Pienoismallit.net

Revell (Matchbox) 1:72 Flower

Rakentelen tässä parhaillaan Revellin Flower-luokan korvetista HMCS Snowberryä. Kyseessä on puoliksi ikään kuin terapiamalli, lentokonemallarin harha-askel ja samalla ensimmäinen ikinä tekemäni RC-malli. Tarkoitus on laittaa malli täksi kesäksi "riisuttuun kuosiin", eli jätän kaiken rikkoutuvan pikkutilpehöörin (kaiteet, köydet jne.) pois, jotta tyttären 7v. kanssa päästään paremmin ajelemaan sillä tuohon lähilammelle. Jossain välissä sitten myöhemmin varustelen sen valmiimmaksi.

Projektin luonteesta huolimatta harmittaa sarjan maalausohjeet. Annetut värit ovat monessa kohtaa ristiriitaisia, eikä Revellin sekoitusresepteistäkään ota selkoa. Onko kellään tietoa paremmista maalausohjeesta alukselle? Kyseinen yksilö on ilmeisesti suhteellisen hyvin dokumentoitu. Valokuvia ainakin löytyy netistäkin jonkin verran.

Toinen tenkkapoon paikka on kannet. Suuresta osasta pitäisi poistaa lautakuvio, mutta mistä? Eri lähteissä on asia eri tavalla. Harmittaa, kun tietää, että menee väärin, mutta ei viitsi korjatakaan, kun ei tiedä kunnolla mistä kohtaa.

Mikko
Tuntematta alaa sen paremmin niin oisko tuosta jotain suuntaa antavaa apua…
www.cbrnp.com/RNP/Flower/
Lueskelin joskus tuota sarjaa "flower" luokan aluksesta jonka ko.henkilö on kirjoittanut www.internetmodeler.com sivuille.
Onkos tuota mallia muuten saatavilla revellin tekeleenä nykyjään suomesta??
Kun asiaa tutkiskelin niin muutamia erinlaisia malleja löysin. Maalauskuviot ja värit vaihtelee jonkinverran joka mallissa. Tuo kannen lankutuksen loppuminen kannattaa tarkistaa vaikka seuraavasta kuvasarjasta.

www.ipmsdeutschland.de/Marine/Schmidt/HMCS_Snowberry.html

Tässä olisi viellä ulkomaalaiselta RCfoorumilta keskustelu kyseisestä sarjasta. Siellä on muuutama ihan hyvä kuvakin.

www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=208966&highlight=HMCS+Snowberry
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=95924&highlight=Revell+corvette
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=612988&highlight=HMCS+Snowberry

Sitten muutama sekalainen sivu jota en senkummemmin jaksanut lukea.

www.cbrnp.com/RNP/Flower/MODELS/Lessons_learned.htm
members.shaw.ca/modelflags/tips/flower.html

Toivottavasti auttaa edes jotenkin.

-Herkko

Ps. Laitappas kuvai laivastasi galleriaan =) Kiinnostavalta mallilta vaikuttaa.

Edit: taisi tulla patler brittoni:n kanssa sama linkki laitettua.
Mikko Pietilä kirjoitti:
Rakentelen tässä parhaillaan Revellin Flower-luokan korvetista HMCS Snowberryä.
Heh, tuostapa tuli mieleeni, että kellarikopperossani on tuo samainen Revellin iso pahviloota sisältöineen. Tosin se on jo osittain rakennettu - ei kuitenkaan minun toimestani.
Joskus n. kuusi vuotta sitten olin auttelemassa erästä ystävääni muuttohommissa, kun huomasin hänen autotallinsa nurkassa tuon Revellin ison (pölyn peittämän) pahvilaatikon. Kaveri sitten kertoi, että hän oli sen rakentamisen aloittanut, mutta sitten oli kiinnostus hiipunut, kun se rupesi tuntumaan liian isolta projektilta. Hän meinasi sen heittää roskiin. Silloin minulla rupesi otsasuoni pullistumaan, silmänurkat nykimään ja kuola tursui suupielistä. Niinpä ruinasin laatikon sisältöineen itselleni - katsomatta kuitenkaan sinne sisälle.
Noh, kotiin päästyäni avasin lootan ja näin että laivan runko oli jo rakennettu valmiiksi, samoin kuin osa kansirakennelmistakin. Kaveri oli myös ehtinyt maalata rungon jollakin tummanharmaalla kiiltävällä maalilla. Kuitenkin kauhea määrä pikkutilpehööriä oli edelleen kiinni valurangoissaan. Niinpä olen tuota pakettia säilyttänyt kaikki nämä vuodet siinä toivossa, että joskus saisin jonkinlaisen kuningasidean missä noita osia voisi käyttää hyväkseen - sieltä myös puuttuu runsaasti osia, joten ei sitä varsinaista korvettia enää pysty noista jämistä rakentamaan. Onhan siellä mukana esmes aika monta 1:72 brittien laivaston miehistön figuuria, joten ainakin niille voisi joskus tulla käyttöä jossakin projektissa…
Sergeant Steiner kirjoitti:
Mikko Pietilä kirjoitti:
Rakentelen tässä parhaillaan Revellin Flower-luokan korvetista HMCS Snowberryä.
Niinpä olen tuota pakettia säilyttänyt kaikki nämä vuodet siinä toivossa, että joskus saisin jonkinlaisen kuningasidean missä noita osia voisi käyttää hyväkseen - sieltä myös puuttuu runsaasti osia, joten ei sitä varsinaista korvettia enää pysty noista jämistä rakentamaan. Onhan siellä mukana esmes aika monta 1:72 brittien laivaston miehistön figuuria, joten ainakin niille voisi joskus tulla käyttöä jossakin projektissa…
Tuohon sarjaan näkyy netissä olevan etsisarjaa ja muuta lisäosaa, joilla korvataan suurin osa sarjan pikkuosista. Jos rungosta saa maalit pois (samalla voi sitten hioa liioitellun levypinnan sileämmäksi), niin noiden lisäosien ja muovilevyn avulla päässee pitkälle, vaikka osia uupuisikin. Isommat kansirakenteet ovat aika selkeitä laatikkorakenteita, joiden rakenteluun löytyy piirustukset kirjasta "Anatomy of Ship: HMCS Agassiz" (tjsp. Amazonista ym. löytää haulla).

Tai sitten rakennat rungosta ja jäljellä olevista osista RC-veneen hupiajeluun.

Mikko
Mikko Pietilä kirjoitti:
Tai sitten rakennat rungosta ja jäljellä olevista osista RC-veneen hupiajeluun.
No jotakin tuon tapaista on käynyt mielessä. Lähinnä olen suunnitellut, että irrottaisin sen koko kansirakennelman ja tekisin sen 3 mm muovilevystä uudelleen (tukisin tämän uuden kannen poikittaisilla tukirivoilla alapuolelta). Jospa tämän uuden kannen saisi sitten tuettua rungon suhteen siten, että sen kannen kokonaisuudessaan voisi aina poistaa, jos/kun on tarvis vaihtaa akkuja tai häärätä esmes servojen tai sähkömoottoreiden kimpussa. Niin ja tekisin kyllä ne kannelle tulevat kansirakennelmat sitten "ihan päästäni" ilman sen kummempia referenssejä - siinähän voisi muuttaa mittakaavan vaikkapa 1:144 skaalaan, sehän toisi lisää kaikenlaisia mahdollisuuksia.
Runko on kyllä sen verran kookas ja korkea, että se vaatii myös sitten melkoisesti painolastia. Mitäs Mikko itse olet suunnitellut painolastiksi?
Runko on kyllä sen verran kookas ja korkea, että se vaatii myös sitten melkoisesti painolastia. Mitäs Mikko itse olet suunnitellut painolastiksi?
En ole päässyt vielä tasapainottamaan runkoa. Ei ole kylpyammetta, enkä ole keksinyt, missä sen helpoiten tekisi. Ajattelin laittaa ison muovin sarjan laatikkoon ja laskea tarvittavan määrän vettä siihen, mutta en ole saanut aikaiseksi vielä.

Jouduin ostamaan uudet kesärenkaat ja siinä samalla ruinasin kaupan päälle purkillisen lyijyromua. Ajattelin teipata sitä sopiviin nyssäköihin, jotka sitten kiinnitän jollain runkoon kiinni, ettei pääse liikkumaan.

Mikko
Mikko Pietilä kirjoitti:
purkillisen lyijyromua. Ajattelin teipata sitä sopiviin nyssäköihin, jotka sitten kiinnitän jollain runkoon kiinni, ettei pääse liikkumaan
Muovirunkoisissa rc-veneissä olen itse menetellyt painolastin suhteen niin, että olen rakentanut/ liimannut sopiviin veneen pohjan kohtiin muovilevystä tukevia "laatikoita" jotka sitten olen täyttänyt lyijyn kappaleilla. Sitten olen tuon lyijyn ikäänkuin tiivistänyt paikoilleen niihin laatikoihin truuttaamalla silikonia sinne sekaan - näin lyijyn kappaleet eivät pääse vahingossakaan yhtään liikkumaan. Joskus olen näihin painolastilaatikoihin vielä liimannut muovista kannenkin, näin menetellen lopputulos on siistin näköinen.

EDIT: ööh, mitäs tässä ketjussa nyt tapahtui, nimittäin ainakin minun koneellani tämän viimeisimmän vastaukseni fontin muoto muuttui eri näköiseksi ja koko "kirjoitusalue" on liukunut jotenkin sivuun?
Viimeksi muokattu 27.4.2007 12:49
joo, minulla kävi samoin. outoa..
EDIT: ööh, mitäs tässä ketjussa nyt tapahtui, nimittäin ainakin minun koneellani tämän viimeisimmän vastaukseni fontin muoto muuttui eri näköiseksi ja koko "kirjoitusalue" on liukunut jotenkin sivuun?
Tuossa Mikon viestissä oli hieman virheellistä BBCodea, joka aiheutti kummallisuudet. Muokkasin nyt viestiä, ja kaikki toimii taas kuten pitääkin. Pitää vielä koettaa kehittää tuota BBCoden tulkintaa hieman fiksummaksi, virittää jonkinlaista mukatekoälykästä virheenkorjausta siihen.