen läpi tai siirtää sen letkua pitkin ikkunasta ulos.
Jani Heimonen kirjoitti:
Joku tässä aiheessa mainitsi ettei kylmässä kannata maalata tai tulee kidemäistä jälkeä. No sitähän ulkona talvella on.
Ulkotiloissa maalaamista en voi suositella mihinkään vuodenaikaan, koska lämpötilan lisäksi ongelmana voivat olla esimerkiksi liian suuri ilmankosteus, epäpuhtaudet kuten siitepöly tai katupöly sekä lentävät hyönteiset jne.

Jos sisätiloissa maalaaminen ei kuitenkaan ole mahdollista, voi ulkona toki maalata, mutta se ei vain sitten onnistu jokaisena vuodenaikana ja joka säällä, ja myös noita muita haittatekijöitä pitää yrittää parhaansa mukaan minimoida.

Ja mikäli ulkotila tarkoittaa kerrostalon parveketta, niin vaikka ei maalaisikaan 20 mallia päivässä, niin kannattaa tietysti pitää mielessä että maalisumu leviää myös naapureiden parvekkeille siinä missä tupakansavukin.
Jani Heimonen kirjoitti:
Ja kannattaako tuossa hommassa olla joku hengityssuojain / maski, jos sisällä maalaa ?
Mikään maalauskaappiratkaisu ei ole niin hyvä, etteikö hengityssuojainta kannattaisi aina käyttää ruiskulla tai spraylla maalattaessa. Käytän itse ja suosittelen 3M:n 6000-sarjan puolinaamaria liuotinhöyrysuodattimella.
Jani Heimonen kirjoitti:
Jotenkin vaan tuntuu että toi kynäruisku on niin hifi ettei sellasta ihan aloittelijan, tai mun tapauksessa "uudelleen aloittajan", kannata hankkii. Sit jos innostus lopahtaakin…
Kyllähän kyse on suuresta investoinnista harrastuksen alkutaipaleella, ja jokainen joutuu itse miettimään miten paljon on valmis rahallisesti panostamaan.

Oma riskinsä voi olla sekin, että innostus lopahtaa siihen, että ei saa mielestään tarpeeksi hyvää maalipintaa aikaiseksi tai siihen, että huonosti toimivat työkalut saavat otsasuonen liian usein pullottamaan.

Jos kuitenkin päättää investoida ruiskuun ja tarvittaviin tarvikkeisiin, mutta innostus kaikesta huolimatta lopahtaa, niin tämän sivuston Kauppatori-alueella niistä pääsee yleensä hyvin eroon.

Päätit sitten niin tai näin, niin joka tapauksessa tervetuloa takaisin hienon harrastuksen pariin!