Pienoismallit.net

Apua siistin lentokonemallin rakentamiseen.

Tein tuostakoneesta pienemmässä mittakaavassa tollaisen..
www.pienoismallit.net/galleria/malli_8192/
Ihan pensseleillä ja tiukat rajat. Tuo kyseinen malli oli kyllä yksi parhaiten yhteensopivia malleja mitä olen tehnyt. Tosin en noita hasegavoja ja tamiyan malleja juuri väsääkkään. revelliä ja smeriä enimmäkseen ja kun löytyy itämalleja (mitä harvinaisempi, sitä parempi..) niin mukaan lähtee. Halpoja on joten laatukin useimmiten hieman huonohkoa. Kyllä niistä kuitenkin valmiita malleja tulee.
No ihan siistihän siitä tuli! Mattalakkaa vaatisi, niinkuin joku tuossa sanoikin, muuten nuo rajatkin näyttää ihan hyvältä, vaikka rajat noin terävät ovatkin. Itse ajattelin kuitenkin kokeilla vähän pehmeämpiä rajauksia, jos ei näytä hyvältä, niin putkimies hoitaa maalit pois. Itse valitsin tämän, kun ei viitsinyt 25€ lahjakorttiin enää paljoa laittaa lisää rahaa, kun nämä eivät ole sitä kaikista mukavinta aluetta, vaikka näitäkin on hauska rakennella.
Aika terävät nuo brittiläisen kaavion värirajat on, kun ovat oikeastikin maskien kanssa maalattuja. Kaavioitahan oli kaksi, A ja B, mitkä ovat peilikuvat toisistaan. Maalausmaskina oli ilmeisesti jonkunsortin kumimatto tms, jotka B-kaavioon käännettiin väärinpäin - tiedä sitten, oliko B-kaavio tarkoituksellinen vai vahinko.
isompiin skaaloihin en lähtisi ihan maskiteippiteräviä rajoja vetämään, makuasia toki tämäkin. Sinitarra tms. voisi olla toimivampi vaihtoehto, tai Antin mainitsemat pinnasta irti olevat paperimaskit - itse en jälkimmäisistä tykkää niiden työläyden vuoksi.
Jos Spittiin haetaan realistisia värirajoja, niin se tapahtuu juurikin joko sinitarran tai pinnasta irti olevien maskien avulla. 1:1 koneiden kaaviot kun tosiaan maalattiin löysästi pinnalla roikkuvia kumimattoja maskina käyttäen. Itse olen perinteisesti tällaisissa käyttänyt sinitarraa, mutta kokeilin ensi kertaa Eduardin mig-21:ssä käyttää myös pinnasta irti olevia paperimaskeja. Toimi yllättävän vaivattomasti, kunhan oli tarkka, että ruiskuttaa maalin koko ajan samassa kulmassa.

www.pienoismallit.net/galleria/malli_9527/rakennusvaihe_1250/kuva_85093/

Vaikeinta noissa sinitarra- ym. maskeissa on siipien ja rungon liitoskohta ja muut jyrkät kulmat.
Mietin sitäkin, jos tekisi paperi-ja sinistarrasysteemin sijaan niin, että korvaisikin paperin teipillä, joka olisi sinitarralla vähän irti koneen pinnasta? Sitten sieltä, johon sitä toista väriä ei tarvitsisi mennä, voisi teipata teipin koneen pintaan kiinni… Toimiskohan…? Kallen maalaus näyttää ihan hyvältä.