Pienoismallit.net

Vallejon primer

Samanlaisia kokemuksia täälläkin. Onneksi ei mitään suurta vahinkoa päässyt käymään, kun kokeilin hukkapaloihin. Voishan sitä jotain reklamaatiota laittaa vallejolle asiasta, mutta tuskin mitään auttaa.
No,käytän tästä lähtien jotain muuta primeriä… Ja tilaan uuden Abramsin ettei torni jää kokonaan orvoksi! ;)
Eniten asiassa sapettaa se, että olisin ilman tätä takaiskua saanut tuon valmiiksi Pienoismallipäivään mennessä…
Oho, onko kyseessä iso spraypurkki? Itsellä Vallejon primeri 28010 valkoinen eikä mitään ongelmia missään vaiheessa ollut.
Minun purkkini on parin vuoden takaa ja olen ihan tyytyväinen. Vähän karhean pinnan se jättää, mutta muuten pelaa hyvin.

Uudempia en ole kokeillut, kun on ollut sen verran riittoisaa.
Itsellä ollut vaihtelevia kokemuksia harmaasta ja valkoisesta. Valkoinen on pääosin ollut katastrofin ja kohtuullisen välimaastosta. Jälki on on ollut aikamoista appelsiininpintaa ja maali kuivaa tosi hitaasti, joten vaarana on, että se alkaa valumaan. Appelsiinipinta kuitenkin tasoittuu hieman kuivuessaan. Samalla kerralla huomasin, että maalipinta oli tosi tahmeaa näppeihin kauan. Ehkä en sekoittanut tarpeeksi kauan? Yleensä spraypinta on kosketuskuiva miltei välittömästi.

Harmaasta pääosin parempia kokemuksia. Välillä tulee vähän rosopintaa mutta tarttuupahan muut maalit hyvin, eikä se tietyissä malleissa niin pahaksi ole muutenkaan. Useimmiten kuitenkin jälki on melko sileää ja helpompi saada onnistumaan kuin valkoinen. Roson syntymiseen kai vaikuttaa suihkutusetäisyys pinnasta, joten ehkä liian kaukaan sitten suihkutettu tässä tapauksessa?

Muuten tulokseen yleensä vaikuttaa kai pari muuta asiaa: ensinnäkin se jo mainittu ravistus. Jos tölkki on ollut sulla jo pitkään tai seissyt kaupan hyllyssä kauan, kannattaa ravistella sitä reilusti kauemmin kuin se suositeltu aika (oliko minuutti). Toisekseen olosuhteiden pitää olla sopivat. Ei saa olla liian kylmä ei kostea ilma. Ikävähän se on näillä hajupaukuilla päristellä sisällä, kun katkut on melkoiset. Tämä aiheuttaa omat hankaluutensa ja kannattaa miettiä tarkkaan käyttääkö spraytä, jos asuintilassa meinaa käyttää. Voi tulla tappelus, ja joka tapauksessa tuuletus tulee suorittaa suljetussa tilassa ja käytä ihmeessä hengityssuojainta. No, nää on näitä perusasioita, mutta ei kai näitä liiaksi voi painottaa.
Mulla on kans tuo harmaa iso paukkupurkki.
Olosuhteet maalauksen aikana olivat kyllä ihan ok,+20 astetta ja sisätiloissa eikä kosteus tässä tapauksessa voinut olla ongelman syy. Ravistin purkkia hyvän aikaa jo kämpillä jonka jälkeen menin alakertaan maalaamaan jossa välittömästi ennen maalausta vielä ankara ravistussessio josta aiemmin viestiketjussa jo mainitsinkin.
Minulla kyseessä oli tuo iso harmaa spraypullo. En myöskään usko, että olosuhteista tuo toimimattomuus olisi ollut kiinni. Tuote vain yksinkertaisesti ainakin minun kohdallani on viallinen. Spray-pohjamaalaukseen voin lämpimästi suositella Games Workshopin Spray-pohjamaaleja. Toimivat lähes pomminvarmasti ja ovat hinnaltaan myös vallejoa edullisempia.
Marko Rautajoki kirjoitti:
Minulla kyseessä oli tuo iso harmaa spraypullo. En myöskään usko, että olosuhteista tuo toimimattomuus olisi ollut kiinni. Tuote vain yksinkertaisesti ainakin minun kohdallani on viallinen. Spray-pohjamaalaukseen voin lämpimästi suositella Games Workshopin Spray-pohjamaaleja. Toimivat lähes pomminvarmasti ja ovat hinnaltaan myös vallejoa edullisempia.
Ja vielä parempaa ovat Army Painterin maalit. Kuivavat tosi nopeasti ja tekevät hyvän pinnan. Ne ovat vieläpä 1-3,5€ halvempia.
Saint Apollo kirjoitti:
Marko Rautajoki kirjoitti:
Ja vielä parempaa ovat Army Painterin maalit. Kuivavat tosi nopeasti ja tekevät hyvän pinnan. Ne ovat vieläpä 1-3,5€ halvempia.
Mitä Army Paiterin maalia olet käyttänyt? Itsellä matta valkoinen primer ja tuntuu samalta kamalta kuin mastonin matta valkean maalin kanssa. Itsellä maali alkoi ohuesta kerroksesta huolimatta paikoittain halkeilemaan.