Pienoismallit.net

Panelilinjojen "pesu"

tai siis Washing Panel lines, kuten termi lontooksi kuuluu…

Kattelin tuolta Scaleworksopista tämmöstä toimenpidettä ja olenpa kotomaan gurujenkin tuotteissa tämä nähnyt tehtävät.

Olen ymmärtänyt, että jos tähän pesuvaiheeseen käyttää öljyvärejä, niin mallissa tulisi olla akryylilakka, ettei mene hitoiksi.

Kysymyksiä:
1. Miksi lakan pitää olla akryyliä?
2. Miksei "tavallinen" esim. Revellin kiiltävälakka toimi tässä yhteydessä?
3. Jos maalaa mallin emalimaaleilla, niin voiko lakata akryylilakalla?
4. Voiko akryylilakan päälle laittaa tavallisen mattalakan?
5. Mistäs tätä tällaista akryylilakkaa saa?

Ei nimittäin meinaa vieläkään noi litkutukset sun muun lätkytykset onnistua… =/…

Tiedoista kiitollisena…

-Sunbeam-
Sunbeam kirjoitti:
Koska öljyvärien ohenne todennäköisesti muuten reagoisi alla olevan emalimaalin kanssa. Akryylilakka ei tässä tapauksessa reagoi alla eikä päällä olevan kerroksen kanssa.
Sunbeam kirjoitti:
Yllä mainitusta syystä.
Sunbeam kirjoitti:
3. Jos maalaa mallin emalimaaleilla, niin voiko lakata akryylilakalla?
Kyllä, ei mitään ongelmia.
Sunbeam kirjoitti:
4. Voiko akryylilakan päälle laittaa tavallisen mattalakan?
Kyllä vain.
Sunbeam kirjoitti:
5. Mistäs tätä tällaista akryylilakkaa saa?
Itse olen tykännyt Vallejon lakoista sekä Johnsonin kiiltovahasta, josta onkin täällä jo useampaan otteeseenkin keskusteltu.
Tomi vastailikin jo olennaisen. Muista pitää maalikerrosten maalaamisen välillä ainakin vuorokauden tauko, jotta maalit ehtivät kuivua kunnolla.
Ja muista myös se että jos purkissa lukee Flat Base, se EI ole mattalakkaa vaan maalin joukkoon sekoitettavaa mattamaalia. Pelkästään käytettynä aiheuttaa todennäköisesti maalipinnan "huurtumisen". Esim. Tamiyan Flat Base ja Vallejon Matte Medium. Vallejolla erikseen Matte Varnish.

Niko
noniin…taas kysymällä viisastui…=)…kiitoksia vaan…

Ja vielä kun löytäisi edes tuota Johnsonia täältä susirajan tuntumasta… =/…
Aloittelevalle mallarille öljypesut tuottavat helposti pilalle sutatun mallin ja vaihtoehdoksi voisi suositella juuri tätä varten kehitettyjä Life Colorin Tensocrom Set n. 1 ja Tensocrom Set n. 2. Valitaan sopiva väri näistä seteistä ja suditaan mallin pinta alue kerrallaan. Litku jää vain upposaumoihin kiinni ja mahdollinen pyyhkiminen hoituu vaimon/tyttöystävän/salarakkaan meikkilaatikosta löytyvällä meikinpuhdistustyynyllä.
- Ei tarvitse välttämättä, voi olla muutakin, mutta lakka pitää olla 100% kuivunut, ja litkussa käytetty tärpätti/liuotin tervettä ja mietoa. Takeita ei toki ole, että tärpätti ei ehdi sulattaa lakkaa ennen liian öljyvärin poisyyhkimistä pinnalta.

- Humbrolin kiiltävälakalla olen monesti lakannut, ja öljyvärilitkutuksessa ei ole mitään ongelmia ilmennyt (?) Revellin lakoista en tiedä. Periaatteessa jo täysin kuivunut lakka ei pitäisi sulaa enään omalla ohenteellaan.
=)…

Onko olemassa jotain nk. pomminvarmaa, miedompaa ohenninta tai liuotinta esim tärpätin asemesta käytettäväksi?

Siis sellaista, joka ei olisi niin ärtsyä, mutta kuitenkin ohentaisi esim. öljyvärejä riittävästi…
Sunbeam kirjoitti:
Ja vielä kun löytäisi edes tuota Johnsonia täältä susirajan tuntumasta… =/…
Jos sie täällä ihan aidolla susirajalla vaikutat, niin vilkaisepa Tokmanni-ketjun myymälästä. Mie ainakin löysin litkua sieltä.
mineraali tärpätti tai lakkabensiini on miedompaa kuin oikea tärpätti/tinneri.

itse on mulla toiminut myös humbrolin lakalla lakatulla pinnalla lakkabensiini. ei liuota lakkaa, kunhan lakka, kuten mainittu, on varmasti kuiva. dicco-tinnerillä, jolla maalit ohennan, en lähtisi edes koittamaan.
ja taasen tuli viisastuttua…

Taidanpa poiketa Tokmannissa…kiitti Tuomo vinkistä…=)…