Pienoismallit.net

Paja Puuhastelua

Testasin pöytäjyrsintä tuohon rattaaseen ja muutamassa minuutissa sai jyrsittyä nuo reunukset, teriä löytyy erilaisille huulloksille.
Alumiinin läpijyrsintää 10mm levystä 3mm terällä



Tämänpäivän harjoittelun tulosta



Kuvan alaosassa olevista alu paloista kasataan pienet kiinnitys klampit jyrsimeen
PuuKellon osia, joista kasataan toimiva (toivottavasti) heilurikello, akselit puuttuu sekä muutama tukiosa.

Terve Olli,

Hienoa toimintaa teillä siellä Stadimallareissa. Harmi että asumme täällä "susirajan takana" olisin muuten usein nähty vieras pajalla.

Nyt kun näyttää onnistuvan tuo 10 mm alumiinilevyn läpijyrsintäkin kuivana, niin olisko sinulla antaa syöttö- (x, y ja z) ja karan nopeustietoja niin voisin kokeilla niitä myös tässä mun kotikoneessa?

Sain vihdoin opastusta germaaneilta näihin mun routterin ohjelmisto-ongelmiin niin että alkuperäiset ohjelmat pelittävät taas hyvin. Niin että ei tarvitse lähteä hommaamaan uutta elektroniikkaa/ohjelmia ja opettelemaan niitä, olkoonkin että teidän valitsemat systeemit on varmaan fiksummat kuin minulla täällä kellaripajalla. Tällä iällä kun tuo uuden opiskelu alkaa tuntua aina vain työläämmältä.

terv. Matti
Hei Matti.
En muista ulkoa noita syöttöarvoja, mutta menen huomenna pajalle ja lähetän viestiä.
Tuo kuivana jyrsiminen ei oikein onnistu noinkaan isossa kappaleessa ja pakko oli käyttää lopussa voiteluaineena ihan tavallista yleispesuainetta suihkupullosta suihkittun, lämpeni kappale liikaa. Toinen konsti olisi kompuralla puhaltamaan suoraan terään ilmaa, se veisi samalla lastut pois ja jäähdyttäisi sitä.
Edit:
Tietty työstettävä alumiini tarvitsee olla mahd kovaa. Nuo puhtaat alut eli pehmeät ovat yhtä tuskaa työstää ja paakkuuntuvat terään.
Viimeksi muokattu 22.9.2012 14:59
Eikös nuo pehmeät aineet vaadi suht hyvän ja toimivan leikkuu nesteen jotta tuo paakkuuntuminen vähenee? Joku öljymäinen käsittääkseni paras, pitää terän liukkaana ja lämmön kurissa… Asiasta en juuri mitään tiedä, mutta näin olen antanut itseni ymmärtää… Tosin leikkuu nesteitä suositellaan kai käyttämään aina kun työstää metallia, oli kyse poraamisesta, jyrsimisestä, sorvaamisesta tai sahaamisesta…
Alumiinissa ja värimetalleissa nuo proot käyttävät esim sinolia tai tuulilasin/ikkunanpesunestettä joissa on tilkka tenttua joukossa, tuo öljypohjaisuus ei kuulemma ole parasta. Saippua liukastaa ja vesi jäähdyttää. Rautapuolella taas on usein öljypohjaisia leikkuunesteitä. Esim pleksit ja muovit taas ei kestä tenttua vaan niissä käytetään pelkästään saippuapohjaisia nesteitä. Ilma on myös puhallettuna terään hyvä, poistaa lastut ja jäähdyttää. Pääasia että terät on teräviä ja mieluummin vielä kiilloitettuja ettei materiaali tartu niihin, sekä syötöt ja karan kierrokset täytyy olla kohdillaan. riippuen aina materiaalin luonteesta.
EDIT:
Mieluummin ajaisi aina ilman leikkuunesteitä, kun rapatessa roiskuu ja pisarat lentää pitkälle kun käyttää suurnopeus karroja (12 000-24 000 kierrosta) ja jälki on sen mukaista pajan seinillä ;)
Viimeksi muokattu 22.9.2012 18:06
Juu, kyllä se paljaaltaan parasta olisi, mutta joskus pitää vain kestää pieni kärsimys jotta lopputulos olisi toivottava eikä yllättävä =D
olli henttonen kirjoitti:
Mieluummin ajaisi aina ilman leikkuunesteitä, kun rapatessa roiskuu ja pisarat lentää pitkälle kun käyttää suurnopeus karroja (12 000-24 000 kierrosta) ja jälki on sen mukaista pajan seinillä ;)
Juuri näin, sen vuoksi aloin tätä kyselemään. Olen kyllä kokeillut aiemmin tuota sinolia, jota monessa yhteydessä on suositeltu. Toimii hyvin, mutta kone ja sen ympäristö on sitten sellaisessa siivossa, että putsaamiseen menee enmmän aikaa kuin itse kappaleen valmistukseen. Pitäis varmaan alkaa rakentamaan koneen ympärille suojakaappia, auttaishan tuo myös melkoiseen meteliin mitä masiina käydessään pitää. Mutta pieniin tiloihin ei tuo massiivinen akryylikaappi oikein enää mahdu.
Aattelin että jos pitää syötöt ja kierrosluvut pieninä, niin vois onnistua ihan kuiviltaankin tuo jyrsiminen. Lisäksi tuolla sinol/vesi seoksella on voimakkaasti ruostuttava ominaisuus, elikkä kohta alkaa olla teräksiset johteet ym. osat varsin kupansyöneen näköiset jos ei saa niitä heti puhtaiksi.
Sorry Matti
Unohdin katsoa ne syöttöarvot millä noita ajelin. Mutta itsekkin lähdin testaamaan niin että aluksi menin todella matelemalla ja pienellä lastulla sekä karan kierroksilla ja vähitellen nostin pykälä kerrallaan, että tuli raja vastaan. Kun ne arvot riippuu niin paljon siitä alu materiaalikoostumuksista mitä työstää, niissä on suuria eroja.
Edit:
Juuh winkuna on mellkoinen kun karan lisäksi pitää tuota isoa imuria päällä että saa sentään jotakin pölyä aisoihin. Vakavasti olen harkinnut vesijäähdytteisen karan hankkimista kun niiden hinnatkaan ei enään päätä huimaa, kiinanpojilta tulee invertterin kera 1,5 kw masiina kolmeensataan. Saisi samalla Mackin ohjaamaan karan kierroksia. Ja uuteen pajaan rakennan kyllä äänieristetyn kopin missä on tuo imuri messuamassa sekä iso kompura jota voi käyttää jäähdyttelyyn.
Viimeksi muokattu 23.9.2012 16:54