Pienoismallit.net

Lozenge-kuvio siirtokuvat?

Kun haulla en löytänyt oikein mitään suoria neuvoja tähän niin päätin kysyä asia.Tässä kun Tilattiin eduardin Fokker D.VII (OAW) Profipack ja siinä tulee tämä Lozenge kuvio siirtokuvat joten siis miten näitten siirtokuvien laittaminen käy helpoiten ja mahdollisimman vähän hermoja raastavasti? Ja kyllä minä osaan tavalisia siirto kuvia laittaa mutta nämä kun peittävät koko siivet ja semmoset siirtokuvat jotka peittävät koko alueen kuten aikasemmassa eduardin nieuportissa oli peräsimessä ovat yleensä liian isoja ja menevät yli reunojen.
Se pitää leikellä sopiviksi 'siivuiksi', alkuperäistä painettua kangasta on asennettu monin eri tavoin/suunnin. Jotain iloa voisi olla esim tästä : aeroscale.kitmaker.net…load&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=3902

Oikeasta laidasta löytyy vinkkejä asennukseen.

Myös täällä jotain infoa aiheesta : www.arizonamodels.com/pdfdocs/lozenge_camouflage_l1.pdf

Varsinaisilta ww1 guruilta löytynee parempiakin linkkejä…
Noniin näitä voisikin ryveta tarkemmin tutkimaan sitten kun on malli saapuut ja siinnä vaiheessa että niitä rupian pistämään. Ne ovat jo valmiiksi siivuina joten ei tarvits niitä ruveta leikkelemään. Kiitos linkeistä!
Eduardin Fokkerin lozenget on siiven mittoihin tehty, joten laitat vain palaset peräkkäin siipeen. Siiven johtoreunan (etureunan puolella) kannattaa palaset asetella huolellisesti tasan samalta viivalta lähteviksi niin, että jos siirtokuvat ovat liian isoja, ne menevät yli vain siiven jättöreunasta (takareunasta).

Kun olet saanut siirtokuvat hyvin paikalleen käsittele ne pehmentimellä (esim. Micro Sol) ja anna kuivua hyvin. Ainakin 24 h. Sitten vaihdat askarteluveitseei uuden terän ja leikkaat mahdolliset ylimemenevät siirtokuvan reunat pois jättöreunan puolelta.

Tämä on vain yleistä neuvoa. Itse en ole vielä Eduardin D.VII:n lozengeja kokeillut, vaikka sarjoja on kaapissa ainakin 6. Useita hienoja Eduardin Fokkereita rakentanut Mika Vuori ainakin toteaa että "Lozenge siirtokuvat oli leikattu valmiiksi oikean kokoiseksi ja ne menivät paikoilleen hienosti", joten ehkei ylimääräisiä jääkään reunan yli leikeltäväksi.

t. Mikko
Ja muistaakseni kuvion jatkuvuudesta liitoksissa ei tarvitse välittää, kun ei oikeissakaan koneissa asetettu kankaan lozenge-ruutuja kohdalleen, jos suikaleista nääs tekee pintaa.
Heikki Hyttinen kirjoitti:
Ja muistaakseni kuvion jatkuvuudesta liitoksissa ei tarvitse välittää, kun ei oikeissakaan koneissa asetettu kankaan lozenge-ruutuja kohdalleen, jos suikaleista nääs tekee pintaa.
Pitää paikkansa. Eduardin siirtokuvat on pätkitty juuri noiden kangassuikalaiden levyisiksi. Erillisenä myytävät lozengesiirtokuvatkin ovat useimmiten verhouilukankaan levyisinä soiroina mittakaavassa.

t. Mikko
Kiitoksia neuvoista! Ryhdyn sitten niitten laittamiseen kunhan malli on saapunut ja siinnä vaiheessa.
Aika korkata tämä foorumi omalta osaltani.

Nostin tämän vanhan ketjun ylös, kun en nopealla haulla löytänyt vastausta. Työn alla on Eduardin Fokker D.VII "Sieben Schwaben" -mylly ja olen ensimmäistä kertaa tekemisissä näiden lozenge-siirtokuvien kanssa. Aikaisemmista viesteistä päätellen Eduardin siirtokuvat istuvat ilmeisesti suht hyvin paikalleen.

Minua askarruttaa lähinnä pohjustus ennen varsinaista siirtokuvien laittoa. Siivet on pohjamaalattu Mr.Surfacerilla, mutta ilmeisesti siirtokuvien alla olisi hyvä olla kirkas lakka, kuten normisiirtokuvissakin? Tuli sellainenkin mieleen, että olikohan toi pohjamaalaus turhaa… Meni vaan vanhasta tottumuksesta.

Entä olisiko hyvä käyttää jotakin tiettyä pohjasävyä? Ei ole kokemuksia näiden siirtokuvien peittävyydestä.

t. Olli
En ole ensimmäisen maailmansodan lentohärveleiden spelialisti, enkä muutenkaan Eduardin Fokkereita rakentanut, mutta peruskuvio on, että siirtokuvien alle tulee aina kirkas lakka.

Lähtökohtaisesti varsinkin vaaleiden (valkoisten tms.) siirtokuvien alle tulevat alueet kannattaa maalata valkoisella tai vaaleanharmaalla, koska muuten tummempi väri voi jäädä kuultamaan siirtokuvan läpi.
Joo, näin se on nähtävä. Tuli vaan sellainen hetkellinen tenkkapåå, kun "normirakentamisesta" poiketen rupesin miettimään, että miten koko pinnat peittävä siirtokuva olisi järkevä laittaa ja riittääkö lähtökohtaisesti paljas lakattu muovi (vaikkakin olen pohjamaalin laittanut). Voi olla, että en ole tarpeeksi etsinyt vinkkejä, mutta tuntuu, että sivustoilla horistaan enemmän pitäisikö kuvion palikat sopia paikoilleen saumakohdissa vai ei. Tämähän on mulla vasta se myöhempi murehtimisen aihe…

Noh, ehkä ei kannata tehdä hommista liian kryptistä itselle ja taidan kokeilla edetä lätkätaktiikalla "pitkä päätyyn ja perään" ja katsoa mitä tapahtuu :D