Pienoismallit.net

Maalilinjojen häivytys

Miten onnistuu maalilinjojen häivytys ilman maaliruiskua. Jostain keskustelusta luin että onnistuu ilman ruiskuakin.
Kokeile kuivapensselöimällä samalla värillä maalilinjojen rajaa.
ok, täytyypä kokeilla. :)
Jani!

Itse olen joskus käyttänyt menetelmää (kuva ohessa), jossa ensin maalataan 50/50 seoksella molempia värejä ohut viiva väripintojen rajalle ja sitten tämän viivan raja häivytetään kuivapensselöimällä molemmin puolin.

Mikko

Hienoa jälkeä, Mikko! Jos en tietäisi paremmin, niin olisin varma, että malli on ruiskulla maalattu. Upeaa.

Itsekin olen käyttänyt sivellintä ruiskutettuja naamiokaavioita kuvaamaan. Käytin tässä 1/144 skaalan Sturmtigerissä sivellintä ja Vallejon akryylejä kolmivärikaavion tekoon. Sivelin ensin peittävät kerrokset terävin värirajoin. Tämän jälkeen ohensin maalia reilusti ja sivelin maalialueiden reunoja myötäillen hyvin ohuen ja vähän peittävän kerroksen maalia siten, että ulkoreunat ovat suurinpiirtein samalla kohdalla kuin ruiskulla maalatessakin ulommainen reuna olisi. Tämän jälkeen sivelin peittävän kerroksen ja ensimmäisen ohuen kerroksen väliin jäävälle alueelle useita kerta kerran jälkeen ohenevia kerroksia ohennettua maalia. Lopuksi värirajoja voi pehmentää myös muutamalla sopivansävyisellä filtterikerroksella. Näin menetellen värirajoista tulee oikein tehtynä hyvin pehmeitä. Tässä mallissa en tosin kovin täydellisesti onnistunut, mutta vaikuttaisi periaatteessa ihan onnistuneelta tekniikkakokeilulta.

Tuo oli varmaan sen verran sekavasti selitetty, että hyvä jos siitä kukaan mitään ymmärsi. Voin tosin piirtää selkeyttävän kuvan, jos tarvitsee? :)

Ja niin, tältähän se sitten näyttää:

Tähän 1:72 mittakaavan Tiikeriin olen maalannut vihreän naamiosävyn niin ikään siveltimellä, mutta öljyvärejä käyttäen.

Viimeksi muokattu 28.6.2011 20:51 +
OOH! täytyy kyllä sanoa että en ole ikinä ennen nähnyt noin isoa 2 euron kolikkoa!

asiaan:
Pehmeiden rajojen tekemistä voi kokeilla myös sienellä töpsöttelemällä. Tämä ei kyllä sovellu suurta tarkkuuta vaativaan työskentelyyn, tai pinnoille jossa on paljon detaljeja. Leikkaa siis sienestä, vaahtomuovista, tms sopivan muotoinen ja kokoinen pala. Kostuta sitä maalissa ja pyyhi sieni esim paperiin melko kuivaksi, sitten vaan "töpsöttelemään"
Viimeksi muokattu 10.4.2007 16:44
tuokin kävi jossain vaiheessa mielessä en vai löytänyt vaahtomuovia mistään. :)
Mistä olet tuon tankin hommannut?Itseäni kiinnostaa erittäin paljon tuon mittakaavan tankit.
olen aloitteleva pienoismallien harrastelija ja haluaisin tietää mitä tuo kuivapensselöinti
tarkoittaa?