Pienoismallit.net

Pensselimaalaus

Kuinka paneelirajaukset tehdään lentokoneeseen? Valkoinen pohjamaali ja mustaa paneelirajoihin? Ja kannaattaako kaikkiin koneisiin tehdä tämä?
Kalle Rantanen kirjoitti:
Suosittelen käyttämään kaikille maalilaaduille Tikkurilan Pensselipesua. Ero tuloksessa on lähes tulkoon ällistyttävä. Ainakin tällaiselle laiskalle puhdistajalle. Lisäksi aine ei ole läheskään niin pahaa myrkkyä kuin tärpätti.
Täytyy kokeilla joskus tuota pensselipesua. Minä voin puolestani kertoa, miten ei kannata tehdä. Puhdistettu bensiini putsaa emalimaalit hyvin pensselistä, mutta jos siveltimeen jää vähänkin bensiiniä, se pilaa alla olevan maalikerroksen. Älkää siis tehkö niin kuin minä tein.

Bensan hyvä puoli on nopea haihtuminen, huonoja taas myrkyllisyys ja räjähdysherkkyys ja lääkärini väitti sitä karsinogeeniksikin. Käytän vielä bensaa, mutta huomattavasti varovaisemmin kuin ennen.
Mites jos kävisi huono säkä ja maalipoistoaikeissa ei löytäisikään fairy power sprayta kaupasta, niin olisiko jotain korvaavaa maalinpoistoon sopivaa "myrkkyä" ihan prismasta tai citymarketista esim?
No kannattaa jatkaa etsimistä. Suomessa on muistaakseni aika monta kauppaa, jotka myyvät pesuaineita. :)
Kokeilin tässä vähän aikaa sitten jarrunestettä. Se poisti maalin tehokkaasti, mutta se pehmensi muovia todella paljon. Tosin unohdin mallini (Airfixin 1:72 Harrierin) astiaan ehkä vähän liian pitkäksi aikaa. Unohtui sinne moneksi päiväksi…
Jani Kuronen kirjoitti:
Mites jos kävisi huono säkä ja maalipoistoaikeissa ei löytäisikään fairy power sprayta kaupasta, niin olisiko jotain korvaavaa maalinpoistoon sopivaa "myrkkyä" ihan prismasta tai citymarketista esim?
Olen poistanut maalia aikaisemmin ennen kuin Fairy Power Sprayta oli edes saatavilla, niin kodinputkimiehellä, esimerkiksi Mr. Muscle. Nämä kodinputkimiehet oli yhdessä vaiheessa se ykkösjuttu mitä, maalinpoistamiseen tulee.
Kodin putkimies on tosiaan myös käytetty, mutta sen kanssa lotraamisessa on syytä olla hyvin varovainen. Suosittelen lämpimästi hakemaan Fairya jostain. Sitä löytyi jopa S-marketista, joten saatavuuden kanssa tuskin on suuria ongelmia.
Kannattaa pitää pensseleitä käytön jälkeen hetken tärpätissä ja huolehtia tuuletuksesta jos mallailee sisätiloissa.

Revellin mattaväreillä saa hyvin tasaista jälkeä, kuivuu nopeasti eikä välttämättä tarvitse maalata kahteen otteeseen. Revellin kiiltomaaleilla saa tasaista jälkeä leveällä iskemättömällä pensselillä, toisella maalauskerralla voi peittää vajaaksi jääneet pinnat.

Olen jo kauan aikonut kokeilla mattamaali ja lakkayhdistelmää, raportoin sen käyttökelpoisuudesta jahka joku 5e pienoismalli kaipaa kiiltopintaa.. Ellei jollakin ole asiasta kokemusta? :)
Mickel Maijala kirjoitti:
Revellin mattaväreillä saa hyvin tasaista jälkeä, kuivuu nopeasti eikä välttämättä tarvitse maalata kahteen otteeseen.
Tästä en nyt kyllä ole ihan samaa mieltä. Kun noita mallejasi katselee, niin maali ei kaikissa tapauksissa peitä järin tasaisesti.
Mickel Maijala kirjoitti:
Olen jo kauan aikonut kokeilla mattamaali ja lakkayhdistelmää, raportoin sen käyttökelpoisuudesta jahka joku 5e pienoismalli kaipaa kiiltopintaa.. Ellei jollakin ole asiasta kokemusta? :)
Kyseistä yhdistelmää käytetään ihan rutiininomaisesti. Yleensä niin, että maalataan mattamaalilla, lakataan kiiltävällä, laitetaan siirtokuvat päälle ja sitten lopuksi mattalakka. Suosittelen tätä sinullekin, koska siirtokuvien laittaminen mattapinnalle johtaa hopeointiin.
Viimeksi muokattu 11.6.2010 21:10
Topic:in nimestä päätelleen hivenen on karannut offtopic:in puolelle :D vähän niinkuin tämäkin viesti
Kuinka saan ohuita maalikerroksia pensselillä, täytyykö vain ohentaa maalia tarpeeksi? Ja mitenkä saisi paneelirajat "auki", jos ne ovat menneet tukkoon käytettäessä liikaa maalia?