Pienoismallit.net

Telojen maalauksesta

Pari kysymystä herännyt telojen maalauksesta:

1. Dragonin 1/72 kokoinen Tiger odottaa kokoamista, mutta millä värityksellä nuo telat kannattaisi maalata? Jotain Revellin tankkien ohjeita katselin kaapista ja telojen väritykseksi ehdotettiin 50-50 ruosteen ja teräksen väriä, mutta miten se käytännössä menee? Sotkenko vain tuolla suhteella maaleja ja toivon parasta vai pitääkö ensin maalat toisella värillä ja koittaa tehdä jotain ruostelaikkuja?

2. Voiko vinyylitelat maalata ihan perinteisin menoin vaikka Revellin emalimaaleilla vai pitääkö niille hankkia omat maalinsa?
Riippuen miten aiot maalauksen jälkeen jatkaa, mutta itse lähtisin liikkeelle sopivasta pölyn/vaalean kuran väristä. Sitä sitten pesuilla ja pigmenteillä jatkaen ja metallisella värillä kuivaharjaus telojen ulkopintojen "harjaksille". Telan sisäpintaa on myös syytä hivenen kuivaharjata tumman sävyisellä metallilla niistä kohdista jotka hankaavat telapyöriin.

Telat lienevät niitä DS-telat (vaalean kellertävät) joita pitäisi pystyä maalaamaan ihan perusväreillä.
1. Itse maalaan telat tyypillisesti harmaalla sävyllä ja kuivaharjaan metallin sävyllä. Tämän jälkeen litkutan telat eri ruskeilla, kuten ruosteen ja maan eri väreillä. Lisäksi lisään teloihin ruosteen ja maan sävyn pigmenttejä. Kohoumat eli kohdat missä tela osuu maaperään/ tiehen on hyvä värittää lyijykynällä. Tällöin saadaan kuluneen telan näköinen lopputulos

2. Letkutelat voi maalata Revellin maaleilla.

EDIT: Tässä vielä kelpo kuva tigerin teloista

soltor.de/Photogallery/munster/images/tiger_front.jpg
JPW kirjoitti:
EDIT: Tässä vielä kelpo kuva tigerin teloista

soltor.de/Photogallery/munster/images/tiger_front.jpg
Kelpo? Jos tuo olisi pienoismalli, niin tämän palstan tähtiarvosteluissa noin kehnolla säistämisellä tekisi tiukkaa saada edes 1,5 tähteä :-)
Tankki on liian puhdas, mutta telat on aika hyvin säistetty ;) Museon intendentinteelikamentilla jäänyt pm.net tankkigalleriat läpikäymättä.
Tuo on niiiiin wanha vitsi… *huokaus*
Antti Lappalainen kirjoitti:
Tuo on niiiiin wanha vitsi… *huokaus*
Vitsi? Jos esim. aloitteleva mallari ottaa tuollaisesta museovaunusta mallia, niin kyllähän se palaute tulee olemaan "kylmää kyytiä" sitten sen hänen valmiin pienoismallinsa kohdalla. Niin että en minä tuota välttämättä vitsinä pitäisi.
Tosin moni museovaunu on "entisöity" niin, että kyseisiä vaunuja kyllä voi pitää nimenomaan massiivisina vitseinä :-)
No, eihän se ole varsinaisesti mikään virhe, jos telat käsittelee kuten ne JPW:n tarjoamassa kuvassa. Muistelisin, että vaunuhalleilla viikonlopun jälkeen telat olivat aika vahvassa pintaruosteessa.

Ohessa muutama kuva käytössä olevista vaunuista.

Telojen väri siis riippuu hyvin pitkälle siitä, missä vaunua käytetään.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Ja ilmeisesti Raimon pitäisi tulla itse entisöimään vaunuja jotta ne olisivat sitten täydellisiä.
Jaakko tuo sun ylimmän kuvan sturmi on aika mauttomasti säistetty. Ei yhtään realistiset nuo kurat noissa perälevyn kulmissa.;)
Jaakko Pihlaja kirjoitti:
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Ja ilmeisesti Raimon pitäisi tulla itse entisöimään vaunuja jotta ne olisivat sitten täydellisiä.
Ai museovaunujen entisöintiä saisi arvostella vain siinä tapauksessa, että itse osoittaa tuon entisöinnin hallitsevansa? Vain niin.
En osaa edes pikkuruista muovipanssarivaunua maalata/säistää aidon näköiseksi - ja en todellakaan saisi oikeata 1:1 panssarivaunua näyttämään oikealta panssarivaunulta.