Pienoismallit.net

Sivuleikkureista: Xuron, Tamiya, mitä niitä nyt on

Terve!

Tässä on nyt viime aikoina muhinut ajatus että jos investoisi uusiin, vähän laadukkaampiin sivuleikkureihin valurungonleikkaustarkoituksiin.
Olen katsellut ympäriinsä netissä, lueskellut arvioita, ja vaikuttaisi että merkkivalinta olisi joko Tamiya tai Xuronin väliltä.

Tamiyalta leikkurimalli #74093 näyttäisi olevan passeli, joku aika sitten pääsin kokeilemaan kaverin leikkureita ja vaikuttivat hyviltä.

Toisena merkkinä sitten tuo Xuron. Noita ovat myös kehuneet. Valinnanvaikeus tulee vaan vastaan, soveliaan oloisia leikkureita kun on kolmin kappalein. Firman kotisivuilla on listattuna mallit 410A ja 410T, sekä uudempana sitten malli 2175ET.
Noista tuotekuvauksista ei täysin selviä mitä konkreettista käytännön eroa noilla leikkureilla on.
Ainakin tämän foorumikeskustelun perusteellla 2175-sarjalaiset olisivat järeämpää tekoa ja soveltuisivat myös rajatusti metallin leikkaamiseen.

Onko kellään käytännön kokemusta näistä leikkureista? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia ja suositteluja suuntaan tai toiseen.
Xuronin tuotteista minulla on käytössä fotoetsileikkuri, ja se on kyllä laadukas ja pätevä peli. Valurankoja olen napsinut tavallisilla pienillä keskitason sivuleikkureilla mutta niissä kaipaisi nimenomaan tuota suippenevaa, terävää kärkiosaa. Tuo "Pro"-leikkuri on aika hyvän näköinen, saattaisihan tuollaisen hommata jos hintaeroa tavismalleihin ei ole liikaa.
Aina kannattaa hommata sellainen joka käy sekä metallille että muoville.
Kannattaa kurkata myös kotimainen vaihtoehto Partco Oy HKI-Haaga

www.partco.fi/luettelot/sivut/index.php?sivunro=164

Aivan noita kalleimpia ei muoveissa tarvita, mutta hyvä työkalu on hintansa väärtti.
Noissa muovimallailuun tarkoitetuissa malleissa on yleensä tuo terä viistetty vain toiselta puolelta jolloin leikkaus on suora. Elektroniikka sivareissa terä on yleensä viistetty molemmilta puolilta. Kun näillä osan iroittaa valurangasta jää jäljelle pieni viistetty nysä.
Eli kanattaa katso terän mallia, tämän takia vaihdoin itsekin elektroniikka sivuleikkurit Tamiyan malliin ja en ole katunut.
Eetu Tahvonen kirjoitti:
Terve!

Tässä on nyt viime aikoina muhinut ajatus että jos investoisi uusiin, vähän laadukkaampiin sivuleikkureihin valurungonleikkaustarkoituksiin.
Olen katsellut ympäriinsä netissä, lueskellut arvioita, ja vaikuttaisi että merkkivalinta olisi joko Tamiya tai Xuronin väliltä.

Tamiyalta leikkurimalli #74093 näyttäisi olevan passeli, joku aika sitten pääsin kokeilemaan kaverin leikkureita ja vaikuttivat hyviltä.

Toisena merkkinä sitten tuo Xuron. Noita ovat myös kehuneet. Valinnanvaikeus tulee vaan vastaan, soveliaan oloisia leikkureita kun on kolmin kappalein. Firman kotisivuilla on listattuna mallit 410A ja 410T, sekä uudempana sitten malli 2175ET.
Noista tuotekuvauksista ei täysin selviä mitä konkreettista käytännön eroa noilla leikkureilla on.
Ainakin tämän foorumikeskustelun perusteellla 2175-sarjalaiset olisivat järeämpää tekoa ja soveltuisivat myös rajatusti metallin leikkaamiseen.

Onko kellään käytännön kokemusta näistä leikkureista? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia ja suositteluja suuntaan tai toiseen.
Saako noi Xuroneita Suomesta vai pitääkö tilata ulkomailta? Mulla on käytössä Tamiyan punavartiset sivuleikkurit, saattaa olla sama tai vanhempi versio noista linkin leikkureista. Ihan ok ovat toimineet, tosin kun olen käyttänyt myös metallin leikkaamiseen, niin ovat kyllä hiukan kärsineet. Eipä näitä metallifigujen leikkelyyn ole kai toisaalta tarkoitettukaan? Ovat kyllä olleet kestävämmät kuin esim. Games Workshopin leikkurit, joita mulla on metallia leikellessä katkeillut jotain puolen tusinaa…
Terve!
Minulla on käytössä tuo Xuronin 440. Se on erityisen näppärä ohuille langoille, venytetyille valurangoille, ez-lineille yms.
Sivuleikkurina on ihan tavallinen vain toiselta puolelta viistetty pieni sivuri.
Hauriden muoviosienosien irroittamiseen käytän Hasegawan Trytoolia. Sarjaa sahoja, joilla irtoaa helposti ja tarkasti pienimmätkin osat. Fotoetsit irroittelen Xacto askarteluveitsellä.
Hommasin Xuron 2175ET:n täältä kun ei lähempää tuntunut löytyvän, erinomaisen hyvin ovat pelanneet ainakin muovin kanssa. Samaan syssyyn tuli fotoetsileikkuri saman firman tuotteena, niiden koeponnistus on tosin vielä suorittamatta.
Banzai Models näyttäisi ainakin kauppaavan sivuillaan Xuron 410T mallia, myös Pienoismallimaailma näyttäisi myyvän xuronia, muita liikkeitä en pika googlaamisella löytänyt.
-Markku
Viimeksi muokattu 30.5.2011 08:17
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen Revellin sivuleikkureihin:
www.pienoismallitukku.fi/ShowProduct/REV39008

Tuote eroaa hieman kuvasta, mutta kärkeä kohti ohenee, kärki on hieman kallistettu, ja teroitus on tehty vain yhdeltä puolelta jolloin leikkauspinta on tasainen. Oikein hyvä pihti sekä mallailuun että elektroniikkahommiin.
Jarmo T kirjoitti:
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen Revellin sivuleikkureihin:
www.pienoismallitukku.fi/ShowProduct/REV39008
Mulla on Bilteman leikkurit:
www.biltema.fi…isivut/index_kauppa.htm&linkki=12100.htm&tuote=12100&ryhmaid=146

Käytännössä aivan samanlaiset, kuin Revellit, poislukien kahvat, hinta vaan huomattavasti edullisempi.