Pienoismallit.net

Jenkkivalmistajien Sarjojen Laatu.

Juho Tarkkanen kirjoitti:
Riippuu aivan siitä minkäs laista mallia tekee mieli. Laadukkaita sarjoja, vai harvinaisempia malleja, joista ei taida löytyä niin laadukkaita sarjoja.
Voisitko perustella väitteesi,ettei harvinaisemmista malleista löytyisi laadukkaita sarjoja?
Jouko Ylitie kirjoitti:
Juho Tarkkanen kirjoitti:
Riippuu aivan siitä minkäs laista mallia tekee mieli. Laadukkaita sarjoja, vai harvinaisempia malleja, joista ei taida löytyä niin laadukkaita sarjoja.
Voisitko perustella väitteesi,ettei harvinaisemmista malleista löytyisi laadukkaita sarjoja?
En tarkoittanut, ettei harvinaisemmista malleista ole saatavilla laadukasta sarjaa, vaan tarkoitin, ettei niistä taida löytyä kovin laadukkaita sarjoja. Esim. Bf-109:tä ja Spitfiresta, (jotka ovat todella yleisiä ja suosittuja) on paljon laadukkaita sarjoja.
Toisaalta PZL 37a Los- pommikoneesta ei taida löytyä laadukasta sarjaa. Mirage hobbylla olisi tuosta sarja skaalaan 1:48, mutta valmistajan mallit eivät tietääkseni ole mitään laadukkaita…

En tosiaankaan kieltänyt asiaa, etteivätkö erikoisia ja harvinaisia koneita esittävät sarjat olisi laadukkaita…
Juho varmaan yrittää sanoa, että suosituista aiheista on enemmän sarjoja, joten laadukkaan löytäminen on helpompaa. Harvinaisempien osalta on tyydyttävä siihen mitä on, oli laadukas tai ei.
Jep, suurin piirtein tuota tarkoitin.
jarno törmänen kirjoitti:
…mukavaa vaihtelua kun saa tosissaan sovitella viilailla ja kittailla. Niko mitä ajattelit rakentaa? Tamiya ja dragon on ainaki itelle laadun merkki.
Munkin mielestä on kiva rakentaa, kun osat ei sovi niin 100% paikalleen, saa viilata ja miettiä että mistä kiikastaa. Ja jos tarkotit tuota mun Alpinea, siitä tulee Ove Anderssonin kuskaama ralliauto 1971 Monte Carlosta. Tamiya kieltämättä on ihan hyvä, tuosta Alpinen sarjasta puuttuu ainakin virranjakaja sekä vaahtosammutin. Mutta joo, onhan se hyvä sarja. Ja sehän noissa vanhoissa just. on että ei ole kuin yks malli, johon on tyydyttävä. Pari esimerkkiä on nämä Jo-Hanin AMX ja Javelin-mallit. AMX, ja tässä on Javelin Noi on melko kauheita ilmestyksiä, mutta hienoja autoja, joten pakkohan ne oli saada!
Tässäpä vielä lainaus FCMA:n foorumilta, oman Alpinen rakennusketjusta. Ensin on Eero Vainikka esittänyt oman mielipiteensä Tamiya VS Revell-aiheesta…
''Mun kokemusten mukaan kovinkaan moni Revellin sarja ei pääse samalle tasolle Tamiyan automallien kanssa, varsinkin kun otetaan huomioon että tää Alpine on julkastu jo jokunen vuosi sitten… Ok, uudemmista Tamiyalaisista ei mulla ole kokemuksia, ovat kuulemma turhan yksinkertaistettuja esim. konehuoneiden osalta, mutta tää Rellu on kyllä näpsäkkä malli. Konehuoneeseen saa tässäkin lisätä tavaraa jos sitä meinaa esitellä, mutta se mikä meikäläisen vakuutti oli miten hienosti sarja menee nippuun, varsinkin korin ulkopuolelle liimattavien ikkunoiden sopivuus oli kutakuinkin täydellistä. Onhan uudemmat Revellitkin nättiä valua mutta sovitus harvemmin on ihan Tamiya-tasoa… Muistaisin että mun Alpinen koriin ei olis tarvinnut kittiä ollenkaan, alkaakohan muotti olee jo kulunut?''
…Ja sitten oma vastaus, itse arvioin mallin laadun yleensä osien perusteella, en niinkään sen, kuinka hyvin ne sopivat yhteen…
''Niin no. Mun mielestä jos aletaan vertailemaan jotain sarjoja keskenään, itse painottaisin varmaan eniten noita osia, eli kuinka paljon ja kuinka hyvälaatuisia… Revellin osat on (yleensä) ainakin parempia kuin nämä Tamiyat, siis tarkempia ja realistisemman näköisiä. Sovituksen kanssa saa välillä Revellillä vähän muotoilla uudestaan, mutta kuitenkin sen, mitä olen tästä Tamiyalaisesta Rellusta kasaillut, on mennyt paremmin kokoon, kuin Revellin osat yleensä. Tosin nämä osat ei ole ihan yhtä teräviä tai muutenkaan yhtä hyviä kuin Revellin osat. Esim. nuo imuputket, niissä kun ehkä Revellillä olisi jopa edes pienet kuopat, jotka maalaamalla saisi jo paljon realistisemmat kuin nämä. Noista laseista kun sanoit, niin itse en vielä oikeen tiedä, kun ei ole malli vielä tuossa vaiheessa… Varmaan on muotti voinut kulua matkan varrella, itsellä tuntui tuollaiset pienet kuopat aina valuvirheen kohdalla, ja siksi laitoin siis sitä kittiä… Mutta kaikenkaikkiaan omasta mielestä kuitenkin sitä Revellin tasoa. Eihän tämän koneessa ole edes virranjakajaa, mutta ei se paljoa paina, helppohan se on tehdä. Itse kuitenkin aina painotan sitä mallin osien laatua eniten.
Nojoo, eihän näistä makuasioista kannata kiistellä, mutta tässä oma näkemys aiheesta Revell VS Tamiya…''

Sellasta… Mutta silti, olen edelleen sitä mieltä, että Revellillä on parhaat mallit, mitä olen rakentanut, tai olen rakentamassa. Varmasti esim. Model Factory Hiro tms. kalliit mallisarjat hartsi ja valkometalliosineen ym. ovat äärettömän hienoja, mutta näistä ''perus'' malleista Revell tuntuu parhaalta…
Ei ainakaan Voi kehua AMT:n '55 chevy cameota. Malli oli muuten ihan hyvä, valujälkeä myöten, osiakin reippaasti yli sata, mutta ku ei lavan vasenta laitaa koko paketissa, ainoastaan kaksi oikeaa…
[quote="Pauli Pippola"]
. Malli oli muuten ihan hyvä

Oli? Mitäs tälle mallille kävi?
Jope L kirjoitti:
Oli? Mitäs tälle mallille kävi?
Se kohtasi tehosekoittimen. Joka sai Voimansa 426 Hemistä. Joka sai voimansa Chuck Norrisista.

No ei vaiskaan, tuossa chevy vieläkin on aloittamattomana paketissa. käytin tuossa alkup. viestissä vaan vahingossa väärää aikamuotoa.
AMT:llähän on aivan loistavasti toteutettuja malleja, sekä sitten aivan surkeita malleja… Revell on taas aina sitä tasaista hyvää laatua, mun mielestä ainakin… Tuo Cameo taitaa muuten olla ihan hyvä sarja, mulla on se raatona joten en pysty sanomaan laadusta mitään, mutta niin muistaisin että oli melko hyvä sarja? Tuo lava juttu taitaa olla pakkausvirhe tms. AMT:llä, koska ainakin kaverilla oli tuo Cameo ja siinä oli kyllä molemmat lavanpuoliskot…!