Etusivu Keskustelut
Lentokoneet
Saumat umpeen?
Mulla on aina ollut lekojen parissa kaksi hankalaa kohtaa: siipien ja rungon välinen sauma ja rungonpuolikkaiden välinen pystysauma. Kertokaas ny poijjaat, miten teette nuo saumat näkymättömiksi? Ilman noita kohtia tekisin varmaan laulellen vain lekoja, mutta nyt tankit sananmukaisesti jyräävät… Apu-va!
Kitillä ja hiekkapaperilla.Jari Pietiläinen kirjoitti:Kertokaas ny poijjaat, miten teette nuo saumat näkymättömiksi?
Yhdyn edelliseen puhujaan. Ensin reilusti kittiä sauman päälle ja sitten huolellinen hionta hiekkapaperilla. Tosin pitää muistaa, että esim. Bf 109:ssä rungon "selkään" kuuluukin jäädä näkyville sauma.
Okei. No mitenkäs, kun samalla hioutuvat pois vieressä olevat niititkin. Mikä neuvoksi tähän?Ismo Sillanpää kirjoitti:Yhdyn edelliseen puhujaan. Ensin reilusti kittiä sauman päälle ja sitten huolellinen hionta hiekkapaperilla. Tosin pitää muistaa, että esim. Bf 109:ssä rungon "selkään" kuuluukin jäädä näkyville sauma.
Olen käyttänyt linkarin (kynsi tms) viilaa, tarkka ja hyvää jälkeä. Kyllähän huolellinen kuivasovitus myös avittaa, tällöin voi varmaa jo valmiiksi laittaa kittiä, jotta yhdistäessä sauma olisi tiivis.Jari Pietiläinen kirjoitti:Okei. No mitenkäs, kun samalla hioutuvat pois vieressä olevat niititkin. Mikä neuvoksi tähän?
Lisäksi itse suojaan maskiteipillä yksityiskohtia hiottavan sauman läheltä mahdollisuuksien mukaan.
Kun sauma on hiottu pois, otetaan kaiverrin ja poranterät esiin ja tehdään hävinneet detaljit uusiksi. Työlästä ja joskus tylsääkin, mutta eipä siinä ole oikein oikoteitä onneen.
Periaatteessa siis lekomalleissa käytetään saumojen poistoon ihan samoja metodeja kuin panssareissa tai missä tahansa muussakin mallailukohteessa. Lentokoneissa tosin hiomapöly menee helposti koneen sisälle esim. ohjaamoon, josta sen poistaminen on hankalaa. Siksi saumat kannattaa yrittää tehdä mahdollisimman tiiviiksi. Itse liimaan myös lasitukset yleensä paikoilleen jo ennen saumojen poistoa, mutta jätän maskit päälle juuri tämän ilmiön torjumiseksi.
Periaatteessa siis lekomalleissa käytetään saumojen poistoon ihan samoja metodeja kuin panssareissa tai missä tahansa muussakin mallailukohteessa. Lentokoneissa tosin hiomapöly menee helposti koneen sisälle esim. ohjaamoon, josta sen poistaminen on hankalaa. Siksi saumat kannattaa yrittää tehdä mahdollisimman tiiviiksi. Itse liimaan myös lasitukset yleensä paikoilleen jo ennen saumojen poistoa, mutta jätän maskit päälle juuri tämän ilmiön torjumiseksi.
Maskiteippi onkin hyvä idea, pitää kokeilla seuraavassa mallissa.Ilkka K. kirjoitti:Lisäksi itse suojaan maskiteipillä yksityiskohtia hiottavan sauman läheltä mahdollisuuksien mukaan.
Itse pyrin välttämään kittiä ihan viimeiseen asti, se on sellainen paholaisen keksintö:) H-u-o-l-e-l-l-i-n-e-n osien yhteensovittaminen etukäteen saumojen minimoimiseksi. Liimatessa nesteliimaa sen verran reilusti, ohutta Tamiyaa siis, että sulattaa muovia joka jopa hieman pursuu ulos yhteen puristettaessa. Liimausten kuivuttua veistelet tai hiot 800-1200 gritin hiekkapaperilla saumat tasaisiksi. Mikäli jää sauma, venytä mallin valurangasta pätkä ja liimaa se saumakohtaan samaisella Tamiyan Extra thin-liimalla. Käytä tosiaan saman mallin muovia niin ei tule ylläreitä sulamisen suhteen. Sauman kuivuttua veistele tai hio tasaiseksi, tietty varovaisesti. Jos ympärillä saumoja, niittejä tms, suojaa ne teipillä.
Kittauksen tasoittelu ja siistiminen heti kitin levittämisen jälkeen kynsilakakanpoistoaineella kostutetulla vanupuikolla on monta kertaa säästänyt paljon hiomista ja kitatun sauman ympäristön detaljeja.
Mikko
Mikko
Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun
Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy käyttäjäksi.