Pienoismallit.net

Kynäruisku 50-120 € väliltä

Mitä mieltä bilteman setistä (ruisku+kompura)? Jos ostais ton ruiskun, jonka hinta muistaakseni 45€ ja kumpura n. 80€ Soveltuuko mallien maalailuun? Kuinka Pelaa?

Siellä oli myös joku tosi halpa ruisku (alle kympi), joka toimi erikseen ostettavalla kertakäyttöisellä paineilma pullolla. Onkjo tuosta mihinkään ko. hommissa? Mitä häh???
Se Bilteman alle kymmenen euron ruisku oli muistaakseni kopio Badger 350:stä. Kyseessä on ulkosekoitteinen yksitoiminen ruisku, jolla ei voi oikein muuta tehdä kuin maalata isoja pintoja. Tarkempaan maalaukseen ja naamiokuvioiden tekoon vapaalla kädellä kyseinen ruisku ei siis sovellu. Eiköhän senkin kuitenkin saa kompressoriin kiinni, joten ponnekaasupulloja ei tarvitse välttämättä käyttää.
Selevä! Millaisia maaleja käytättä? Mulla on vaan noita revelin maaleja… Entäpä niiden ohentaminen? Jos jollaikin on vielä omakohtaisia kokemuksia Bilteman maalais vehkeistä, niin mielelläni otan vastaan. Sopisi tämän hetkiseen budjettiin ko. lafkan härvelit.
Minulla on tuo Bilteman "halpa" ruisku. Paine pulloilla ei saa onnistumaan ei sitten mitenkään.. piti ostaa liitin kompuraan niin johan alkoi pelittämään.. henk.koht. en käytä ruiskua kuin isojen pintojen maalaukseen mihin tuo sopii erinomaisesti…(tai oikeastaan en tiedä toimiiko se hyvin kun en ole parempaa ruiskua koskaan kokeillu;) ) Jos/kun alkaa ruisku pysymään paremmin käsissä ostan Anttia lainaten Rolssin :) . Toisaalta minulla oli jo ennestään ns. autotalli kompura joten ei ollut hirveää kynnystä kokeilla halpaa ruiskua.. Mutta jos joudut ostamaan kompuran ja ruiskun kannattaa miettiä sijoitatko 50€ lisää ja saat suoraan kaksitoimisen ruiskun..
Kuten kirjoitin johonkin toiseenkin topikkiin jo, niin bilteman 10€ ruisku on käytettävyydeltään spraypullon luokkaa. 50€ ruisku on ihan ok. Hintaansa nähden oikein mainio. Varaosista sanottakoon, että tämä on kuulemma klooni jostain Iwatan vanhasta ruiskusta, ja ainakin Iwata Hp-C mallin neula ja sen kiinnitysruuvi sopivat siihen hienosti.
Bilteman 80€ kompurasta kannattaa pysyä kaukana. Ilmavirta"sykkii" (hieman), liittimet ja tiivisteet falskaavat helposti, mitään säätömahdollisuuksia ei ole. Kaiken kukkuraksi laitteen käyttöikä on todella lyhyt.
Itselläni on tuo Bilteman kaksitoiminen 50 € ruisku ja 85 € punainen kompura. Lisäksi ostin samaisesta liikkeestä paineensäätäjän, hintaa en muista. Ruisku toimii hyvin, saa aikaan ohuttakin viivaa (1/72 saksalaisten suosimaa täplitystä esim.) kunha opiskelee käyttämään liipasimen rajoittajaa ja kompuran painetta.

Kompura toimii ok; tosin sillä on taipumusta lähteä "rokkaamaan", eli ominaisuutena levottomat tassut, älä siis käytä pöydän reunan lähellä! Kompuran toimintatavasta johtuen (ei ole säiliöllinen) ilmantuotto kuulostaa sykkivältä, mutta itse en ole huomannut minkäänlaista sykkimistä ruiskun neulassa. Liekö paineensäätäjä tasottanut kyseisen ilmiön mikäli sellaista jollain on ilmennyt? Joka tapauksessa vekotin on pienikokoinen jos se on vaikuttava tekijä valittaessa.

Sanoisin ihan kannattavaksi ostokseksi esim. ensimmäiseksi paketiksi, hinta on minusta kohdallaan laatuun nähden. Ja voihan myöhemmin tavoitella hieman parempiakin vekottimia, esim. kiikarissa on ollut jo pitempään Tamiya HG tai vastaava "laatu" ruisku.

Kompurasta vielä, näyttäisi olevan esim. K-raudalla tarjouslehtisen mukaan 79 € 8 litran säiliöllä oleva kompressori myynnissä, luultavasti parempi vaihtoehto Bilteman levottomaan kompuraan mikäli vain on tilaa säilyttää.
Ai niin, vielä tuohon vuotoihin ja ikään; omani olen ostanut jo vuosia sitten, en edes muista tarkasti, olisiko ollut 1999 tai jotain, joka tapauksessa heti kun kyseiset vermeet tuli Biltemaan myyntiin, eikä mitään varaosia tai vuotoja ole esiintynyt. Joten en voi yhtyä kommenttiin :

Kaiken kukkuraksi laitteen käyttöikä on todella lyhyt
Clas Ohlssonilta kompura 49€. toiminut hyvin ainakin vaappujen maalauksessa
jamie kirjoitti:
Selevä! Millaisia maaleja käytättä? Mulla on vaan noita revelin maaleja… Entäpä niiden ohentaminen? Jos jollaikin on vielä omakohtaisia kokemuksia Bilteman maalais vehkeistä, niin mielelläni otan vastaan. Sopisi tämän hetkiseen budjettiin ko. lafkan härvelit.
Ite käytän ruiskussa ainoastaan akryylimaaleja, koska ruiskun puhdistus on helppoa ja ei tarvitse haistella höyryjä. Ohentaminenkin ja puhdistus onnistuu ihan vedellä. Clas Ohlssonista saa akryylimaalistuubi-setin 5 € :lla. Maalit ovat minusta ainakin huippuja ja paketissa on burnt siennaa, umberia ja kaikenlaista muuta mukavaa maalia. Maalit sopivat myös ruiskuun mainiosti ei yski eikä pärski ruiskuttaessa, kuten esim vallejon ei-ruiskuvärit.
Itse ostin kolmisen viikkoa sitten Bilteman hintavamman ruiskun. Muuten olen erittäin tyytyväinen, saa melko hienoa viivaa ja toimii hyvin. Toissa päivänä tosin puhdistamista varten avatessani kärki korkkasi kierteet, toisinsanoen kierteet jäi sisään ja kärki murtui irti. Eipä hätää, vein ruiskun Biltemaan kuitin kanssa ja myyjä haki uuden ruiskun. Ruiskussa on vuoden takuu, joten vaihdellaan aina tarpeen tullen. Kompurana toimii Sencon pieni säiliöllä ja paineensäätimellä varustettu malli joka on tarpeeksi hiljainen varsinkin kun se ei lutkuta kaiken aikaa päällä.

Huhu kertoo, että tuo Bilteman ruisku hyväksyy Iwatan HP-C:n varaosia joita saa ainakin Temperasta.

Kaikenkaikkiaan suosittelen Bilteman viidenkympin ruiskua, hintansa väärti!