Pienoismallit.net

Nuorten arvostelu

Riittääkö ihmisillä oikeasti mielenkiinto samojen perus "virheiden" oikaisuun? Voisi kuvitella että muutaman vuoden ja muutamien satojen kertojen jälkeen kun vieläkin viikottain kertoo asiallisesti, ilman vinoilua että maalit kannattaa ohentaa ja liiman määrää ja laatua tarkkailla ynnä osista hioa valu jäljet pois… Se alkaisi tympäisemään. Mutta mikäli olen väärässä(ei olisi eka kerta) annan toki mielelläni asian painua osaltani unohduksiin. Eli antaa heidän kommentoida ketkä jaksaa ja lopettakoon he ulinan jotka kokevat vääryyttä tähdissänsä…
Toni Redsven kirjoitti:
Riittääkö ihmisillä oikeasti mielenkiinto samojen perus "virheiden" oikaisuun? Voisi kuvitella että muutaman vuoden ja muutamien satojen kertojen jälkeen kun vieläkin viikottain kertoo asiallisesti, ilman vinoilua että maalit kannattaa ohentaa ja liiman määrää ja laatua tarkkailla ynnä osista hioa valu jäljet pois… Se alkaisi tympäisemään.
Onneksi täällä on käyttäjiä useampia niin yhden ei tarvitse yksinään antaa palautetta. Eikä neuvontaa kaipaavia uusia käyttäjiäkään ihan joka päivä tule.
Tuo "nimettömänä malli" oli kai vitsi ? Ainakin minä otin sen heittona :)
Ei minun mielestäni mallien täällä esitteleminen ole yksin sitä, että se pistetään vain kehitysmielessä muiden ruodittavaksi. Ehkä syyllistyn sääntörikkomukseen, mutta ainakin minulle galleria on samalla myös tietynlainen "mallailuCV", josta voin esitellä tekeleitäni (joitakin niistä ainakin) ulkomaailmalle. Omia nettisivuja kun ei jaksa/osaa tehdä ja ylläpitää. Mallien esittely kotona ja näyttelyissä on kaltaiselleni epäsosiaaliselle, vuorotyötä tekevälle metsäläiselle myös hankalaa.
Tunnustan, että vaikka näitä kuinka omaksi ilokseen tekee, on niitä myös mukava esitellä muillekin. Ja ihan omalla nimellä.
Toni Redsven kirjoitti:
Riittääkö ihmisillä oikeasti mielenkiinto samojen perus "virheiden" oikaisuun? Voisi kuvitella että muutaman vuoden ja muutamien satojen kertojen jälkeen kun vieläkin viikottain kertoo asiallisesti, ilman vinoilua että maalit kannattaa ohentaa ja liiman määrää ja laatua tarkkailla ynnä osista hioa valu jäljet pois… Se alkaisi tympäisemään.
Olen hieman samoilla linjoilla tonin kanssa. olen huomannut että varsinkin niinä päivinä kun malleja lisätään sivustolle paljon (yleensä sunnuntai/muut pyhät) moni malli jää ilman kommenttia, vaikka aihetta olisikin. itse en oikein enää jaksa sanoa jos mallista selkeästi näkee että maali on melkein kuivunut jo purkkiin "kovaksi kitiksi" ja väkisin levitetty maalinpintaan. Joskus myös näkee selvästi että leka ja rautakanki on ollut pienimmät apuvälineet joita mallin kasaamiseen on käytetty. nämä niin selkeät "perusvirheet" kun näkee jokainen (jopa mallari itse) niin tuntuu turhauttavalta jokaiselle erikseen sanoa, pahimillaan monelle eri mallarille samana päivänä. ja jos malli jää ilman kommenttia uskoisin, että varsinkin nuorempi mallari ajattelee että malli on täydellinen ja ei tarvitse enää mitään uutta oppia.

Toivoisin, että kaikki uudet mallarit tutustuisivat jonkun aikaa rauhassa sivuston tarjontaan (valmiisiin malleihin, ohjeisiin, keskusteluihin) niistä varmasti saa jo vinkkejä ja suuntausta perustekniikoiden hallintaan. tutustumisen jälkeen vasta voisi miettiä koska omat mallit ovat siinä tasolla, että niiden julkaiseminen aiheuttaisi muitakin kommentteja kuin ohenna maalia, hio/kittaa saumat, ota parempia kuvia.
Pasi Kiiski kirjoitti:
Tuo "nimettömänä malli" oli kai vitsi ?
Ei vaan ihan tosissani ehdotin tuota nimettömyyttä, koska mallejahan täällä pitäisi arvostella, eikä suinkaan mallien rakentajia.
Häpä kirjoitti:
tutustumisen jälkeen vasta voisi miettiä koska omat mallit ovat siinä tasolla, että niiden julkaiseminen aiheuttaisi muitakin kommentteja kuin ohenna maalia, hio/kittaa saumat, ota parempia kuvia.
Tuostapa tuli jotenkin mieleen monen juniorin kova hinku tehdä dioraamoja - vaikka edes se varsinaisten pienoismallien - siis kaluston ja figuurien rakentaminen/maalaus ei ole vielä läheskään hallinnassa. Eikö ensin kannattaisi opetella edes niiden mallien perusrakentaminen ja värien käyttö - ennenkuin rupeaa asettelemaan joitakin puolivalmiita tai puoliksimaalattuja tankkeja kissanhiekkalaatikon pohjalle … kyllä ne mokat sieltä näkyvät, vaikka niitä kuinka yrittäisi hiekalla tai jollakin muulla rojulla peitellä. Ei tuollainen ole mikään dioraama.
Ja kannattaisi myös muistaa, että tuhoutuneen panssarivaunun/lentokoneen pienoismallin rakentaminen ja maalaaminen realistisen näköiseksi on ziljoona kertaa vaikeampaa kuin ehjien vastaavien härveleiden kokoaminen/maalaaminen. Eikä sekään ole mikään dioraama, että johonkin kissanhiekkalaatikon murusten sekaan upotetaan esim. lentokonemalli I-maailmansodan aikaisesta kaksitasolentokoneesta, jonka rakentaminen on jäänyt kesken sen monimutkaisten siipirakenteiden takia - sitten on saatu raivari ja heitetty malli seinään - sen jälkeen jäljelle jääneet osaset upotetaan sinne hiekan sekaan - ja sitten sitä kutsutaan "dioraamaksi, jossa on mukana tuhoutunut lentokone". Ei se homma näin mene.
Viimeksi muokattu 4.1.2010 16:09
Ehdotan, että arvostella saavat vain ne jotka ovat viimeisen vuoden aikana asettaneet vähintään yhden itse rakentamansa mallin näytille ja arvosteltavaksi. Tällä tavalla arvostelujen lukijat saisivat paremman käsityksen arvostelijan taidoista. Samalla lukijan mielestä poistuisivat ajatukset siitä mitä Juice Leskinen sanoi kriitikoista.
Tom Brunila kirjoitti:
Ehdotan, että arvostella saavat vain ne jotka ovat viimeisen vuoden aikana asettaneet vähintään yhden itse rakentamansa mallin näytille ja arvosteltavaksi. Tällä tavalla arvostelujen lukijat saisivat paremman käsityksen arvostelijan taidoista. Samalla lukijan mielestä poistuisivat ajatukset siitä mitä Juice Leskinen sanoi kriitikoista.
Ei arvostelijan mallailutaidoilla ole mitään tekemistä hänen arvostelukykyjensä kanssa eikä niillä pitäisi etenkään olla mitään tekemistä sen kanssa miten palaute otetaan vastaan.
Raimo Leino kirjoitti:
Ei vaan ihan tosissani ehdotin tuota nimettömyyttä, koska mallejahan täällä pitäisi arvostella, eikä suinkaan mallien rakentajia.
Olen ihan samaa mieltä, silloin ei tule mukaan myöskään ylimääräistä nöyristelyä jos mallari on ns. kovan tason mallari.
Toni Redsven kirjoitti:
Tulipa mieleeni, että täällä sivustolla ei taida olla minkäänlaista yleispätevää artikkelia aiheesta "mallinrakennuksen perusteet", tai en sellaista ainakaan äkkiseltään löytänyt (johtuuko vain hakijan tyhmyydestä ;) Mutta tällainen hieman laajempi juttu selkeällä paikalla (esim suoraan yläpalkissa) voisi auttaa uusia mallareita sisälle harrastukseen eikä tällöin tarvitsisi aina kertoa uudestaan ja uudestaan samoja asioita jokaisen mallin kohdalla, pelkkä linkki riittäisi.