Pienoismallit.net

Yleisin automittakaava?

Kertokaahan automallarit, kumpi mahtaa olla henkilöautojen osalta yleisempi mittakaava: 1:24 vai 1:25? Mulle itselleni autot ovat vieraampia kuin sotilaskalusto, joten mittakaava 1:35 on se tutuin. Nyt kuitenkin ovat myös automallit alkaneet kiinnostaa.
1:24 on se perusmittakaava. Tokko noiden välillä on oikeasti mitään eroa. Esim normaalin henkilöauton pituudessa eroa tulisi alle millin.
1/25 Jos mun hyllyjä kattelee ja suurin osa jenkkejä. Ihan sulassa sovussa nuo tuolla vitriinissä ovat kumpikin mittakaava.
Kai se jenkeillä on 1:25 ja muilla 1:24
Kalle Rantanen kirjoitti:
1:24 on se perusmittakaava. Tokko noiden välillä on oikeasti mitään eroa. Esim normaalin henkilöauton pituudessa eroa tulisi alle millin.
Jos otetaan tuollainen 5m henkilöauto vertailuksi, niin 1:24 mitassa pituutta tulee 208,33mm ja 1:25 mitassa samalle autolle tulee mittaa 200mm, joten eroa on lähes senttimetri. Eron kyllä huomaa varsin helposti jos ymmärtää autojen todelliset koot. Itse en noita mittakaavoja vierekkäin laita, vaan molemmat eri hyllyille. Mitä perusmittakaavaan tulee, niin se taas riippuu mitä autoja meinaa rakentaa. Jos kiinnostuksen kohteena on amerikkalaisvalmisteiset autot, on 1:25 oikea valinta. Jos taas japanilaiset ja eurooppalaiset autot ovat oikea homma, niin silloin keskittyisin 1:24 mittakaavaan.
Hups, tuli tosiaan melko alkeellinen pilkkuvirhe. Perusmittakaavaksi kutsuisin kuitenkin 1:24:ää, jos katsoo vaikka pm.netin galleriassa olevien mallien määrää, niin kyllähän se on selvästi yleisempi.
Tuo 1:25 mittakaava taitaa olla se oikea(mpi) jos Ameriikan-autoista puhutaan. AMT, MPC, JoHan, Revell ym. mallivalmistajat tekivät jo ammoisna aikoina mallinsa tähän mittakaavaan. Vaan sitten tuli Monogram ja mittakaava 1:24 minulle tutuksi. 1980-luvun alussa Monogram julkaisi Plymouth GTX:n, Mustang Mach 1:n ja Pontiac GTO:n tähän isompaan kokoon + monet muut hienot mallinsa.

Nykyään vissiin 1:24 on yleisempi koko? Tosin joskus olen ollut näkevinäni samaa sarjaa myytävän joko 1/24- tai 1/25-mittakaavaisena. Erikoista!!!
Kyllä sen eron tosiaankin huomaa. Minulla on rakennettuna pari vania molempiin mittakaavoihin ja Dodge on ihan eri "kaliiberia" Chevyyn verrattuna. Itse hankin automallit 1:24-mittakaavaisina, koska sen ainakin itse tietää, jos auto on "väärää" mittakaavaa. Tämän skaalan valitsin aikoinaan, koska itseäni henkilökohtaisesti kiinnostaa eurooppalainen ja etenkin kotimainen autokanta.

Viimeksi muokattu 17.5.2012 18:40 +
Kuvasta päätellen Dodge on tuo sininen ja Chevrolet keltainen. Dodge, joka on Chrysler-yhtymän tuote ja Chevrolet, joka on GM-yhtymän tuote ovat aivan eri autoja eli siis myös aivan eri firmojen tuotteita. Näin ollen niiden koritkaan eivät ole sinänsä vertailukelpoiset tässä mielessä, koska ne ovat oikeastikin eripituiset ja levyiset.

Lisäksi kuvan Chevy Van näyttää olevan lyhempikoppaista mallia, joita oikeassakin elämässä on olemassa. Dodge näyttää olevan sitä yleisemmin nähtyä, eli pidempää korimallia, jollaista Chevroletitkin useimmiten olivat. Näin ollen kuvien autot eivät ole esimerkki mittakaavaeroista.

Myös Chevroletia oli tätä Dodgen kaltaista, pidempää (yleisempää) korimallia; näitä käytettiin Suomessa tai ainakin meillä päin vuosikymmeniä ambulansseina ja eri firmojen huoltoautoina. Dodge lienee ollut pakettiautona Suomessa Chevyä harvinaisempi? Muistaakseni Dodgesta oli myös vielä pidempi korimalli - taisi olla Maxi Van.

Muistutettakoon että Chrysler-konsernin automerkit ovat Chrysler, Dodge ja Plymouth. General Motorsin, eli GM:n automerkit taas ovat Chevrolet, Pontiac, Buick, Oldsmobile ja Cadillac.

Eli: on sama jos verrataan Dodgea ja Chevroletia kuin jos verrattaisiin Volkswagenia ja vaikkapa Peogeotia. Näin ainakin, jos puhutaan tuon aikakauden autoista. Nykyisin kun ei tiedä mikä auton ostaa, niin sekalaista on osien käyttö eri merkkien välillä.

Kuten Kalle kirjoitti: 1/25 ja 1/24 mittakaavaisten autojen kokoero ei ole merkityksellinen. Silloin voi eroa huomata, jos vertailtavana on kaksi täsmälleen samaa autoa esittävää mallia eri mittakaavoissa. Muuten ne voidaan mielestäni huoletta pistää keskenään kauniiseen riviin vitriiniin tai hyllylle.
Viimeksi muokattu 18.5.2012 11:12
Niin…näitä kahta verratessa ainoa yhtenevä mitta on leveys, joka on molemmilla pakuilla lähes sama (79.2 ja 79.5 tuumaa). Dodge on silminnähden soukempi, kun mallit laittaa vierekkäin. Tai sitten alitajuisesti vaikuttaa tieto siitä, että ne ovat eri mittakaavassa. :-)