Pienoismallit.net

Pensselimaalaus

Lainaus:
Minkälaisia pensseleitä kannattaa käyttää. Minä käytän noita rewell:in ja ne eivät taida olla erityisen hyviä. Ja millä pensseli kannattaa pestä? Minä pesen käsinpesusauppualla.
Akryllimaalit esim. Vallejo pestään pensselistä vedellä ja emalimaalit esim. Humbrol ja Revell lakkabensiinillä (tärpätti).
Juho Tarkkanen kirjoitti:
Kun maalailin joulun alla Revellin Heinkel He 177:mää huomasin, että oliivin vihreää tarvittiin n.25 kerrosta, jotta pinnasta tuli peittävä.
Eipähän mallailu ole mikään nopeuslaji vaan mielestäni lopputulos ratkaisee, vaikka kerroksia olisikin ne 25. Tälläkin foorumilla aina silloin tällöin törmää siihen kun "on ollut kiire". Esim. www.pienoismallit.net/galleria/malli_7910/ Kiire mihin? Minusta mallailu ei ole hätäsen hommaa. Varsinkin jos se "juttu" on rakentaminen, ei kokoelman säilyttäminen hyllyssä. Ja vaikka olisikin "keräilijä" ennemminkin kuin "rakentaja" niin stressiähän se pukkaisi semmoinen ylimääräinen hoppu.

Olen itse poistanut epätasaisuudet maalipinnasta hyvin hienolla hiontapaperilla, oikeastaan se on jo kiilloituskangasta, karkeudet 3000-8000. Kokonaisia siveltimenkarvoja niillä ei ehkä pinnasta saa irti mutta ainakin pölyhiukkaset. Eikä tarvii välttämättä uudelleenmaalatakaan.
Minullakin on käytössäni noita Revellin pensseleitä. Kun olen maalaillut niillä puolisen vuotta, niin tuntuu että karvoja ei puolen vuoden jälkeen juurikaan lähde.
Itse puhduistan pensselini tärpätillä tai tinnerillä. Puhdistus aine riippuu maalin liottimesta, mutta useimmat maalit liukenevat tärpättiin tai tinneriin. Ainakin Revellin emalimaalit saa pois siveltimestä tärpätillä tai tinnerillä.
Jani Kuronen kirjoitti:
Minkälaisia pensseleitä kannattaa käyttää.
Siveltimistä voi keskustella tässä aiemmassa keskustelussa: www.pienoismallit.net/keskustelut/3458_hyvat-pensselit/
Ville Järvensivu kirjoitti:
Akryllimaalit esim. Vallejo pestään pensselistä vedellä ja emalimaalit esim. Humbrol ja Revell lakkabensiinillä (tärpätti).
Suosittelen käyttämään kaikille maalilaaduille Tikkurilan Pensselipesua. Ero tuloksessa on lähes tulkoon ällistyttävä. Ainakin tällaiselle laiskalle puhdistajalle. Lisäksi aine ei ole läheskään niin pahaa myrkkyä kuin tärpätti.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Suosittelen käyttämään kaikille maalilaaduille Tikkurilan Pensselipesua. Ero tuloksessa on lähes tulkoon ällistyttävä. Ainakin tällaiselle laiskalle puhdistajalle. Lisäksi aine ei ole läheskään niin pahaa myrkkyä kuin tärpätti.
Oletko pessyt emalimaalin jäljiltä olevaa pensseliä ? Eli toimiiko emalimaalin puhdistukseen ?
Kantri kirjoitti:
Oletko pessyt emalimaalin jäljiltä olevaa pensseliä ? Eli toimiiko emalimaalin puhdistukseen ?
Kyllä toimii. Itse käytän pelkästään tätä pensselipesua(maaleina Revell ja Humbrol). Etuja tästä ovat mm. jo mainittu hajuttomuus, sekä sen pensseleitä "hoitava" vaikutus, eli se ei tärpättien tapaan kuivata harjaksia vaan pikemminkin pehmentää niitä. Olen myös laittanut ruiskun likoomaan tähän aineeseen, jolloin myös ruisku puhdistui, vähän Vallejon Airbrush Cleanerin tavoin.
Topa kirjoitti:
Olen myös laittanut ruiskun likoomaan tähän aineeseen, jolloin myös ruisku puhdistui, vähän Vallejon Airbrush Cleanerin tavoin.
Niin tein minäkin, kunnes Badgeristani sulivat todennäköisesti osittain tiivisteet ruiskun sisään.
Itse en havainnut mitään vastaavaa, mutta kiitoksia varoituksesta, että en laita ainakaan uudestaan samaan aineeseen.
Niin, tosin minun kohdallani taisi olla osittain syynä se, että ruisku likoi aika kauan kyseisessä aineessa. Lyhyempiaikaisissa liuottamisissa ei tullut samaa ongelmaa vastaan. Enkä ole aivan varma sulivatko tiivisteet, mutta ruisku ainakin kuorruttui sisältä valkoiseen möhnään. Lisäksi kaikki messinginväriset osat muuttuivat kokonaan mustiksi. Kyllä se ruisku silti pelittää, tosin ei yhtä hyvin, kuin ennen, mutta kuitenkin.