Pienoismallit.net

Pensselimaalaus

Kysyisin, että millä tavalla saisi pensselillä maalaamalla parasta mahdollista jälkeä, kun en ruiskujakaan ainakaan vielä ole hankkimassa. Rajaus menee kyllä ihan teipillä, mutta miten saa tasaista ja mahdollisimman hyvää jälkeä ihan pesselillä? Tähän päivään asti olen ihan pikku pensseleillä maalannut ja jälki ei ole aina parasta mahdollista.
Suurimmilla pinnoilla kannattaa käyttää vähän suurempaa sivellintä. Pienillä on vaikea saada tasaista pintaa. Ja sitten kaikkein olennaisin asia on tietenkin ohentaa maalia riittävästi ja malttaa maalata useita ohuita kerroksia.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Suurimmilla pinnoilla kannattaa käyttää vähän suurempaa sivellintä. Pienillä on vaikea saada tasaista pintaa. Ja sitten kaikkein olennaisin asia on tietenkin ohentaa maalia riittävästi ja malttaa maalata useita ohuita kerroksia.
Mites tuo ohentaminen, minulle vierasta kun tähänkin asti olen ihan purkista maalia ja menoksi. Saako niitä ohenteita mistä, mitä ohenteita kannattaa käyttää, onko rewell:llä omia ohenteita, miten maalia ohennetaan ja mitä hyötyä siitä ohentamisesta on?
Lainaus:
Mites tuo ohentaminen
ei mikään uusi asia tällä sivustolla
Jani Kuronen kirjoitti:
Mites tuo ohentaminen, minulle vierasta kun tähänkin asti olen ihan purkista maalia ja menoksi. Saako niitä ohenteita mistä, mitä ohenteita kannattaa käyttää, onko rewell:llä omia ohenteita, miten maalia ohennetaan ja mitä hyötyä siitä ohentamisesta on?
Ainakin tässä keskustelussa on käsitelty ohentamista ainakin sen verran, että pääsee alkuun: www.pienoismallit.net/keskustelut/1941_maalin-ohentaminen/
Revellilläkin on omaa ohennetta. Itse olen käyttänyt ihan vaan mineraalitärpättiä. Olennaisin hyöty on juuri se, että ohuita maalikerroksia maalaamalla pinnasta saa tasaisemman. Jos maali on paksua, pintaan jää väkisinkin epätasaisuuksia.
Kiitos vastauksista. Luin myös noita muiden ohentamis kysymyksiä. Eli siis mineraali tärpättiä kannattaa käyttää vai onko esim. Prismassa pienoismallien kohdalla rewell:in omia ohenteita?
Mineraalitärpätti on hyvä vaihtoehto revellin maaleille, on edullista kamaa. Pohjalle kannattaa maalata valkoinen (matta) pohjamaali. Itse saatan maalata kymmenenkin kerrosta eli kolme neljä todella ohutta pohjamaalikerrosta ja sitten todella ohuita varsinaisia maalikerroksia niin kauan että pinta on peittävä. Mutta kokeilun kautta pääsee varmimpaan lopputulokseen. Maalia ohentelen alumiinifolion päällä, siihen pari tippaa esim tulitikulla maalia ja sitten pari tippaa ohenninta päälle ja sotkee litkun tulitikulla tasaiseksi.
Voiko ohennetta käyttää liikaa? Menevätkö paneelirajat umpeen jos käyttää liian vähän ohennetta. Olen tuossa tuota ohennetta käyttänyt ja kyllä on auttanut, maalipinta on tasaista eikä sivellinjälkiä näy. Ja lopuksi, kuinka monta ohennettua maalikerrosta olisi hyvä laittaa, onko sekin tilanteen mukaan?
Jani Kuronen kirjoitti:
Voiko ohennetta käyttää liikaa? Menevätkö paneelirajat umpeen jos käyttää liian vähän ohennetta.
Voi ja kyllä ne paksulla maalilla helposti menevät. Liian ohut maali johtaa lähinnä siihen, että se vaatii tuhottoman monta kerrosta peittääkseen ja lisäksi valuu paikkoihin joihin sen ei kuuluisi päätyä.
Lainaus:
Ja lopuksi, kuinka monta ohennettua maalikerrosta olisi hyvä laittaa, onko sekin tilanteen mukaan?
Niin monta, että maalikerros on peittävä. Tummilla maaleilla voi selvitä jopa kahdella, valkoinen, keltainen ja muut hankalat värit voivat vaatia toista kymmentä.
Lainaus:
Tummilla maaleilla voi selvitä jopa kahdella, valkoinen, keltainen ja muut hankalat värit voivat vaatia toista kymmentä.
Kun maalailin joulun alla Revellin Heinkel He 177:mää huomasin, että oliivin vihreää tarvittiin n.25 kerrosta, jotta pinnasta tuli peittävä.