Pienoismallit.net

Tuli mitta täyteen!

Kalle Rantanen kirjoitti:
Tähän pitää lisätä, että vaikka etenkään aikaisemmin en harrastanut pohjamaalausta tai pesua lainkaan, eikä näillä yleisillä merkeillä ole maali irronnut käytännössä ikinä.
Samma här, ainoastaan hartsin kanssa pieniä vaikeuksia, mutta parin kerroksen jälkeen toimi jo paremmin. Hartsissa ei edes pesu auttanut…
ted kirjoitti:
-Akryylit tukkivat ruiskun
Tässä kohti akryyleissa on merkittäviä eroja. Itselle aukeni ihan uusi maailma kun siirryin Vallejoista Gunzen Mr. Hobby Color akryyleihin ja Tamiyaan (isopropanolilla ohennettuina). Siinä missä Vallejo muodostaa Badgerin kärkeen sekunneissa tukkeen ja suostuu tulemaan läpi vain sylkäisyinä, tulevat jälkimmäiset tasaisesti ja kivutta läpi.
Minulla oli Vallejon akryylien kanssa ruiskumaalauksessa samat ongelmat eli suutin tukkeutui hyvin nopeasti. Siirryin Tamiyan väreihin (isopropanoliohenne) ja homma on pelittänyt loistavasti. Tosin ruiskun puhdistus on tehtävä huolellisesti olipa maalimerkki mikä hyvänsä.
Nyt olisi tedin kyllä korkea aika saada edes yksi suht koht hyvä malli aikaiseksi, muuten… Probleema saattaa osittain olla sama kuin ystävälläni, joka vuosikymmenten jälkeen on aloittelemassa mallailua: perusjuttuja ei malta ollenkaan harjoitella.

Kaverillani on maaliruisku (vanha sohlo) ja siveltimet tosiaan mallia pullasuti. Lisäksi lisäksi käytössä akryylimaaleja - valmistajaa en muista, mutta poru maalausjäljestä on melkoinen. Lisäksi pohjatyöt eivät tunnu olevan "ohjeenmukaisia". Ja kaiken kukkuraksi kuvaan astuivat heti enemmän tai vähemmän vaikeat konversiot.

Eli näille reppanoille ehdottaisin sitä samaa kuin muutkin tosin pienin lisäyksin: ekaksi tai oikeastaan ekoiksi malleiksi vaikkapa joku noin kymmenen eeron Revellin/Hasegawan tms. hyvälaatuinen lekomalli, muutama kunnollinen, taiteilijakaupasta ostettu sivellin, mieluummin Humbrolin kuin Revellin maalit ja saman firman ohennin, eikä varsinkaan akryyleja tässä vaiheessa. Ja malttia, malttia.

Kun maalipinnoista puhutaan, ehdotan jokaiselle tällä sivustolla esillä olevan Iranin ilmavoimien F-5:n maalausselostuksen lukemista; oikotietä hyvään jälkeen ei ole. Tosin tavoite eri mallareilla on erilainen, mutta hyvän kuvan maalausoperaatiosta eri vaiheineen juttu antaa.
PhantomII kirjoitti:
mieluummin Humbrolin kuin Revellin maalit
Käytännön ero? Humbrolit eivät paksuunnu/erotu yhden vuorokauden sisällä? Ei taas seuraavan mallin aloitus nappaa kun saa Re-hell:ejä vatkata taas päivän ennenkuin kannattaa edes purkkeja avata…
Heikki Honkanen kirjoitti:
kun saa Re-hell:ejä vatkata taas päivän ennenkuin kannattaa edes purkkeja avata…
Ei ravistettuna vaan sekoitettuna. Johan sen 007:kin tiesi. Vai miten se nyt hänellä olikaan, mutta ei ne maalit ravistamalla oikein sekoitu vaan leveähköllä tikulla veivaten. Jos tykkää ravistaa, niin vähintään joku mutteri tms. agitaattori sinne maaliin sekaan.
J Pokki kirjoitti:
Ei ravistettuna vaan sekoitettuna. Johan sen 007:kin tiesi. Vai miten se nyt hänellä olikaan, mutta ei ne maalit ravistamalla oikein sekoitu vaan leveähköllä tikulla veivaten. Jos tykkää ravistaa, niin vähintään joku mutteri tms. agitaattori sinne maaliin sekaan.
Minä olen kyllä täysin eri mieltä. Tikku käytän vain hiukan kauemmin seisoneiden purkkien sekoituksessa, jotta pohjasakat saa liikkeelle. Muuten ravistaminen on toiminut paljon tehokkaammin. Tikulla en saa ikinä maalia tasaiseksi, ainakaan järjellisessä ajassa.
Omat kokemukseni ovat sellaiset, että ravistamalla päästään tuon mutterin kanssa kohtuulliseen lopputulokseen, ilman mutteria ei ravistamalla sekoitu kunnolla, sekoittamalla leveällä tikulla hyvään (esim. mattalakat) ja sekoittamalla vaikkapa cocktail-tikulla ei oikein meinaa onnistua. Toki maalikohtaiset erot vaikuttavat.
Kalle Rantanen kirjoitti:
J Pokki kirjoitti:
Minä olen kyllä täysin eri mieltä. Tikku käytän vain hiukan kauemmin seisoneiden purkkien sekoituksessa, jotta pohjasakat saa liikkeelle. Muuten ravistaminen on toiminut paljon tehokkaammin. Tikulla en saa ikinä maalia tasaiseksi, ainakaan järjellisessä ajassa.
Sekakäyttö on jälleen kova sana…
ted - rupea harrastamaan panssarivaunujen pienoismalleja. Kun sotket (siis säistät) ne kaikenmaailman kuralla ja muulla sonnalla suhtkoht tuntemattomiksi möykyiksi (niinkuin monet tankkien esikuvat oikeastikin ovat, kun niitä kurassa käytetään), niin ei kukaan kiinnitä enää huomiota sen mallin pintaan tarttuneisiin ylimääräisiin "Kekkosen viimeisiin haiveniin".

Olenpa itse joskus kauan sitten roudannut Pohjoismaiden suurimpaan pienoismallinäyttelyyn näytille 1/35 skaalan panssarivaunumallin, jonka tykkitornin maalatussa/lakatussa pinnassa komeili kiharainen häpykarva. Ei minulla suinkaan ole tapanani muniani rapsutella mallin läheisyydessä silloin kun mallia viimeistelen, mutta jostakin tuollainen karva oli pintoihin päässyt lipsahtamaan.
Ja kukaan ei näyttelyssä kommentoinut tuota asiaa mitenkään - kyseinen tankin malli oli sotkettu yltäpäältä kaikenlaiseen kuraan ja muuhun "asiaan sopivaan", joten ehkäpä sen takia tuo karva ikäänkuin "maastoutui alustaansa".

Juohtuipa vaan mieleeni …