Pienoismallit.net

Tuli mitta täyteen!

Raimo, kiitos! Tarinasi saa ryppyotsaisen hifistelyn kohtalaisen koomiseen valoon.

Arvaan etukäteen, millaista kommenttia saan kun huomautan, että reppanaksi haukkumiset voisi suoraan siirtää Suomi24:ään. Ei mielestäni kuulu tänne, jossa sentään on onnistuttu puhumaan aiheesta eikä henkilöistä. Samoin minua on turha yrittää usuttaa mihinkään itsetehostukseen. Malli tulee näytille kun itse tunnen tarvetta siihen. Ei siis siksi, että haluaisin todistella jotakin keskustelijalle tai useammalle, jotka esittävät arvioita henkilöistä. Ja kuten olen sanonut, olen tietoinen pohjatöiden tärkeydestä ja tehnyt ne.

Vallejosta sen verran, että kokeilin tavallista vodkaa vallejon ohenteena ruiskussa. Kohteena oli jokin toisaikainen suihkuhävittäjä, joita ameriikan poijjaat suolsivat omille ja vierahille ilmavoimille 60- ja 70-luvulla. Pohjamaalina oli mr. surfacer niiltä osin kuin ei ollut humbrolin valkea emaliräkä. Spruutta ei tukkiintunut ja maalipinta oli täysin kurantti. Mutta ei se kyllä fiinillä paperilla hiottuun pintaan erityisemmin tarttunut. Vaan onpahan sekin kokeiltu :D
Älä nyt iske hanskoja vielä tiskiin. Kokeile huviksesi vielä tamiyan akryylejä, ei paljon helpompia ja parempia maaleja maailmasta löydy. Ohenteeksi tamiyan omaa tai isopropanoli/vettä.
Humbrolin emaleissa oli (kuulopuheen mukaan) laatuongelmia kun valmistus meni Kiinaan. Itselläni on vielä alkuperäisiä Humbroleja. Kun on vaan saanut ne sekoitettua ja ohennettua niin ovat toimineet moitteetta. Vanhojen sakkaantuneitten maalien sekoittamista helpottaa myös niitten varovainen lämmittäminen esim. patterin päällä tai aurinkoisella ikkunalaudalla.
Vallejon akryyleissä taitaa olla aika paljon tarttuvuusongelmia, keskusteluiden perusteella… Itse en ole niitä kokeillut koska olen tyytyväinen Tamiyaan ja humbroliin.
Mr.surfaceria olen käyttänyt pohjamaalina. Siinä saa vaan olla tarkkana kun ruiskulla levittää. Jos paine on liian suuri kuivuu maali ennen pintaan tarttumista ja jää "jauhoisen" oloiseksi. Silloinhan tuo pohja- sekä pintamaali irtoaa hereästi.
Tämmöstä tuli nyt mulla mieleen.
ted kirjoitti:
Vallejosta sen verran, että kokeilin tavallista vodkaa vallejon ohenteena ruiskussa.
Todella paheksuttavaa alkoholin väärinkäyttöä. >:P
Viesti on poistettu moderaattorien toimesta.
En tunne Humbrolin maaleja, mutta ainakin Vallejoilla maalaan itse kolmesta kymmeneen ohutta kerrosta. Ja pohjamaalaan sprayprimerilla. Voi olla, että kyseinen maali on hankala.
Tuomas Mämmelä kirjoitti:
Lainaus:
-Maali ei peitä. Ei minkään värinen. Ei monena ohuena eikä yhtenä liian paksuna kerroksena.
Täytyy ilmoittautua samasta ongelmasta kärsiväksi. Odottelen tässä ensimmäistä pienoismallia saapuvaksi, sillä aikaa testailin Humbron 174-punaisella valkoisen muovin maalausta. Hioin ensin kevyesti 600-vesihiomapaperilla, sitten puhdistin pölyt pois vedellä, ja lopuksi puhdistin rasvat pois lakkabensiinillä (mineraalitärpätti). Kokeilin maalata usealla eri ohennussuhteella, ohentamiseen käytin samaa lakkabensiiniä. Maali jättää selviä raitoja, eikä peitä edes kahden kerroksen jälkeen riittävästi. En käsitä mitä teen väärin, sekoitin maalinkin mielestäni hyvin (useita minuutteja ravistelua + hammastikulla sekoitus). Voisiko joku ystävällinen henkilö tarjota vinkkiä aloittelijalle?

ps. Maali kyllä tarttuu ja kuivuu hyvin.
Käytä pohjamaalia, niin ongelma luultavasti poistuu.