Pienoismallit.net

Model Expo 2012

Uusi halli oli hyvä paikka expoilla. Ainut mikä harmitti oli se,että ainakin sunnuntaina esim. Kuivalaisen kioskin edessä oli jääkaappipakastimen kokoisia hemmoja koko ajan länkyttämässä ja minä kylmälaukun kokoisenapa en sitten siihen tiskille paljon mahtunut katselemaan mallilaatikoita.
Itse ehdottaisin noihin tuomarointi sääntöihin pientä muutosta. Sen sijaan että kaikki tuomarit arvioivat jokaisen mallin itsenäisesti, voitaisiin asia hoitaa ryhmässä keskustellen. Tällä tavalla jokainen malli tulee parhaiten tutkituksi ja palaute on tasaisempaa kautta linjan. Pisteytys sinänsä ei ole täysin tuhoon tuomittu, mutta tuo keskusteluyhteys muiden tuomareiden kanssa on minun mielestäni tärkeä. Tarkoituksenahan on arvostella malli mahdollisimman tarkasti, siten että kaikki mallin alueet tulevat varmasti käytyä läpi. Tällöin palaute mallarillekin on parempaa ja kertoo enemmän siitä missä mennään. Tuomareiden kesken tulee toisinaan väkisinkin joitain näkemys eroja ja niistä olisi hyvä keskustella jos sieltä löytyy vaikka jokin asia mitä muut tuomarit eivät ole huomanneet. Lisäksi tämä nopeuttaisi ja helpottaisi tuomarityöskentelyä, varsinkin mallimäärän ollessa suuri.
Juha K kirjoitti:
Model Expo on käsittääksi ollut aina pienoislaitetapahtuma, ihan alusta saakka. Ja siinä juuri piileekin messujen vahvuus. Suurin osa kävijöistä on kuitenkin tavallisia matti meikeläisiä, joita varmasti kiinnostaa nähdä kaikenlaisia pienoishärveleitä.
Toki…
Mutta tarkoitin sitä, että staattiset muovimallit alkavat olemaan samassa tilanteessa, kuin esim. lennätysnäytökset olivat joskus jäähallin aikana. Mutta eipä lähdetä samaan keskusteluun, kuin mitä aikoinaan käytiin Pienoismallilehdessä, kun siellä saattoi olla ehkä juuri ja juuri yksi juttu pienoismalleista RC-härpäkejuttujen joukossa. Kunhan toin _oman_ mielipiteeni esiin. Sitähän tässä toivottiin.

Hauskat vaput…

Timo
Paremmin futas kuin muutamana aikaisempana vuotena. Kaikki oli yhdellä valoisammalla alueella kuin aikaisemmin.
Sunnuntaina iltapäivällä ei ollut hirveitä ryysiksiäkään, tosin "kioskien" valikoima tais olla jo supistunut mutta vastapainoksi sille hinnat olivat jo tippuneen.
Mitään ostosreissua mallien kohdalta en ollut tekemässäkään, niin valikoimien vähyys ei haitannut, toki jotain jäi käteen mut enempikin killeille, parikassillista ruokaa/herkkuja. Outlet expokin oli ihan kiva lisä sieltäkin ostin mallailu tarkoituksiin luomiväriä, kynsiviiloja ja kynsilakkaa, saanähdä miten noita tulee hyödynnettyä.

Itse en ole saanut vielä vietyä malleja mihinkään esille, mut olen kuvitellut että tuomarointi tapahtuu tuolla Petri Huhtalalan mainitsemalla tavalla ainakin kun se on mahdollista. Hölmööhän se on jos ei mahdollisuutta käytetä kun me jokainen kuitenkin katsomme asioita hieman erillailla ja näämme jotain mitä joku toinen ehkä ei, sama toisin päin.

Kiitos kaikille mallinsa tuoneille ja muillekkin kekereihin osallistuneille 8)
Hyvin tuntui järjestelyt toimivan. Valoa riitti ja tilaa ihmisille. Muutenkin oli jotenkin rennomman oloinen Expo kuin aikoihin. Harmitti vaan kun ei kerinnyt tarpeeksi mallarien kanssa rupattelemaan. Tuomaroinnitkaan ei vissiin hirveästi aiheuttaneet närää tänä vuonna?
Onnistuneet puitteet olivat tänä vuonna. Rauhallisempi sijainti toimi hyvin, kuten moni muukin on todennut.

Onko ihmisillä lisää kuvia malleista? Tuolla tapahtumaosion kansiossa on ainakin sotilaskalustosta niukasti kuvia.
Antti Lahtela kirjoitti:
Onko ihmisillä lisää kuvia malleista? Tuolla tapahtumaosion kansiossa on ainakin sotilaskalustosta niukasti kuvia.
Katsopas tuolta: www.dropbox.com/sh/pw489b33jc7x17v/avPuOGlGDP/Model%20Expo%202012#f:DSC_0372.JPG

(Linkki löytyy myös Expon tapahtumasivulta)
Vuoden 2011 Exposta löysin tämän harrastuksen uudelleen ja 2012 Expo paransi edellisvuoteen verrattuna. Uudessa hallissa oli tilaa liikkua ja oikeastaan mihinkään en joutunut suuremmin jonottamaan. Poikkeuksena sen airsoftkaupan edusta, josta muodostui aikamoinen pullonkaula. Kaupallisesti tämä oli minulle kauden päätapahtuma ja kauppiaiden määrä sekä tuotteiden sijoitus tiskin taakse haittasivat bisneksiäni. Ilmapiiri oli loistava ja tapojeni vastaisesti jäinkin rupattelemaan ihmisten kanssa. Kauppiaat olivat ystävällisiä ja mallarit jakelivat hyviä vinkkejä

Kilpailupuitteisiin en ota kantaa kun en osallistunut. Onnistunut tapahtuma jokatapauksessa!
Parannusta oli selkeästi havaittavissa viime vuosiin verrattuna ja mallit olivat paremmin esillä, valoa oli kivasti jne. Kauppojakin oli mukavasti paikalla. Järjestelyt toimi hienosti myös, mutta ainoa mikä jäi hieman ihmetyttämään, oli se että sen jälkeen kun näyttely päättyi, olisiko siellä pitänyt olla joku kulkulupa tms.? Mulle ei ainakaan sellaista annettu missään vaiheessa.

Kuviakin on, huonoja ja vähän Linkki

Petri Huhtala kirjoitti:
Väärä asenne. Mallikisat ovat PARAS paikka VERTAILLA omia malleja parempiin malleihin, siinä oppii pajon enemmän kun pääsee vierekkäin vertaamaan omia ja vieraita malleja.
Ei minusta ole mitään mieltä osallistua kilpailuun kun tietää ettei voi kilpailla samalla tasolla kuin muut. Oppiminen on asia erikseen, enkä siihen ainakaan tarvitse itseni julkisen teilauksen alaiseksi asettamista.