Pienoismallit.net

Laskutelineen pyörän tukeminen?

Eli tällainen pikku probleema vain että onnistuin katkaisemaan Hasen P-38:a rakentaessa laskutelineen tapin pyörän sisään sovittaessani em. osia. Kannattaisiko nämä yhdistää/tukea nyt jollakin tiukemmalla tavaralla, esim. rauta tai hitsauslangalla? Hitsauslankaa taitaa olla vaan saatavilla hiton isoissa erissä mallaustarkoituksia ajatellen.
Miksi ei? Ja tavaraksi käy hyvin mikä tahansa sopivan vahvuuden ja paksuuden omaava materiaali, kuten juurikin esimerkiksi rautalanka kunhan se on sopivan ohutta. Hitsauslankaa ei ehkä kannata lähteä tilaamaan koko rullaa vain mallaamista varten ;).
Jep. Ongelmana tämä on suht. mitätön, toki se tuenta pitää olla riittävä sillä onhan tuolla mallilla jonkin verran painoa valmiina eikä ole kiva lähteä uudestaan korjailemaan, jos se tuenta ja laskuteline pettää :)

Laitetaan saman otsikon alle kyssäri nokkapainoon liittyen eli mitä olette käyttäneet lisäpainona näissä "takaraskaissa" malleissa (P-38 jne.).
Rautalangan sijasta ehkä pianolankaa? Rautakauppareissu kumminkin, hitsilanka kannattaa jättää sinne. Pianolanka on vähän jäykempää kuin rautalanka, ja siksi ehkä napakampi asentaa ja tukevampi valmiina. Siis reikää tynkään ja varsinaiseen laskutelineeseen, ja pätkä lankaa sinne ikään kuin tapiksi.

Projektiosastolla on eräs nokkapyörällinen kone, ja siihen hommasin Honkkarista tai Tarjoustalosta kalamiesten käyttämiä pieniä lyijypainoja, tai enimmäkseen tinaa ne kai oikeasti on. Niitä olisi tarkoitus kiinnittää nokkapuolelle sopiviin lokosiin Erikeepperillä kiinteäksi klöntiksi.

Jostain luin, että kun olet laittanut mielestäsi sopivan määrän painoja, laita toinen mokoma lisää. Painojen riittämättömyyshän selviää vasta siinä vaiheessa kun asialle ei enää ole mitään tehtävissä.
Viimeksi muokattu 21.10.2011 12:46
Ilkka K. kirjoitti:
Laitetaan saman otsikon alle kyssäri nokkapainoon liittyen eli mitä olette käyttäneet lisäpainona näissä "takaraskaissa" malleissa (P-38 jne.).
Sinitarraa. Tähän mennessä ollut aina riittävän painavaa ja helppo muovata. Käytännössä olen laittanut aina niin paljon kuin nokkaan mahtuu. Jos on ahdasta, niin sitten on syytä kokeilla mihin painopiste on asettumassa. Jos lisäpainoa haluaa, niin sekaan voi laittaa metallikuulia tms.

Katkenneet laskutelineet olen yhtä tapausta lukuun ottamatta korjannut pelkästään pikaliimalla ja hyvin ovat kestäneet. Mutta helpostihan sen langankin siihen lisää.
Uudenvuoden "tinat", eli ne sellaiset hevosenkengät ovat enimmäkseen lyijyä. Niistä saa vähän isommilla sivuleikkureilla helposti muotoiltua haluamansa kokoisia ja muotoisia paloja koneen rungon sisään painoksi. Kiinnitys paikalleen sinitarralla tai erikeeperillä, ettei helise.

Ovat halvempia ja sesonkiaikaan helpommin ostettavissa kuin kalamiesten painot.

Tietysti voi myös kierrättää jo kerralleen valetut uudenvuoden tinat tähän käyttöön.

Mikko
Itse olen joutunut laskutelineonnettomuuden uhriksi, mutta selvisin ongelmasta nuppineulalla. Se kestää ja on tasalaatuista/-paksua.
Itse olen kahteen valmistumattomaan Hasen "Laitningin" nokkaan laittanut pieniä lyijyhauleja ja pursottanut täyteen Erikeeperiä että pysyy. Tulee painoa sopivasti ja riittää hyvin kun tunkee sen täyteen siten että ohjaamo mahtuu vielä rungon sisään.

Nyt mulla on kalastusliikkeestä hankittuja lyijypainoja joita käytän tulevissa malleissa mihin tarttee painoa nokkaan.
Antin kanssa samoilla linjoilla, joko haulikon hauleja tai ongenpainoja mallista riippuen. Korostan vielä sitä, että liimana ei sitten missään nimessä pidä käyttää muoviliimaa (se sulattaa nokkakartiosta epämuodostuneen möykyn) vaan esim. Erikeepperiä tai pikaliimaa.
Mmm…
Postikulujen hinnalla voin laittaa tulemaan 1mm alumiinilankaa+0,8 normi hitsilankaa.
Korvasin just MIG-3 potkurinakselin tuolla 1mm AL langalla.kun onnistuin katkaisemaan sen.