Pienoismallit.net

Täsmätietoa maalauksesta ja lakkauksesta

Juhana Britschgi kirjoitti:
Täällä on keskusteluissa mainittu muutamaan kertaan www.paint4models.com -osoitteesta löytyvä muunnostaulukko. Tosin ennen sitä piti etsiä sen verran, että Gunze Sangyon 365 vastaa suurin piirtein FS-koodia 15042, mikä tuon taulukon mukaan antaisi tulokseksi Humbrolin 181, Revellin 32350 tai vaikkapa Tamiyan XF17.
Hmm, itse en vain löydä tuota H365:tä mistään, taitaa ikä tehdä temppunsa:D
Edit. Tuolta en löytänyt mutta näköjään netin värikartat eivät ole ajan tasalla. Gunzella on esim. US Navy Color-setti: www.gunze.cz/?file=gunze-sady-barev.htm jossa tuo mainittu väri. Noita värejä voisi saada kaiketi Kuivalaisen kautta.
Viimeksi muokattu 28.12.2011 22:21
Kuten "mitä työn alla" -ketjussa olenkin jo maininnut niin kokeilen litkutusta nyt ensimmäistä kertaa. Työn alla on Panzer IV josta oheinen kuva.

Nyt tuohon on siis vedetty Revellin kiiltolakka eilen ja äsken sekoitin tinneritilkkaan Revellin ruskeaa nro 82. Vaunu on nyt hölvätty tuolla yhden kerran, ei vielä kuivunut. Tuosta ei selkeästi näe että pinnassa olisi mitään, hieman "likaisen" oloinen mutta ei tarpeeksi. Pitääkö nyt litkuttaa samalla "sotkulla" useita kertoja vai pitääkö litkua "vahventaa" laittamalla siihen tummanruskeaa enemmän? Kuinka kauan tarvitsee aikaa litkutuskertojen välillä?
Ennemmin useita kertoja ohuella litkulla, kuin kerran vahvalla. Menee muuten helposti yli ja efekti näkyy liiaksi vaunun pinnassa.
Eli siis litkua ei vahvenneta vaan annetaan olla tuota mitä se nyt on… Kauanko pitää olla aikaa että voi litkuttaa uudestaan? Olettaisin että ei samaa aikaa kuin maalauskertojen välissä?
Kyllä minun mielestäni ainakin voi vetää sitten, kun vanha on kuivunut kosketuskuivaksi. Se on vähän makuasia eli ei siinä tee väärin vaikka antaa kuivua pidempäänkin tai sitten ei.
Maalipinta ja aiempi lakkaus ei tunnu kestävän tinnerilitkua. Laitoin nyt toisen kerroksen, ja kuten kuvasta näkyy niin etulevystä lähti jo. Lisäksi muualla vaunussa näkyy siellä täällä liuenneita kohtia joista ei muovi paista läpi mutta joista näkee että pinta ei ole enää se mitä se oli maalauksen jälkeen.

Pitänee jättää litkutus tähän, ja "liuenneisiin" kohtiin pistää samaista ruskeaa ihan vaan kuivasivellen. Ei siis oikein uskalla jatkaa litkuttamalla etten pilaa tuota.
Tinneri sulattaa lähes kaikki maalit (ja muovit..). Käytä tärpättiä niin pitäisi litkun toimia, siis jos emalimaaleja ohennat. Litkun tummuuden oppii vain kokeilemalla ja useampi kerta jos yhdellä ei mielestäsi tule hyvää jälkeä.
Heikki Hyttinen kirjoitti:
Tinneri sulattaa lähes kaikki maalit (ja muovit..). Käytä tärpättiä niin pitäisi litkun toimia, siis jos emalimaaleja ohennat.
Hiven aikaisemmin olisin tämän tarvinnu, mutta ei tuossa mitään "peruuttamatonta" ehtinyt käymään onneksi. Tärpättiä on autotallissa.

Kuivasivelin sit etupaneelin sekä samoin tein koko vaunun, sillä ruskeella siis. Puoli tuntia sen jälkeen ajattelin että nyt homma loppuun samoin tein ja vedetään se mattasävylakkakin… ei pitäisi kiirehtiä tälleen mutta ihan hyvin tuo meni. Reippaasti vetelin tuota, oikein "lainehtien" kun tuntui pensselissä vähän samalta kuin ei ihan loppuun kuivuneen emalin seuraava maalaus eli "jähmeältä". Olisi pitänyt malttaa huomiseen, mutta onneksi ihan hyvältä tuo alkaa näyttämään kun lakka pikkuhiljaa kuivuu. Tuo kuitenkin kuivuu eri tavalla kuin maali ja paksukaan kerros ei jää "puuroksi". Jännityksellä odotan mitä tuolta paljastuu kun kuivuminen on valmis.

Olisi muuten voinut ne siirtokuvatkin laittaa jo kiiltävän lakan päälle, mutta toisaalta ne olisi varmaan lähteneet ties minne litkutuksen mukana. Pistetään siirtokuvat huomenna ja niiden päälle vähän sävylakkaa. Todennäköisesti sävylakkaa joutuu huomenna laittamaan koko vaunuun ohuen kerroksen, koska paksukin kerros tuppaa jäämään laikukkaaksi. Toinen ohut kerros tasaa sen aina täysin.
Löytyykö noita Tamiyan akryyleitä postimyyntinä 23ml pulloissa Suomesta? Kaikki mitä olen itse löytänyt on ollut 10ml pulloissa ja se tuppaa olevan hieman liian vähän. Ulkomailta tilaisin muuten, mutta maaleja tulisi sen verran paljon että tullien ym. kanssa ei kiinnostaisi tapella.
Samuli Suonenvirta kirjoitti:
Löytyykö noita Tamiyan akryyleitä postimyyntinä 23ml pulloissa Suomesta? Kaikki mitä olen itse löytänyt on ollut 10ml pulloissa ja se tuppaa olevan hieman liian vähän. Ulkomailta tilaisin muuten, mutta maaleja tulisi sen verran paljon että tullien ym. kanssa ei kiinnostaisi tapella.
Kuulemma ei Jaappanin tehtaalta tule kun nuota pikkupurkkeja. Tai joku tuollaanen juttu siinä oli. Olis ne 23ml purkit paljon parempia