Pienoismallit.net

Vaikuttaako mittakaava?

Paavo Virolainen kirjoitti:
PerttiL aikoinaan sanoi tuota mittakaavaa mallailun kuninkuusluokaksi ja olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä:)
Mallailussa ei ole olemassa mitään "kuninkuusluokkaa" - tarpeeksi taidokas mallari tekee "luokasta kuin luokasta" sen kuninkuusluokan kaikkiin muihin luokkiin verrattuna.

Siis minun mielestäni - tämä(kään) ei ole mikään aboluuttinen totuus.
Viimeksi muokattu 25.5.2012 20:53
En minäkään tätä aikaisemmin itselleni myöntänyt, mutta alkaa pahasti näyttää siltä, että yli vuosi sitten ostettu 1/72 Liberator jää rakentamatta. En osaa sanoa miksi, mutta pahasti oireet näyttää samoilta kuin Antilla…, siis mitenkään itse skaalaa väheksymättä.
Jari Pietiläinen kirjoitti:
Vaikuttaako muilla mallareilla mittakaava rakentamisintoon?
--
Ei se rakentamisintoon juurikaan vaikuta, mutta lopputulokset onnistuvat näköjään parhaiten 1/72-1/144 mittakaavoihin ja ero tuntuisi olevan maalisävyjen valinnassa ja illuusion luomisessa. Itselleni taas kaikkein vaikein (lentokone)mittakaava on 1/32, sen maalaukseen ei tunnu saavan oikein mitään otetta kun taas ääripäät 1/24 ja 1/144 sujuu kyllä.

Ja jottei totuus unohtuisi, niin myös parhaita katastrofeja on tullut 1/72-1/144-kokoisina…
Paavo Virolainen kirjoitti:
Väheksyykö Antti 72 skaalaa? PerttiL aikoinaan sanoi tuota mittakaavaa mallailun kuninkuusluokaksi ja olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä:)
En suoranaisesti väheksy. Jotenkin en osaa ottaa siitä skaalasta iloa irti. Respektit vaan niille jotka rakentaa pääsääntöisesti tuota. Ainakin valinnanvaraa riittää:)
En halua laittaa hyllylle sekaisin eri mittakaavaisia malleja, siksi olen päätynyt rakentamaan ainoastaan yhtä skaalaa (1/72).
Mittakaavan valintaan vaikuttaa toki kustakin aiheesta saatavien mallien laatu. Viimeaikoina olen hankkinut 1:72 malleja, joista aioin luopua jo vuosia sitten (wtf?). Koska monesta koneesta on julkaistu laadukkaita sarjoja pieniin mittakaavoihin, niin miksipä ei niitä rakentaisi/kokeilisi. Mainittu tilaongelma on ajanut rakentamaan pommareita 1:72 koossa, eikä lopputulos ole lainkaan huono pienessä mallissa. 1:32 koon he-111 sijaan olen haalinut pari hasen 1:72 mallia, kelpaa hyvin.
Olen ollut aina sitä mieltä että usean mittakaavan tekeminen avartaa kummasti näkemystä, ja samalla kasvattaa taitoja moninverroin enemmän kuin yksi koko.
Tällä hetkellä into kaikkiin mittakaavoihin on aika nolla, mutta vaikka pääasiallinen mittakaavani on 1/35 niin löytyy varastosta ainakin yksi 1/16 tankkimalli ja 1/24 automalleja pari kappaletta. Itselle se koko ei sinällään ole se juttu vaan aiheen mielenkiintoisuus.
Kyllä itselläni on 1:48 ja 1:32 ja 1:24 ne pää mittakaavat, mutta onhan noita 1:72 koneita kaapissa riittämiin ja ovat välillä ihna mukava vaihtelu.
Viimeksi muokattu 26.5.2012 08:15
Tavallaan kyllä, en ole kiinnostunut pienimmistä tai suuremmista "vakiokoon" malleista. Tavallaan taas ei vaikuta, sillä kaapista löytyy läjä 1:72 tankkeja, joiden aloitusta olen siirtänyt aina vain eteenpäin. Kai se aihealue ratkaisee mikä kiinnostaa tai mitä välttelee.

Isommat mittakaavat antavat kyllä enemmän anteeksi. Ei ole kuin hyttysen naiminen; milli vinoon niin se on silmässä. ;)
Itse en sekoittele vitriiniin liikaa eri mittakaavaisia malleja, niitä kun on tylsä katsoa kun mittasuhteet eivät täsmää. Sinänsä rakentamisessa on ihan sama mitä mittakaavaa mallit ovat, toisiin pääsee vain tekemään enemmän detaljia kuin toisiin.