Pienoismallit.net

Aiempien mallien arvioinnista

PhantomII kirjoitti:
Tavataan asian tiimoilta taas puolen vuoden päästä.
Ei kun tavataan just nyt.
Mitään pakkoarviointia ei tarvita - VAAN, mitäs jos vaikka ihan vaan "kokeeksi" poistettaisiin kokonaan tuon tähtiarviointien laittaminen - vaikkapa vuodeksi? Kun kukaan ei voisi niitä aivopierujaan anonyymisti "tähtien takaa" laitella, niin sittenpähän nähtäisiin, että mikä olisi tuossa tilanteessa konkreettisesti se sanallisen palautteen määrä. Eikös kaikkea kannata aina avoimin mielin kokeilla - paitsi kansantanhuja ja Hells Angels jengin Harleyn nimittelyä mopoksi?
Miksi se tähtiarviointi pitäisi kieltää kaikilta, kun se on mahdollista omien mallien kohdalla jo nyt?
Jep. On aivan turha kuvitella, että tähtien kieltäminen lisäisi hyödyllisen sanallisen palautteen määrää jotenkin olennaisesti. Varmasti tähtien takia jää paljon "ihan hyvä" ja "hieno malli" -kommentteja pois, mutta ei tähtien antaminen ole vaihtoehto kunnon kommentin kirjoittamiselle. On vaikea kuvitella, että jollain olisi nyt hyvä kommentti mallista ja hän jättäisi sen antamatta koska voi klikata tähteä.
Marko Teerioja kirjoitti:
Miksi se tähtiarviointi pitäisi kieltää kaikilta, kun se on mahdollista omien mallien kohdalla jo nyt?
Sikäli irrelevantti kysymys, että jos esim. minä poistan omilta malleiltani tuon "tähdityksen" niin ei se pahemmin taida lisätä palstan mallien yleistä sanallista kommentointia - olen vain yksi pieni fisu isossa meressä.
Raimo Leino kirjoitti:
Sikäli irrelevantti kysymys, että jos esim. minä poistan omilta malleiltani tuon "tähdityksen" niin ei se pahemmin taida lisätä palstan mallien yleistä sanallista kommentointia - olen vain yksi pieni fisu isossa meressä.
Miksi sen pitäisi lisätä yleistä kommentointia? Jos teoriana on, että kommentit jätetään antamatta koska voi antaa tähtiä, niin silloinhan tähtiarvion pois jättämällä pitäisi saada ne "lisäkommentit".
Tähtiarvioiden poistamisessa on sekin hankaluus, että levytila jaetaan niiden keskiarvon perusteella, joka on minun mielestäni erittäin toimiva järjestelmä.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Jos teoriana on, että kommentit jätetään antamatta koska voi antaa tähtiä, niin silloinhan tähtiarvion pois jättämällä pitäisi saada ne "lisäkommentit".
Siis tarkoituksena olisi kokeilla mitä tapahtuisi tuon sanallisen kommentoinnin suhteen, jos kukaan ei voisi niitä tähtiä mielivaltaisesti lätkiä. Siis KUKAAN. Siis eikö voisi kokeilla? Ei sen takia ammuta?
Sami Virtanen kirjoitti:
Tähtiarvioiden poistamisessa on sekin hankaluus, että levytila jaetaan niiden keskiarvon perusteella, joka on minun mielestäni erittäin toimiva järjestelmä.
No sitten pitäisi kehittää jokin muu toimiva järjestelmä.
Raimo Leino kirjoitti:
^ Niin ja mitäs väliä niillä tähdillä oikeastaan on? Olisi paljon mielenkiintoisempaa kuulla SANALLISTA perustelua esim. sille miksi joku pläjäyttää 1,5 tähteä jollekin mallille jonka keskiarvo on lähes 4.

Juu tiedän - täyttä scifiä moinen toive.
Mutta Raimo hei.
Kirjoittelit aikoinaan, että et edes kommentoi malleja, jotka ovat mielestäsi alle kolmen tähden arvoisia.
Siitä otin hieman hernettä nokkaan, koska minusta juuri alle kolmen tähden malleille pitäisi antaa sanallista palautetta. Silloin mallari saisi lisää tulta pesään.
Yli kolmen tähden ansainneet mallit saavat täällä vain kehuja, mutta ei juurikaan parannuskeinoja.
Olisiko sittenkin parempi, että jos annetaan tähtiä vaikkapa alle kolmen, niin olisi pakko kirjoittaa myös kommentti. Jos ei kirjoiteta mitään, niin tähtiä ei myöskään hyväksyttäisi.

Nythän vain PYYDETÄÄN kommenttia, jos tähtöset ovat liikaa keskiarvoista.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Ongelma on ollut monille mallareille se, että jostain syystä ensimmäinen lykkää hienollekkin mallille vain yhden tähden. Kiusallaan/kateuksissaan.
Seuraava antaa mallille suht´oikeat tähdet ja joutuu niitä perustelemaan.
Tähtösillä on vissiin suurin merkitys niille mallareille, jotka eivät seuraa gallerian mallikirjoituksia kokonaan ja vertaile niitä muiden mallareiden aikaansaannoksiin.
Tuijottavat vaan omaan napaansa ja seuraavat pojojen tuloa.

Tällainen mallari ei kehity. Sensijaan jos mallari saisi "huippumallareilta", kuten sinulta parannusehdotuksia, niin kehitystä tulisi ja ennenkaikkea lisää motivaatiota rakennella lisää.
T.T
Raimo Leino kirjoitti:
No sitten pitäisi kehittää jokin muu toimiva järjestelmä.
Ihan äkkipäätä en toista toimivaa järjestelmää keksi, jos sinä keksit, kerro muillekkin.