Pienoismallit.net

Ryhmärakentelu: Regia Aeronautica 1923-1946

Nyt on hiekan värinen pohjaväri vedetty Piaggion pintaan. Tällä minun omituisella systeemillä esim. paneelirajojen korostukset ovat vasta tulossa.
Tämä Special Hobbyn sarja on siinä mielessä kätevä, että mukana tulee palikat kahteen eri versioon - päiväpommariin ja myöhäisempään yöpommariversioon.
Päätin rakentaa tästä tuon päiväversion - siihen kun saa tehtyä erittäin näyttävän ja värikkään maalauksen.

Tähän mennessä sarja on ollut muuten mukava rakennettava, paitsi että olen onnistunut tärvelemään noita herkästi hajoavia resiiniosia turhankin paljon - esim. kannuspyörän varsin rapea resiiniteline meni tuhannen päreiksi heti kun hieman vilautin sille sahanterää - en vielä edes tiedä, että miten tulen tuon osan korvaamaan. Potkureiden spinnerit ovat myös tätä samaa rapeata resiiniä ja niitä irtisahatessa saa olla todella tarkkana - ihme kyllä niitä en onnistunut rikkomaan.
Rakennusohjeen perusteella Piaggion vasemman ja oikean puolen moottoreiden potkurinlavat pyörivät vastakkaisiin suuntiin, joten tuokin piti huomata ennenkuin rupeaa mitään liimailemaan paikoileen.
Viimeksi muokattu 12.3.2011 23:06
Raimo Leino kirjoitti:
Ketuttaa kyllä, että tästä Piaggio P.108-pommarista löytyy netistä todella huonosti kuvia - siis hyviä kuvia.
Minkälaisia kuvia tarvitset? Minulla saattaa olla jotakin, aikoinaan keräsin internetistä kutakuinkin kaikki italialaisten koneiden kuvat. Minulla on myöskin mainittu Ali D'Italia P.1008 kirjanen. plus joitakin muita artikkeleita.

[qoute] Kun teitä P.108:n rakentajia on nyt kaksi, toisen kone täytyy maalata tällaiseen kaavioon. ;-) [/qoute]

Käsittääkseni ainoastaan prototyyppi maalattiin tähän kuvioon. Serie I:n tuotantokoneet olivat suuripiirtein tämän näköisi:

aermacchi.ifrance.com/p108gabriele.htm

Serie II:n olivatkin sitten tylsän vaalean siniharmaan ja tumman vihreän sekoituksia.
bombardiere kirjoitti:
Minkälaisia kuvia tarvitset?
No en minä oikeastaan enää tarvitse minkäänlaisia kuvia - aloitin mallin täplityskuvion tekemisen eilen, joten alkaa olla myöhäistä tulla "toisiin aatoksiin" tuon maalauksen suhteen.
Wings Palette sivustolta löytyi ihan hyviä kuvia tästä Piaggiosta - tosin ne ovat ns. taiteilijoiden näkemyksiä, mutta ovatpa ainakin värikuvia (eivät siis valokuvia).
ei jollain olisi rysähtäneestä g14 tai g6 kuvia (italian väreissä tottakai)
Veeli kirjoitti:
ei jollain olisi rysähtäneestä g14 tai g6 kuvia (italian väreissä tottakai)
Mitäs jos nyt ensin alkuun tutkisit valokuvia KAIKISTA MAHDOLLISISTA "rysähtäneistä" lentokoneista?
Katsos kun se lentokone "rysähtää" niin siinä vaiheessa on aivan yhden tekevää, että onko siinä koneessa Italian, Saksan, Englannin tai jonkin muun kansallisuuden tunnukset.
niin no tarkoitus olisi etsiä italian ilmavoimien kone joka ON rysähtänyt maalauskaaviota ja merkkejä nrota yms varten… (siinä ei auta jos siinä on saksan merkit…)
Tuota noin, ainakin minä löydän netistä valtavan määrän tietoa maalauskaavioista, merkinnöistä, yksiköistä, piloteista ja niin edelleen. Googlettamalla esim. Italian bf 109, Regia Aeronautica Bf 109, A.N.R. Bf 109 tulee melkoisesti infoa.
Veeli kirjoitti:
niin no tarkoitus olisi etsiä italian ilmavoimien kone joka ON rysähtänyt maalauskaaviota ja merkkejä nrota yms varten… (siinä ei auta jos siinä on saksan merkit…)
Niin ja minä tarkoitin sitä, että ne "rysähtäneet" II-maailmansodan aikaiset lentokoneet ovat sen rysähdyksen jälkeen melko lailla saman oloisia kansallisuudesta riipumatta. Tärkeintä siis on "mallintaa" siihen pienoismalliin sen rysähdyksen jäljet "oikean näköisesti". Näitä kuvia on netti täynnä.
jep, minulla on jo kuvat muuten valmiina, mutta tunnukset puuttuu…
juha: sehän tässä just mättää, kun en itse ainakaan ole löytänyt nuilla hakusanoilla mitään muutakuin pienoismalleja…