Pienoismallit.net

Lifecolor maalit

Mikä Lifecolorin sävy kävis brittien Dark Slate Graysta?

Yritin googlettaa mutta ei löytynyt (sopivaa)vastausta.
Vastaan itse itselleni niin ei tuu riitaa:)

Joku postas tuolla maailmalla että RLM02 olis hyvä Dark Slate Gray. Pitääkö paikkansa?
Xtracolorin maaleja vertasin, sävy on aikalailla sama, mutta Dark Slate Grey on huomattavasti tummempi, kuin RLM02. Lähempänä on RLM71, joka on pikkuisen tummempi ja vähemmän harmaa, mutta vaaleanharmaalla taittamalla luulisi onnistuvan.
Ok. Mulla onkin tuossa RLM71 ja sitä taitan harmaalla niin eiköhän tää probleema ollut tässä. Kiitos vastauksesta.
Laitan kysymykseni tähän ketjuun, koska asia kuitenkin koskee ko. maaleja.

Eli oletteko huomanneet ruiskukäytössä ruiskun menevän tukkoon, koska maalin joukossa on kuivunutta maalia? Lifecolorin maalit tuntuu olevan erityisen herkkiä keräämään tätä kuivaa maalia purkin ja kannen väliin. Kun kaataa maalia ruiskuun niin joukkoon sujahtaa kuivunutta maalia.

Ainoa keino on estää tämä on suodattaa maali sihdin läpi ruiskuun ennenkuin maalaa.

Erittäin raivostuttava ilmiö. Tuntuu että emalimaaleissa tätä ongelmaa ei ole.
Viimeksi muokattu 18.9.2013 19:42
Antti Pentikäinen kirjoitti:
Laitan kysymykseni tähän ketjuun, koska asia kuitenkin koskee ko. maaleja.

Eli oletteko huomanneet ruiskukäytössä ruiskun menevän tukkoon, koska maalin joukossa on kuivunutta maalia? Lifecolorin maalit tuntuu olevan erityisen herkkiä keräämään tätä kuivaa maalia purkin ja kannen väliin. Kun kaataa maalia ruiskuun niin joukkoon sujahtaa kuivunutta maalia.

Ainoa keino on estää tämä on suodattaa maali sihdin läpi ruiskuun ennenkuin maalaa.

Erittäin raivostuttava ilmiö. Tuntuu että emalimaaleissa tätä ongelmaa ei ole.
Olen havainnut saman ja vain Lifecolorin akryylimaaleilla. Xtracrylic ja Model Masterin akryylimaalit toimivat minulla ongelmitta. Itse muuten säilytän nuo Lifecolorin maalipurkit nykyään kansi alaspäin, kun on muutamankin kerran kuivunut purkkiin. Osa maaleista on ollut kuivia jo ostettaessa.
Yksi vinkki on ottaa maali purkista pipetillä, saa samalla mittailtua seossuhteitakin paremmin.
Itse olen ostanut maakalustomalleihin ww2-suomiväri sarjan ja moderniin suomikalustoon sopivat värit, mutta nykyään muuten en osta Lifecolorin maaleja kun ne monesti saa tosiaan kaivettua purkista vain lusikalla tai jollakin korkkiruuvilla. :(

Lifecolorin melko tönkköä maalia suoraan purkista.
Viimeksi muokattu 18.9.2013 21:25
Onko kukaan kokeillut jonkun muun maalimerkin hidastinta lifecolorin maalien kanssa? Lifecolorilta itseltään ei taida löytyä kyseistä tuotetta, vain paksunninta ja ohenninta.
Lifecolorin käyttäjille yksi perustavanlaatuinen vinkki. Maalipurkin sisällön sekoittamisessahan on sellainen peruskikka, että mutteri tms pieni painava esine maalipurkkiin, ja sitten ravistetaan sisältö tasaiseksi. Toimii sinällään Lifecolorillakin, mutta älkää jättäkö mutteria maalipurkkiin pidemmäksi aikaa. Itse huomasin juuri, että pari vuotta Lifecolor-purkeissa muhineet mutterit olivat ruostuneet ja muuttaneet purkkien pohjat ruostemönjäksi. Tiedä sitten miten muiden akryylimaalien kanssa käy, mutta Lifecolor ainakin näyttää sisältävän sen verran vettä tai muuta ruostuttavaa ainetta, että perus-rautakaupan mutterit eivät sitä kestäneet.