Pienoismallit.net

Nuorten arvostelu

PhantomII kirjoitti:
No Kalle hyvä, miten käsität sanat kritiikki ja kannustaminen. Kritiikki ei todellakaan tarkoita välttämättä vikojen etsimistä mallista, eikä kannustaminen tarkoita pelkästään Mikon esille tuomaa Amerikan-suitsutusta.
Käytän mieluusti sanaa "palaute", koska se sisältää näppärästi sekä positiiviset että negatiiviset puolet eikä ole niin arvolatautunut kuin kritiikki tai arvostelu. Kyse on minusta edelleen hyvin yksinkertaisesta asiasta eli kerrotaan mikä mallissa on hyvää ja mitä voisi parantaa.
Lainaus:
Ja kyllä. Olen nähnyt muutaman melko karsean kommentin tälläkin sivustolla. Jos ei nyt ihan murskaavaa, niin ainakin mielestäni asiatonta.
Yksittäistapauksia toki aina on, mutta kokonaisuutena kommentit ovat minusta täällä reippaasti ylipositiivisia.

//edit: Tarkoitan siis, että kun keskimääräiset kommentit ovat tyyliä "Hieno on!", niin vaikea niitä on enää positiivisemmaksi muuttaa.
No jep, olet kyllä oikeassa Kalle. Toisaalta, jos jonkun mielipide on että malli on "tosi hieno" niin kai malli sitten mielipiteenantajan mielestä on tosi hieno. Minun mielestäni täällä on satoja tosi hienoja malleja ja lisää pukkaa joka päivä.

Mutta mitä sitten jos kommentit ovat ylipositiivisia? Kuten sanottu, joka mallari mahdollisuuksiensa rajoissa joko parantaa, tai syystä tai toisesta ei paranna malliensa laatua, ovatpa kommentit ylipositiivisia tai inhorealistisia tai jotain siltä väliltä, näin uskon. Vaikeampi kuitenkin on antaa positiivista kommenttia - tämäkin on joka mallin kohdalla mahdollista - kuin alavireisesti arvostelevaa palautetta. Sen nyt usein näkee "otsaluullaankin" kun palautteita lukee. Noh, ehkä kiinnitän liikaa huomiota muiden palautteiden sävyihin kuin oman realistisen palautteen antamiseen.

Kokonaisuutena itse pitäisin tämän ko. palstan palautteita aivan hyvinä ja mukava on aina lukea jonkun enemmän asioihin perehtyneen vinkkejä ja ehdotuksia. Pois lukien kuitenkin yleisiin muotitrendeihin tukeutuvat palautteet ja ohjeet.
PhantomII kirjoitti:
Mutta mitä sitten jos kommentit ovat ylipositiivisia? Kuten sanottu, joka mallari mahdollisuuksiensa rajoissa joko parantaa, tai syystä tai toisesta ei paranna malliensa laatua, ovatpa kommentit ylipositiivisia tai inhorealistisia tai jotain siltä väliltä, näin uskon. Vaikeampi kuitenkin on antaa positiivista kommenttia - tämäkin on joka mallin kohdalla mahdollista - kuin alavireisesti arvostelevaa palautetta. Sen nyt usein näkee "otsaluullaankin" kun palautteita lukee.
Ei minusta ole mitään perustetta uskoa, että palaute ja neuvot olisivat merkityksettömiä. Ei ole esimerkiksi mitenkään itsestään selvää miten siirtokuvien hopeoitumisen voi estää. Ja vaikka olisi kuinka hyvä arvioimaan itseään ja osaisi selvittää kaiken omatoimisesti niin silti muiden näkökulma vähintäänkin antaa perspektiiviä. Jos mallari on täysin tyytyväinen omiin malleihinsa eikä kaipaa muiden näkemyksiä niin miksi niitä sitten ylipäänsä esittelee?
Ja kyllä kaikkein helpointa on sanoa, että malli on hieno. Vaikeampi on antaa perusteltua ja eriteltyä kritiikkiä, etenkin jos pitää antaa vielä neuvoja samalla. On tietenkin totta, että tekstin pituudessa mitattuna positiiviset asiat jäävät helposti negatiivisten jalkoihin koska eriteltyä positiivista palautetta on varmasti kaikkein vaikeinta antaa. Positiivisen ja negatiivisen palautteen suhdetta ei kuitenkaan pidä mitata tekstin määrällä vaan osata lukea kommentin sisältö.
Mutta selvästi meillä on kovasti erilainen tapa katsoa asiaa. Itse arvostan pisteytystä juuri sen takia, että sanalliset kommentit ovat liian usein epämääräisiä kehuja eivätkä ne auta kehittymään saati anna käsitystä mallien tasosta. Omien mallieni saamat kommentit eivät yksinkertaisesti korreloi juuri lainkaan pisteiden kanssa. Jos niitä kommentteja ylipäänsä tulee.
Totta kai varsinkin neuvot ovat aina tervetulleita. Sitähän kokoajan olen sanonut, koska neuvo ei ole mielestäni negatiivista palautetta laisinkaan. Sanasta neuvo ei sitten millään saa merkitykseltään negatiivista. Toki muiden antamat palautteet ovat paikallaan ja ne antavat perspektiiviä. Tämäkin voi(si) olla positiivista. Negatiivinen palaute ei ehkä ole paras tapa antaa positiivista perspektiiviä mihinkään ja positiivisuuteen ainakin minä haluan uskoa ja pyrkiä. En toki negatiivsuuteen. Mitä iloa siitä olisi kenellekään? Tästäkin olemme varmaan samaa mieltä loppujen lopuksi, näin uskon.

Eri mieltä vahvasti taas olen siitä miksi mallari mallejaan täällä mahdollisesti esittelee. Nyt päästään siihen, mitä koko ketjun ajan olen ajanut takaa. Vaikka mallari olisikin tyytyväinen malleihinsa, mikä lienee harvinaista itse kullekin, niin hän saattaa tuoda tekosensa näytille: " Moro, rakensin tällaisen Ilmavoimien Fougan". Ei tarvitse hänen haluta välttämättä mitään negatiivista tai positiivistakaan palautetta. Voi vain tuoda Fougansa näytille. Eihän taiteilijatkaan pidä näyttelyitään sen takia, että heidän taulujaan käydään arvostelemassa, vaan siksi että olettaa muiden olevan kiinnostuneita niistä. Ja saavan niistä jotain kiksejä. Ei välttämättä maalaustekniikasta vaan lopputuloksesta itsessään. Vaikkapa tunnelmasta, joka taulussa on. On vähän vaikea selittää mitä tarkoitan.
PhantomII kirjoitti:
Eri mieltä vahvasti taas olen siitä miksi mallari mallejaan täällä mahdollisesti esittelee. Nyt päästään siihen, mitä koko ketjun ajan olen ajanut takaa. Vaikka mallari olisikin tyytyväinen malleihinsa, mikä lienee harvinaista itse kullekin, niin hän saattaa tuoda tekosensa näytille: " Moro, rakensin tällaisen Ilmavoimien Fougan". Ei tarvitse hänen haluta välttämättä mitään negatiivista tai positiivistakaan palautetta. Voi vain tuoda Fougansa näytille.
Tosin tämän sivuston tarkoitus on auttaa mallareita nimenomaan kehittymään mallailutaidoissaan, ei toimia pelkkänä "mallikuvagalleriana". Lainaus sivuston ohjeista:
"Mieti motiivejasi
Pienoismallit.netin gallerian pääasiallisena tarkoituksena on auttaa palvelun käyttäjiä kehittymään harrastuksessaan tarjoamalla kanavan saada rakentavaa palautetta ja kritiikkiä itse rakentamistaan pienoismalleista. Tämän lisäksi kehittyneemmät mallarit voivat esitellä galleriassa omia mallejaan ja työskentelytapojaan tarjotakseen vinkkejä ja inspiraatiota muille käyttäjille. Jos motiivisi kuvien lisäämiselle on toinen edellä mainituista, ovat kuvasi tervetulleita. Gallerian tarkoituksena ei kuitenkaan ole pelkkä mallien esittely tai positiivisten kommenttien saaminen. Älä siis suotta lisää kuvia kaikista malleistasi "huvin vuoksi"."
PhantomII kirjoitti:
Negatiivinen palaute ei ehkä ole paras tapa antaa positiivista perspektiiviä mihinkään ja positiivisuuteen ainakin minä haluan uskoa ja pyrkiä.
Ehkä käsitämme negatiivisen palautteen sitten eri tavalla. Minulle se tarkoittaa kehitysehdotusten esittämistä. Jotta voi neuvoa pitää ensin osoittaa jokin osa-alue jota voi parantaa.
Lainaus:
Eri mieltä vahvasti taas olen siitä miksi mallari mallejaan täällä mahdollisesti esittelee. Nyt päästään siihen, mitä koko ketjun ajan olen ajanut takaa. Vaikka mallari olisikin tyytyväinen malleihinsa, mikä lienee harvinaista itse kullekin, niin hän saattaa tuoda tekosensa näytille: " Moro, rakensin tällaisen Ilmavoimien Fougan".
Samalla päästään siihen mitä olen yrittänyt tuoda esille koko keskustelun ajan. Kuten Pekka tuossa sanoi niin pm.net ei ole tarkoitettu tuollaiseen esittelyyn vaan nimenomaan kehittymisen tueksi.
No joo, en kyllä muistanut tota, myönnän. Nythän keskustelu siis on keskusteltu. PM.net on siis eräänlainen koulutussivusto ja pyrimme näin ollen löytämään malleista jotain korjattavaa, jolloin ko. mallari onnistuu rakentamaan yhä parempia malleja. Okkei, olin väärässä. Ilman sarvia ja hampaita.
Kehittymisiin…
Kyllä juurikin noin ja jos nimenomaan rakentelee huvin vuoksi niin en minäkään laita mallejani sivustolle. Kunnioitan sivujen ylläpidon sääntöjä sillä rakentelen näitä siksi, että kyseinen harrastua antaa tukea oikeisiin härpäkkeisiin tustumiseen ja on muutenkin kehittävää ja hauskaa toimintaa, eli huvin vuoksihan näitä rustaan.

Mutta oikein asiaankin kyllä tuota mallien arvostelua täällä sivustolla olen muutamalle ei harrastelijalle joutunut selittämään. joukossa yksi junnumallarin vanhempikin. Eli hiukan tuota sanavalintaa saisi joskus edes hetken harkita. Luuseri ja sossunluukut ei kuulu kylläkään pienoismalli arvosteluiden sanavalintaan.
Jari Männikkö kirjoitti:
Kunnioitan sivujen ylläpidon sääntöjä
Sen verran haluaisin tarkentaa, että kyseessä ei ole ylläpidon säännöt vaan palvelun säännöt, jotka olen laatinut yhteistyössä käyttäjien kanssa. Jokaisella käyttäjällä on aina mahdollisuus vaikuttaa niihin.
Jari Männikkö kirjoitti:
Luuseri ja sossunluukut ei kuulu kylläkään pienoismalli arvosteluiden sanavalintaan.
Ei varmasti. Mutta kun tein suoraan tietokannasta haun, en löytänyt koko palvelusta yhtään kommenttia, jossa tuollaisia sanoja olisi käytetty. Voitko tarkentaa, mistä tuollaista löytyy? Yleensäkin ottaen kaikista asiattomuuksista kannattaa aina ilmoittaa minulle aina kun sellaisia huomaa. Ei ole varmasti kenenkään edun mukaista, että asiattomasta käytöksestä vaietaan ja sadatellaan sitä sitten yksikseen tai julkisesti jälkikäteen.
Niin,täällä kyllä ahkerasti ja epäsuorasti vihjataan tuollaisista törkeistä ja asiattomista kommenteista. Olisi hyvä esittää myös todisteet.
Toisaalta jos niitä ei enään löydy, kertoo se vain ylläpidon tehokkuudesta. Sitä ei tietenkään kukaan osaa sanoa, mitä yksityisviesteissä tapahtuu.