Pienoismallit.net

Pensselimaalaus

Juho Tarkkanen kirjoitti:
Lainaus:
Tummilla maaleilla voi selvitä jopa kahdella, valkoinen, keltainen ja muut hankalat värit voivat vaatia toista kymmentä.
Kun maalailin joulun alla Revellin Heinkel He 177:mää huomasin, että oliivin vihreää tarvittiin n.25 kerrosta, jotta pinnasta tuli peittävä.
Niin monta??? Miten maalista ei tullut liian paksua? Maalasitko ihan pensselillä vai? Ja kuinka paljon käytit ohennetta?
Lainaus:
Niin monta??? Miten maalista ei tullut liian paksua? Maalasitko ihan pensselillä vai? Ja kuinka paljon käytit ohennetta?
Jep, pensselillä maalasin. Oli ekoja kertoja kun ohentelin maalia. Ohennetta tuli ihan varmasti liikaa… Mutta pää asia, että lopuksi maalipinta oli tasainen ja peittävä.
Vielä joulun alla en omistanut injektioruiskuja joilla maalia ja ohennetta olisi voinut annostella oikein. Silloin kaadoin tärpättiä pullosta päin pilttipurkin kannelle ja valurangan pätkällä tiputtelin maalitippoja sekaan.
Toinen hyvä apuväline ohentamiseen on apteekista saatava pipetti, jolla voi helposti annostella pieniä määriä maalia kerrallaan. Lisäksi apteekista saa pulloja, joihin voi helposti säilöä ylimääräisen maalin myöhempää käyttöä varten.
Ajattelin laittaa nämä kuvat, selventämään minkälaisella "litkulla" maalasin Heinkelin.

Tältä siis näytti se Heinkelini maalipinta n.3-5 maalikerroksen jälkeen. Tässä kuvassa maali on vielä märkää.

Lopputulos n.25 maalikerroksen jälkeen. (Verkko kuvio, joka meni aivan pieleen, on tehty kynäruiskulla.)
Viimeksi muokattu 8.6.2010 21:34
Miksi et maalannut koko konetta ruiskulla?
Katsos sain kynäruiskun joululahjaksi ja koneen maalailun aloitin jo ennen jouluaattoa. Kävin maalaamassa vielä yhden kerroksen, ennenkuin lähdin avaamaan paketteja. :) Kun sain ruiskun, ajattelin, että maalaan koneen oliivinvihreän loppuun pensselillä ja kokeilen verkko kuviota ruiskulla.
Kiitos tämänhetkisistä vastauksista. Mites jos maalipintaan tulee jokin tuntematon lentävä esine kuten suuri pölyhiukkanen, niin saako sitä mitenkään helposti pois, vai onko maali poistettava ja maalattava uudelleen, vai voiko sen yrittää raaputtaa varovasti pois ja maalata uusia kerroksia päälle. Minulla käy näin jostain syystä aina ja pensselistä irtoaa karvoja maalipintaan >=(
Ainakin itse kokeilen raaputella roskia pois kynnellä (riippuen roskan koosta) tai hion kohtaa varovasti santapaperilla. (Karkeus: 1200) Jos pensselistä irtoaa karva maalaamisen aikana, niin otan sen varovasti pois askarteluveitsen terän kärjellä.
Jani Kuronen kirjoitti:
Minulla käy näin jostain syystä aina ja pensselistä irtoaa karvoja maalipintaan >=(
Vaikka maalaan pensseleillä suhteellisen vähän (figut, työkalut…) voisin sanoa, että pensseleiden laadussa ei kannata mallarin säästää yhtään. Hyvästä, hyvin hoidetusta pensselistä ei irtoa karvat helposti. Taiteilijoita nuo irtoavat karvat tuskin hirveästi häiritsevät.
Jaakko Pihlaja kirjoitti:
Jani Kuronen kirjoitti:
Minulla käy näin jostain syystä aina ja pensselistä irtoaa karvoja maalipintaan >=(
Vaikka maalaan pensseleillä suhteellisen vähän (figut, työkalut…) voisin sanoa, että pensseleiden laadussa ei kannata mallarin säästää yhtään. Hyvästä, hyvin hoidetusta pensselistä ei irtoa karvat helposti. Taiteilijoita nuo irtoavat karvat tuskin hirveästi häiritsevät.
Minkälaisia pensseleitä kannattaa käyttää. Minä käytän noita rewell:in ja ne eivät taida olla erityisen hyviä. Ja millä pensseli kannattaa pestä? Minä pesen käsinpesusauppualla.