Pienoismallit.net

Onko vanhat mallarit sivuilla

Ora Lassila kirjoitti:
Heikki Vasara kirjoitti:
täällä ollaan 63 vuotias ja mallailu maistuu yhtä mainiolta kuin silloin aikoinaan kun sekavin tuntein seisoin Harrastelijain Aitan myymälässä puristaen rahojani kourassani ja pähkäilin, että mikä ihanuus poistuu myymälästä muassani.
Nostalginen paikka se Harrastelijan Aitta, sieltä tuli ostettua paljon tavaraa joskus 70-luvulla. Juu-se oli fantastinen kauppa ja kauppias (Alopaeus) mitä mukavin.Sanottiinkin että liike oli "Harrastelijan haitta",koska vähäiset rahat piti heti kun oli tarpeeksi kasassa mennä katsomaan mitä ostais.Valikoima oli valtava…
Täällä yli 50 vaari jonka viikkorahat menivät Tapiolan juuri valmistuneen ostarin lelukauppaan, nimi taisi olla Niksula.
Jyrki Luukonlahti kirjoitti:
Morjens Kaikki
Liityin yhteisöön tänään. Onkohan vielä vanhoja partoja mukana kuvioissa kuten esim Pertti Paasi?
Markku Asikainen
Tosi vanha parta eli ikää jo 65v mutta käsi on vielä vakaa. Ja mieli ei ymmärrä käsitettä vanha. Pertti ei ole enää mallarikuvioissa mukana, mutta toimiia aktiivisesti RC-lennokkipuolella lähinnä toumaroinnissa jne.
Vanha? Hm… Itse olen juuri 60v täytänyt ja mallailu/musisointi/valokuvaus ja linnut(petolinturengastus)maistuvat edelleen. Ihminen on varmaankin niin vanha tai nuori kuin itsensä tuntee, eiks jeh!? Naattikaa…naattikaa..vielä kerkiätte!
Esko Rusi kirjoitti:
Täällä yli 50 vaari jonka viikkorahat menivät Tapiolan juuri valmistuneen ostarin lelukauppaan, nimi taisi olla Niksula.
Mun vakiomestat oli Askartelukeskus (Mikonkadulla) ja Harrastelijan Aitta (Viiskulmassa), toisinaan myös Niksula. Ja sitten mallailutarpeita sai myös IPMS:n kokouksissa Börje Hjelmin tuomina USA:sta.
Viiskulman harrastelija aitasta tuli mieleen että olin hänen poikansa kanssa inventoimassa lukuisia kellarikomeroita kun aika jätti isän…huokaa mitä aarreaittoja ne olivatkaan.
Tervetuloa Stadimallareiden sunnuntai matineaan siellä voimme muistella niitä aikoja entisiä, ai niin ja niinkuin pajan kuvista näkyy, ei se huono näkö haittaa kun on tuo stereomikroskooppi keksitty… nauraa
olli, vasta kuuskuuswee
Lasketaanko wanhaksi jos muistaa Mikonkadun Askiksen ja Harrastelijain Aitan? Niksula-myymälöitä taisi Espoossa olla useampikin, mutta en muista muita kuin Tapiolan myymälän.
Jos vakioasiakkuus Harrastelijain Aitassa ja Askartelukeskuksessa oikeuttaa vanhan titteliin, niin ilmoittaudun joukkoon silloisena stadilaisena. Citykäytävän Winterillä oli myös hyvä valikoima, mutta kaksi ensinmainittua olivat ylivetoja.

Askartelukeskuksesta 1970-luvulla ostamani Viialan Viila Oy:n valmistama pienoisviila on muuten edelleen tallessa ja käytössä.
Täälläpä ei vielä kukaan ole muistanut Machineryn Hobbi Shoppia, mikä sijaitsi Vanhassa Kauppakujassa Espan ja Aleksin välissä. Olin sielläkin niin ahkera vieras, että olin jopa mukana tekemässä heille inventaariota Vallilassa sijaitsevassa varastossa. Ja niin ikään Tane pyysi Askartelikeskukseen joulu apulaiseksi. Tapiolan Niksulan muistan oikein hyvin kuin niinikään Winterin. Stockmannilla oli myös suht hyvät valikoimat koottavia, ja muistelen myöskin asioineeni Mikonkadun Renlundilla mallihankinnoissa. Tullinpuomin tienoilla Mannerheiminkadulla oli fillarimyymälä, josta ostin muutamia IMC:n automalleja, jotka olivat aikanaan alansa huippuja.
Kun pitkän linjan 1/72 lekomallari alkaa tuntea yhä voimistuvaa kiinnostusta 1/48 ja 1/32 malleihin, eikä työvalokaan tunnu jostain syystä riittävän, niin voi tuntea olevansa - jos ei vanha - ainakin varttunut ja harrastuksessa kokenut.

Alkuperäinen kysymys taisi kohdistua noihin 1970 ja -80-luvun tiennäyttäjiin, jolloin Suomessa mallailu pääsi todella vauhtiin. Olen jokusen 70-luvun "kovan" nimen tavannut, eikä tästä touhusta oikein tunnu irti pääsevän koskaan. Itse olin 70-luvun alkupuolella junnuikäinen, mutta pääsin tuolloin ihmettelemään isojen poikien ällistyttävän hienoja malleja aina silloin tällöin.

Kotikaupungissani toimi vuosikymmenet kunnianarvoisa Askarteluliike Laurila, jossa harrastuksen pauloihin joutuneet jampat tietysti ahkerasti kävivät. Jokuset tätäkin ketjua lukevat muistavat varmasti mainoslauseen "Koottavat Laurilalta" ja putiikin oman pakkauspaperin, jossa komeili ainakin T-34 ym. Tampereella sijaitsi toinen myymälä joitakin aikoja.
Viimeksi muokattu 12.12.2011 10:39