Pienoismallit.net

Ryhmärakentelu: Suezin kriisi

Pekko Räsänen kirjoitti:
Kun nuo jenkkivaunut eivät ole minua liiemmin kiinnostaneet, en ole niihin tutustunut, enkä siis osaa oikein tyypittää tätä valokuvassa esiintyvää vaunua. Voisiko joku siis ystävällisesti auttaa
Moi Pekko,

Kuvassa on Egyptin 75mm Sherman III eli toisin sanoin 75mm tykillä oleva M4A2.

Toivottavasti auttoi.

Parhain terveisin, AJ
Kiitos, hankinta helpottuu nyt huomattavasti…
Pekko Räsänen kirjoitti:
Kiitos, hankinta helpottuu nyt huomattavasti…
Moi Pekko,

Ole hyvä vaan. Erinomainen aihe diossasi. Minun rahkeeni eivät riittäisi moiseen dioon. Tsemppiä ja onnea dion rakentamiseen.

Parhain terveisin,

AJ
AJ kirjoitti:
Moi Pekko,

Ole hyvä vaan. Erinomainen aihe diossasi. Minun rahkeeni eivät riittäisi moiseen dioon. Tsemppiä ja onnea dion rakentamiseen.

Parhain terveisin,

AJ
Ei ole kyllä tavoitteena ihan noita kaikkia romuja rakentaa, jos vaikka ensin saisi shermannin kasaan ja sitten miettisi uudelleen :)
Pekko Räsänen kirjoitti:
Ei ole kyllä tavoitteena ihan noita kaikkia romuja rakentaa, jos vaikka ensin saisi shermannin kasaan ja sitten miettisi uudelleen :)
Moi Pekko, Ok. Näinhän se kannattaakin tehdä. Parhain terveisin, AJ
AJ kirjoitti:
Pekko Räsänen kirjoitti:
Kun nuo jenkkivaunut eivät ole minua liiemmin kiinnostaneet, en ole niihin tutustunut, enkä siis osaa oikein tyypittää tätä valokuvassa esiintyvää vaunua. Voisiko joku siis ystävällisesti auttaa
Moi Pekko,

Kuvassa on Egyptin 75mm Sherman III eli toisin sanoin 75mm tykillä oleva M4A2.

Toivottavasti auttoi.

Parhain terveisin, AJ
Itseasiassa ettei tehtäisi tätä liian helpoksi kyseessä voi myös olla M4A4 vaunu diesel moottorilla eli M4A4 A2 takakannella. Egyptiläisillä oli käsittääkseni molempia vaunutyyppejä ja bensiinikäyttöisiin A4 vaunuihin vaihdettiin diesel moottorit jolloinka takakansi vaihtui A2 tyyppiseksi. Moniin vaihdettiin myös ranskalaisen AMX-13 vaunun torni.
Tässä on keskustelua Missing lynxillä:
www.network54.com…ead/1204461340/1205080514/Egyptian+M4AA2-FL10+%5BAMX%5D+%2B+crew+question

Mutta jos egyptiläisillä oli M4A2 vaunuja myös(pitäisi selvittää) niin silloin voisit huoletta tehdä sellaisen. Mutta mielestäni kuvan vaunu on M4A4.

Mikko
Moi Mikko,

Olet aivan oikeassa, vaunu voi olla myös M4A4 eli Sherman V.

Egyptillä oli molempia malleja käytössään sekä M4A2:sia (Sherman III), että M4A4:sia (Sherman V). Itse asiassa noin 105 kpl:tta M4A2:sia ja M4A4:sia tuli brittien surplus depoteilta (brittien, kanukkien ja puolalaisten käyttämiä vaunuja Italiassa) vuosina 1953/54, joista n.20 kpl:tta eli brittikomppanian verran oli Sherman Vc M4A4 Fireflyta, n. 20 kpl:tta eli myös brittikomppanian verran modattiin 75mm HV CN 75-50 Sherman FL10 (M4A4/M4A2) tankeiksi ja loput noin 65 kpl:tta M4A2/M4A4 Shermania muodostivat kokoonpanoltaan venäläisen tankkiprikaatin.

Kaikkien M4A4:ten Chrysler A57 Multibank bensakoneet vaihdettiin samanlaisiin moottoreihin kuin mitä oli M4A2:ssa eli General Motorsin 6064 twin diesel moottoreihin. Joten M4A4:sten moottoritilankansi jouduttiin myös vaihtamaan M4A2:sten moottoritilankansiin.

Näin ollen egyptiläisten vaunut olivat ainakin lähtökohtaisesti joko 75mm tykillä M4A2 Shermaneita, 17-pdr tykillä Sherman Vc Firefly "hybrideitä" (M4A4, joissa A2:n moottori ja moottoritilankansi) tai 75 tykillä M4A4 Sherman "hybrideitä", joissa A2:n moottori ja moottoritilankansi tai 75mm HV CN 75-50 tykillä FL10:iä (M4A2:sia tai M4A4:sia, joissa A2:n moottori ja moottoritilankansi).

Jokatapauksessa oli kyseessä sitten M4A2 (Sherman III) tai M4A4 (Sherman V) molemmissa oli samanlaiset moottorit ja moottoritilankansi.

Erinomainen havainto Mikko, kiitos siitä. Täytyy editoida myös ekan sivun kalustolistaa.

Parhain terveisin, AJ

PS Toivottavasti se ranskalaisten joukkojen purku auttoi.
Viimeksi muokattu 11.8.2011 23:38 +
No niin,jottei lämpö tässä kiukaassa hiipuisi niin suoritetaan ns "täysivartinen" pilkun kanssa:

Kyseessä siis MOOTTORITILAN KANSI.

Ja varonvuoksi :)
Moi Petri,

Näinhän se on, kiitos korjauksesta. Pitää korjata kielipuolipotilaan eli minun typot yltä.

Parhain terveisin, AJ
AJ, kyllä kiitos juu auttoi se ranskalaisten joukkojen purku.:) Yllättävän paljonhan noita sit loppujenlopuksi paikan päällä hiippaili.

Mikko