Pienoismallit.net

Temppelin pienoismalli

Elikkäpä tässä on tullut suunniteltua japanilaisen temppelin pienoismallin tekoa ja koska itse olen täysin vasta-alkaja pienoismallien rakentamisessa kaipaisinkin vinkkejä ja neuvoja kokeneemmilta rakentajilta.
Pään vaivaa tuottaa esimerkiksi se miten saisin temppeleille ominaiset kaarevat katot tehtyä? Itselleni on tullut mieleen vain viilun käyttö tai taltalla muotoilla sopivan kokoisesta puupalasta.
Temppelistä tulee tosiaan kaksikerroksinen, puinen ja yleensäkin sellainen perinteisen ja suht vaatimattoman näköinen.
Mihin mittakaavaan olet sunnittellut mallia?

Miten katot on toteutettu oikeissa temppeleissä? Voisiko 1:1 rakenteesta ottaa mallia toteutukseen?
Varmaan kannattaa eka hankkia lähdemateriaalia vaikka netistä. Löytyy miljoonia sivuja aiheesta. Kirjastossa on hyviä kirjoja varmaan aiheesta myös. Lähde vaikka tuosta liikenteeseen: www.japan-guide.com/e/e2058.html

Kuvista päättelet ja funtsit mikä on paras tapa tehdä mikäkin vaihe. Postaa yhteen ketjuun kysymykset niin ei leviä tieto laajasti. Hakua kun käytät niin saat paljon vastauksia eri perusasioista ja tekniikoista jne. tältä sivustolta.

Hyviä materiaaleja ovat: Balsa, puu, muovi, pahvi/kartonki, cibatool, kipsi tällaista varten.

Sitten kannattaa miettiä mittakaava mihin teet sen, että perspektiivit ja rakenteet ovat samaa mittakaavaa.

Niinkuin itse vastasit jo niin viilu on aika hyvä materiaali kaarevan katon tekemiseen, mutta sun pitää miettiä sopiiko viilun pintakuvio katoksi vai meinaatko vielä siihen päälle lisätä jotain muuta tekstuuria?
Jollet ole vielä kovin kokenut mallari niin suosittelen kyllä tuollaista rakennus sarjaa, sellaisenkin tekeminen on kyllä haastavaa, ainakin hyvännäköiseksi.
Tosiaan 3D-mallinnuksen olen tehnyt temppelistä, joten mitat ja yksityiskohdat on mietitty valmiiksi (korkeus 23 cm ja leveys reilu 20 cm) eli enää olisi itse valmistus edessä. Liittäisin tähän mukaan kuvan mallinnuksesta, mutta joko se ei onnistu tai sitten en osaa.
En osaa sanoa noista oikeiden temppeleiden kattomateriaaleista sen enempää, kuin että usein käytetään keramiikkatiiliä.
Valmis rakennussarja olisi kyllä toki houkutteleva ajatus, mutta olen päättänyt tehdä
sen alusta alkaen itse. Saa nähdä millainen lopputuloksesta sitten tulee…

Kiitos tiedoista, otan mielelläni vastaan kaiken mahdollisen informaation aiheeseen liittyen.
Viimeksi muokattu 3.1.2012 14:41
Tiger's eye kirjoitti:
Tosiaan 3D-mallinnuksen olen tehnyt temppelistä, joten mitat ja yksityiskohdat on mietitty valmiiksi (korkeus 23 cm ja leveys reilu 20 cm) eli enää olisi itse valmistus edessä.
Jos kerran olet tehnyt kohteesta 3D-piirustuksen, niin sitten voit tulostuttaa siitä 3D-mallin esimerkiksi tuolla: www.shapeways.com Tämä on suomalaisia rautatiemalleja nikkaroivien harrastajien suosima yksi tapa.
"Jos kerran olet tehnyt kohteesta 3D-piirustuksen, niin sitten voit tulostuttaa siitä 3D-mallin esimerkiksi tuolla: www.shapeways.com Tämä on suomalaisia rautatiemalleja nikkaroivien harrastajien suosima yksi tapa."

En olekaa kuullut aiemmin tollasesta sivustosta, joten tattista :)